Norrtull Norrtull skrev:
Det gjorde min vedklyv också, frös. Måste vara rätt mycket vatten i den hydrauloljan. Känner att till våren är det dax för byte av olja i den. Tror aldrig det är gjort och klyven är nog 15år gammal minst. En äldre Jula modell som är blå, står Meec på den.
Ska försöka skaka igång den imorgon och klyva 10-12 kubbar.
Hade en billig vedklyv den fungerade ner till -15 sedan var oljan för styv. Kanske skulle blivit bättre med någon dyr olja men jag hade inget behov av att prova då jag inte står ute i sådan kyla och klyver några större mängder.
 
N Niq skrev:
Hade en billig vedklyv den fungerade ner till -15 sedan var oljan för styv. Kanske skulle blivit bättre med någon dyr olja men jag hade inget behov av att prova då jag inte står ute i sådan kyla och klyver några större mängder.
När termometern visar -15° går det ju utmärkt attt klyva med Fiskars klyvyxa en timme, veden spricker lätt och man håller sig varm av arbetet sålänge man orkar hålla igång, sen är det ju jätteskönt att gå in och vila kroppen lite;)
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Här är det -30 nu ikväll, det skulle nog gå bra att klyva ved nu 😊 men jag har vedboden full med torr kluven ved.
Vi har samma temperatur här. Undra om klyvd färsk ved kan frystorka bra i detta väder? Det är ju oftast väldigt låg luftfuktighet nu på vintern när det är såhär pass kallt.
 
E Einh skrev:
Vi har samma temperatur här. Undra om klyvd färsk ved kan frystorka bra i detta väder? Det är ju oftast väldigt låg luftfuktighet nu på vintern när det är såhär pass kallt.
Visst frystorkar ved precis som tvätt om det blåser i Januari, klyv så fort du har tid, lufttorka ordentligt ute till pingst och trava aldrig in fuktig ved innomhus.
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
När termometern visar -15° går det ju utmärkt attt klyva med Fiskars klyvyxa en timme, veden spricker lätt och man håller sig varm av arbetet sålänge man orkar hålla igång, sen är det ju jätteskönt att gå in och vila kroppen lite;)
Ja det går bra med yxa. Men pga vita fingrar så klarar jag inte att stå ute och hugga några längre stunder när det är så pass kallt. -10 går ännu med mycket kläder på.
 
När det legat lite lössnö på klabbarna får man ha dom på tork i badrummet först så inte golvet vid kaminen blir fuktigt En plastback fylld med vedträn står på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N Niq skrev:
Ja det går bra med yxa. Men pga vita fingrar så klarar jag inte att stå ute och hugga några längre stunder när det är så pass kallt. -10 går ännu med mycket kläder på.
Jag skulle inte vilja stå still vid en klyv ute i kylan några längre stunder heller, yxan ger bra motion och om det är -5° eller kallare brukar det gå lätt att klyva.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
M Mikko58 skrev:
Här är det -30 nu ikväll, det skulle nog gå bra att klyva ved nu 😊 men jag har vedboden full med torr kluven ved.
Rätt meningslöst att klyva ved nu, den lär inte hinna torka nått i tid…
 
Nissens Nissens skrev:
Rätt meningslöst att klyva ved nu, den lär inte hinna torka nått i tid…
Tid till vad? Tror du inte den är torr om några år?
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Rätt meningslöst att klyva ved nu, den lär inte hinna torka nått i tid…
Inget blir bättre av att vänta med klyvningen, klyv så fort tid och ork finnes.
 
  • Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle inte vilja stå still vid en klyv ute i kylan några längre stunder heller, yxan ger bra motion och om det är -5° eller kallare brukar det gå lätt att klyva
Jag står inte ute och klyver varken med yxa eller klyv när det blir så kallt. Finhugger den ved jag ska ta in till lagom storlek till den eldstad den ska användas i.

-5 till -10 går det bra att vara ute och klyva. Vet inte hur andra använder sina klyvar men jag står inte stilla så hemskt länge åt gången. Men sedan klyven gav upp så har jag bara använt yxor.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag står inte ute och klyver varken med yxa eller klyv när det blir så kallt. Finhugger den ved jag ska ta in till lagom storlek till den eldstad den ska användas i.

-5 till -10 går det bra att vara ute och klyva. Vet inte hur andra använder sina klyvar men jag står inte stilla så hemskt länge åt gången. Men sedan klyven gav upp så har jag bara använt yxor.
Här i Östergötland är det sällan så kallt, oftast klyver jag väl när det är runt nollan eller i bästa fall 5 minusgrader och solsken.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Tid till vad? Tror du inte den är torr om några år?
Jo, men varför strula med att klyva veden i smällkalla vintern om den skall användas om några år?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
Inget blir bättre av att vänta med klyvningen, klyv så fort tid och ork finnes.
Inget får mig att stå ute och klyva mitt i vintern. Det är då det är läge att ta ner trän i skogen.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Här i Östergötland är det sällan så kallt, oftast klyver jag väl när det är runt nollan eller i bästa fall 5 minusgrader och solsken.
Låter som passligt väder. 0 till -10 är inte så ovanligt här från ca nov-mars sen går det nästan varje vinter några kortare perioder ner till -20 till -25. Brukar ha någon kort period med ca -30 men allt varierar ganska mycket olika år.

Jämfört med Mikko så verkar vi ju ha mycket varmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.