A Arne Svensson4 skrev:
Hej! Ny här men hoppas på hjälp!

Bor i ett relativt stort gammalt hus från 1918. Jordvärmepump från IVT (GEO 512) med gamla sektionsradiatorer och några panelradiatorer. Finns även en golvvärmeslinga för kök+hall. Har även Ngenic installerad.

Allt har funkat bra sen vi flyttade in för 3 år sedan. Visst blir det lite kallt emellanåt när temperaturen ute faller, men nu är jag i en ny sits och blir lite orolig. Sitter på jobbet och kollar temperaturerna inomhus i de enheter vi har från hemlarmet: Temperaturen faller. Visst blåser det ute och är runt -10, men såhär har det inte varit förut. Huset är lite ojämnt i temperatur även vanligtvis. Har lite panik då jag är på tjänsteresa i några dagar.

Har ställt in Ngenic på 21 grader. Givaren sitter i vardagsrummet. I vardagsrummet är det nu 17,7 grader. I köket 17,9. I övriga rum jag kan se temperaturen är det 13,9, 15,2, 15,3 samt 15,4.

Värmepumpen går. Kompressorn går på 100 %. Jag har inte blockerat tillskott eller något annat. Framledningstemp är just nu 46 grader. Retur 36. Inga felmeddelanden någonstans.

Vad ska jag göra? Vad kan vara fel?
Vilken temperatur har du i Ngenic appen?
Vad gör Ngenic? Den borde försöka "gasa" genom att lura systemet till att vara ännu kallare än det är.
Hur har du reglaget för elpriskompensation (eller vad det nu kallas i appen) inställt?

Om du vill komma hem till ett varmare hus så är ju enklaste distanslösningen att sänka reglaget för elpris och höja temperaturen, tills du kan vara på plats och kolla vad som händer.
 
  • Gilla
MrBusch
  • Laddar…
Du behöver nog gräva lite mer i detta. Har det funkat tidigare så borde värmekurvan vara korrekt inställd men det låter lite lågt med 46 grader framledning vid -10 för gamla sektionsradiatorer. Kolla börvärdet på framledningstemperaturen. Kan också vara ngenic som ”lurar” pumpen att det är varmare ute (om det är relativt billig el, det är ju så ngenic funkar).

Oavsett vad börvärdet på framledningstemperaturen är så låter 46 grader vid 100% hastighet på kompressorn är för lågt, kompressorn borde orka värma mer än så på full fart. Men stt den går på 100% indikerar att begärd framledningstemperatur är högre än 46 grader men den lyckas inte värma. Det är också konstigt att elpstronerna då inte kickar in och fixar resten. Det ska dock inte behövas, 500-serien klarar över 60 grader på kompressordrift. Någonting gör att kompressorn inte fixar begärd temp…
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
V Viktor_F skrev:
Du behöver nog gräva lite mer i detta. Har det funkat tidigare så borde värmekurvan vara korrekt inställd men det låter lite lågt med 46 grader framledning vid -10 för gamla sektionsradiatorer. Kolla börvärdet på framledningstemperaturen. Kan också vara ngenic som ”lurar” pumpen att det är varmare ute (om det är relativt billig el, det är ju så ngenic funkar).

Oavsett vad börvärdet på framledningstemperaturen är så låter 46 grader vid 100% hastighet på kompressorn är för lågt, kompressorn borde orka värma mer än så på full fart. Men stt den går på 100% indikerar att begärd framledningstemperatur är högre än 46 grader men den lyckas inte värma. Det är också konstigt att elpstronerna då inte kickar in och fixar resten. Det ska dock inte behövas, 500-serien klarar över 60 grader på kompressordrift. Någonting gör att kompressorn inte fixar begärd temp…
Det är inte nödvändigtvis fakta att det har fungerat tidigare, han har bara en referens på 3år. Oftast så sammanfall stark köld med lugnt väder. Ett hus från 1918 har inte mycket att sätta emot vid 15m/s i kombination med stark kyla.

Temperaturen bör oavsett vara högre ut från värmepumpen och det är det bara värmekurvan eller i detta fallet Ngenic som påverkar. Jag skulle börja med kontrollmäta Ngenic, mät först vad för Ohmtal utegivaren ger och sen vad det korrigerade värdet ut från Ngenic är.
 
L Liljeros skrev:
Det är inte nödvändigtvis fakta att det har fungerat tidigare, han har bara en referens på 3år. Oftast så sammanfall stark köld med lugnt väder. Ett hus från 1918 har inte mycket att sätta emot vid 15m/s i kombination med stark kyla.

Temperaturen bör oavsett vara högre ut från värmepumpen och det är det bara värmekurvan eller i detta fallet Ngenic som påverkar. Jag skulle börja med kontrollmäta Ngenic, mät först vad för Ohmtal utegivaren ger och sen vad det korrigerade värdet ut från Ngenic är.
Jag tänker att någon gång under de senaste tre åren borde husets effektbehov av antingen kyla enbart eller kombination av kyla/blåst varit lika högt som nu. Det borde i alla fall inte vara oceaner i från så att det nu inte går att hålla temperaturen inomhus.

Men det är nog lite sekundärt här, frågan är varför pumpen bara ger 46 grader framledning när kompressorn går på 100%. Att den går på 100% indikerar ju att begärd framledningstemp är högre än 46 grader, vore bra att få det bekräftat.
 
Om det inte finns en inomhussensor skulle jag rekomendera att installera det. Den kommer hjälpa till att höja kurvan vid stark vind (och sänka vid mycket bullbak, kaminvärme och sol).

När man har ett otätt hus är det inte tillräcklilgt att bara ha en utomhussensor då den inte kan kompensera för vinden.
 
Det KAN ju också vara så att kompressorn går 100%, elpatronerna går 100% men att pumpen är totalt underdimensionerad även inkl elpatron. Kanske mindre troligt, det är ju ändå 12kW men skulle kunna förklaras av att elpatronerna är begränsade i inställningarna. Man kan välja hur mycket effekt elpatronerna ska ge, kolla så att de inte står på 1.5 kW eller så. Men den ska ju ge bortåt 10kW på enbart kompressorn vid denna framledningstemp i alla fall…
 
V Viktor_F skrev:
Jag tänker att någon gång under de senaste tre åren borde husets effektbehov av antingen kyla enbart eller kombination av kyla/blåst varit lika högt som nu. Det borde i alla fall inte vara oceaner i från så att det nu inte går att hålla temperaturen inomhus.

Men det är nog lite sekundärt här, frågan är varför pumpen bara ger 46 grader framledning när kompressorn går på 100%. Att den går på 100% indikerar ju att begärd framledningstemp är högre än 46 grader, vore bra att få det bekräftat.
Finns någon värmepump som stadigt kan leverera framtemp. över 60 C upp mot 80 C ?

En vanlig brist numera tycks vara att man inte gör någon värmebehovsberäkning. Då måste man känna till hur huset är byggt så att u-värden kan beräknas för samtliga ytor mot yttervärlden och mot utrymmen med lägre rumstemp. Med utgång från u-värden beräknar man alla rumsytors värmeförluster och sammanställer dem rumsvis. Därefter väljer man radiatorer för viss drifttemperatur efter rummens behov.

Panelradiatorer är att föredra då de sprider värme genom strålning, förutsatt de inte är skymda av möbler. Stålningsradiator under fönster kompenserar för kall strålning från fönster. Ett tag var det krav på beräkning av summa strålningsutbyte från fönster och radiator men det var så krångligt att det upphörde.
 
A Arne Svensson4 skrev:
Hej! Ny här men hoppas på hjälp!

Bor i ett relativt stort gammalt hus från 1918. Jordvärmepump från IVT (GEO 512) med gamla sektionsradiatorer och några panelradiatorer. Finns även en golvvärmeslinga för kök+hall. Har även Ngenic installerad.

Allt har funkat bra sen vi flyttade in för 3 år sedan. Visst blir det lite kallt emellanåt när temperaturen ute faller, men nu är jag i en ny sits och blir lite orolig. Sitter på jobbet och kollar temperaturerna inomhus i de enheter vi har från hemlarmet: Temperaturen faller. Visst blåser det ute och är runt -10, men såhär har det inte varit förut. Huset är lite ojämnt i temperatur även vanligtvis. Har lite panik då jag är på tjänsteresa i några dagar.

Har ställt in Ngenic på 21 grader. Givaren sitter i vardagsrummet. I vardagsrummet är det nu 17,7 grader. I köket 17,9. I övriga rum jag kan se temperaturen är det 13,9, 15,2, 15,3 samt 15,4.

Värmepumpen går. Kompressorn går på 100 %. Jag har inte blockerat tillskott eller något annat. Framledningstemp är just nu 46 grader. Retur 36. Inga felmeddelanden någonstans.

Vad ska jag göra? Vad kan vara fel?
Kan du inte bara ändra på värmeknappen på finjustering +10 och -10 justera där?Tänker på när det blåser ute.
 
J Jochi skrev:
Finns någon värmepump som stadigt kan leverera framtemp. över 60 C upp mot 80 C ?
Värmepumpar får sämre COP vid högre framledningstemperatur så det är egentligen inbyggt i konceptet att inte vilja gå så högt. Vår (Geo 508) ger ca 60 på kompressorn och absolut max 65 (med elpatron) har jag för mig. Vet inte varför de har begränsat till 65 på elpatron, kanske är det någon akomponent som tar skada men det finns inget fundamentalt som gör att man på elpatron inte kan går högre.

Kan tänka att det är rätt lika bland tillverkarna men kanske finns det någon som kan ge lite högre temp. Ofta sjunker också utmatad effekt med högre temp så tillverkarna kallar sina modeller efter vad de ger vid 35 grader (golvvärme).
 
V växelventil skrev:
Kan du inte bara ändra på värmeknappen på finjustering +10 och -10 justera där?Tänker på när det blåser ute.
Kompressorn går på 100% så det finns inte så mycket mer att ge genom att höja kurvan.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
V Viktor_F skrev:
Kompressorn går på 100% så det finns inte så mycket mer att ge genom att höja kurvan.
Nja 45 vid -10 är nog minsta i laget så den borde komma över 45.Utegivare vet inte om det blåser ute och nu har vi en del felanmälningar för att det är kallt i husen men är ju inte så konstigt när det blåser ute vid -10 är ju inte jättevanligt.Finjusteringen -10/+10 är ju till för att kompensera runt 0.Oftas är det dåligt isolerade hus som man brukar kompensera.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Finns någon värmepump som stadigt kan leverera framtemp. över 60 C upp mot 80 C ?

En vanlig brist numera tycks vara att man inte gör någon värmebehovsberäkning. Då måste man känna till hur huset är byggt så att u-värden kan beräknas för samtliga ytor mot yttervärlden och mot utrymmen med lägre rumstemp. Med utgång från u-värden beräknar man alla rumsytors värmeförluster och sammanställer dem rumsvis. Därefter väljer man radiatorer för viss drifttemperatur efter rummens behov.

Panelradiatorer är att föredra då de sprider värme genom strålning, förutsatt de inte är skymda av möbler. Stålningsradiator under fönster kompenserar för kall strålning från fönster. Ett tag var det krav på beräkning av summa strålningsutbyte från fönster och radiator men det var så krångligt att det upphörde.
Att panelradiatorer skulle vara bra för att motverka kylan från fönster var något nytt. Normalt är konvektion att föredra för det ger en behagligare värme och man slipper problem om man ställer en soffa framför elementen. Ska man värma endast med strålningsvärme krävs hög temp och genomtänkt möblering.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Viktigt och modernt inlägg. Kvinnor ska vara i köket. Även när det är uppvärmning av hus diskussionen gäller.🤔
Är du @Farstatjej90 så modern att du är i pannrummet?

Jag tror inte TS hus far illa av att ha en innomhustempratur på 14-15 grader och när TS eller hans partner kommer hem,börjar elda, laga mat, köra tvätt och torktumlare ökar nog innetemperaturen oavsett om det är mannen eller kvinnan som står för hushållsarbetet just den dagen.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du @Farstatjej90 så modern att du är i pannrummet?

Jag tror inte TS hus far illa av att ha en innomhustempratur på 14-15 grader och när TS eller hans partner kommer hem,börjar elda, laga mat, köra tvätt och torktumlare ökar nog innetemperaturen oavsett om det är mannen eller kvinnan som står för hushållsarbetet just den dagen.
Jag gör det mesta själv, hade jag haft ett pannrum hade jag varit där ibland säkert. Vad går din fråga ut på egentligen? Är du själv i pannrummet?🤔
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
F fribygg skrev:
...innomhustempratur på 14-15 grader och när TS eller hans partner kommer hem,börjar elda, laga mat, köra tvätt och torktumlare ökar nog innetemperaturen...
Nej, det där är orimligt. Både inomhustemp <18 C, och att hushållsbestyr skulle generera sådana enorma värmemängder som krävs för att driva upp temp fr 14-15 C till anständiga >20 C i ett stort hus fr 1918.

I stora gamla hus som är måttligt isolerade och sannolikt inte vindtäta/dragfria så krävs helt enkelt väldigt mkt värmetillskott för att hålla inomhustemp på drägliga nivåer när det både är kallt och blåser kraftigt.

Om huset dessutom har klassisk självdragsventilation så måste man manuellt stänga alla ventiler när det blåser på vintern annars blåser det polarvindar rätt igenom huset. För ett hus som inte är vindtätt är isoleringstjocklek/u-värden enbart av akademiskt intresse vid stark blåst på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.