Mitsubishi uppger inte att en viss modell ska klara en viss yta då det beror på tex utomhustemp, isolering, ventilaton och hur många kubik som ska värmas.
Är nog någon postorderfirma som uppgett vad den ska klara men har dom skrivit under vilka förutsättningar?
På produktblad brukar det framgå vilken effekt dom kan leverera vid olika utetemperaturer och sen får återförsäljar/installatör ge förslag på modell och placering som är lämpligast och har din återfötsäljare lovat dig att den ska klara din yta ner till dom utetemperaturer du uppger får du nog ta den diskussionen med honom/henne för det går inte, precis som i tråden du uppgav så är effekten för klen för dom utetemperaturerna.

Gallret på baksidan bör man alltid ta bort oavsett vart i landet man bor då snö/is kan fastna och den når inte dit vid avfrostning.
 
C Comfort Thomas skrev:
Mitsubishi uppger inte att en viss modell ska klara en viss yta då det beror på tex utomhustemp, isolering, ventilaton och hur många kubik som ska värmas.
Är nog någon postorderfirma som uppgett vad den ska klara men har dom skrivit under vilka förutsättningar?
På produktblad brukar det framgå vilken effekt dom kan leverera vid olika utetemperaturer och sen får återförsäljar/installatör ge förslag på modell och placering som är lämpligast och har din återfötsäljare lovat dig att den ska klara din yta ner till dom utetemperaturer du uppger får du nog ta den diskussionen med honom/henne för det går inte, precis som i tråden du uppgav så är effekten för klen för dom utetemperaturerna.

Gallret på baksidan bör man alltid ta bort oavsett vart i landet man bor då snö/is kan fastna och den når inte dit vid avfrostning.
Gallret är redan borta sa installtören som bor i Luleå som har nästintill lika många års erfarenhet som jag är gammal (nästan)
Problemet verkar vara följande:

Pumpen har hållt 15 °C men vid höjning klarade den inte av att avfrosta. (troligen)
Så när jag kommer dit kommer jag hälla kokande vatten (100 °C ) på framsida, sidorna, baksida tills all is är borta. Sedan kommer jag att ej ställa ned pumpen på kallare än 20 °C som underhållsvärme.
Så isen är troligen boven i drama.
nu är detta spekulationer men jag vet ju att vi inte håller på med spekulationer (postorderfirma) eller hur?
Fakta är något objektivt och mätbart och inget som går att diskutera. :)

Återkommer med fakta senare idag.
 
P Poker70 skrev:
Gallret är redan borta sa installtören som bor i Luleå som har nästintill lika många års erfarenhet som jag är gammal (nästan)
Problemet verkar vara följande:

Pumpen har hållt 15 °C men vid höjning klarade den inte av att avfrosta. (troligen)
Så när jag kommer dit kommer jag hälla kokande vatten (100 °C ) på framsida, sidorna, baksida tills all is är borta. Sedan kommer jag att ej ställa ned pumpen på kallare än 20 °C som underhållsvärme.
Så isen är troligen boven i drama.
nu är detta spekulationer men jag vet ju att vi inte håller på med spekulationer (postorderfirma) eller hur?
Fakta är något objektivt och mätbart och inget som går att diskutera. :)

Återkommer med fakta senare idag.
Om den var igenisad vilket en luftvärmepump kan bli vid tex mycket snöande ihop med vind så tappar dom effekt, kokande vatten låter lite väl varmt .

Spekulation om postorderfirma som uppger att den ska klara din fastighet vid en väldans massa minusgrader är mycket riktigt en spekulation men Mitsubishi själva uppger inte sådant så återkom gärna med vart du läst uppgifterna.
Att den har ”Hyper heating” säger inget om vilken effekt den lämnar vid olika utetemperaturer, tror det står att den lämnar nominell effekt vid -15 ute vilket enligt produktbladet är 4kW.

Fakta är mycket riktigt något mätbart och effekt tex LN35 HERO kan leverera vid olika utetemperaturer framgår i produktblad och fastigheter har ofta någon form av energideklaration som visar effektbehovet .

Fungerar den sämre än vad ni tidigare upplevt så kolla även så ni inte råkat höja ventilationen för då blir det extra mycket volym att värma upp och speciellt om ni inte har tex ftx och därmed tar in uteluftens temperatur.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Mitsubishi uppger inte att en viss modell ska klara en viss yta då det beror på tex utomhustemp, isolering, ventilaton och hur många kubik som ska värmas.
Är nog någon postorderfirma som uppgett vad den ska klara men har dom skrivit under vilka förutsättningar?
På produktblad brukar det framgå vilken effekt dom kan leverera vid olika utetemperaturer och sen får återförsäljar/installatör ge förslag på modell och placering som är lämpligast och har din återfötsäljare lovat dig att den ska klara din yta ner till dom utetemperaturer du uppger får du nog ta den diskussionen med honom/henne för det går inte, precis som i tråden du uppgav så är effekten för klen för dom utetemperaturerna.

Gallret på baksidan bör man alltid ta bort oavsett vart i landet man bor då snö/is kan fastna och den når inte dit vid avfrostning.
Vad är det för galler du menar? Varför finns gallret l
Överhuvudtaget då?
 
L micke880 skrev:
Vad är det för galler du menar? Varför finns gallret l
Överhuvudtaget då?
Sitter som ett skyddsnät på baksidan av utedelen.
Troligen tänkt som någon form av skydd om utedelen står längre ut från fasad och ska skydda lamellerna.
Men gräs på sommaren och snö på vintern har en förmåga att fastna och bilda som ett snö/istäcke som utedelen inte når vid avfrostning och hindrar luftflödet.
Vi tar alltid bort det vid installation, bara lossa 2 skruvar på ena sidan locket och lyfta upp ena sidan och ta bort gallret/gallren.
 
C Comfort Thomas skrev:
Sitter som ett skyddsnät på baksidan av utedelen.
Troligen tänkt som någon form av skydd om utedelen står längre ut från fasad och ska skydda lamellerna.
Men gräs på sommaren och snö på vintern har en förmåga att fastna och bilda som ett snö/istäcke som utedelen inte når vid avfrostning och hindrar luftflödet.
Vi tar alltid bort det vid installation, bara lossa 2 skruvar på ena sidan locket och lyfta upp ena sidan och ta bort gallret/gallren.
Har inte tänkt på att gallret går att ta bort. Kan vara bra att veta. Men jag har aldrig haft några problem med snö eller gräs på baksidan. Än så länge. Har dock ett tak över utedelen som skyddar rätt bra.
 
Keiller Keiller skrev:
Har inte tänkt på att gallret går att ta bort. Kan vara bra att veta. Men jag har aldrig haft några problem med snö eller gräs på baksidan. Än så länge. Har dock ett tak över utedelen som skyddar rätt bra.
Dom flesta får inte några problem, mycket snöande i samband med vind är kruxet.
Blåser det snö i sidled så hjälper inte tak, beroende på förutsättningar så kan man ibland se att dom med tak får som en extra virvelvind och mer snö än utan tak så svårt att gardera sig och därför bör man med jämna mellanrum kolla till utedelen.
Vid tillfälle kan du ta bort gallret, blir inte direkt lättare om det sitter där om det behövs göras rent.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Om den var igenisad vilket en luftvärmepump kan bli vid tex mycket snöande ihop med vind så tappar dom effekt, kokande vatten låter lite väl varmt .

Spekulation om postorderfirma som uppger att den ska klara din fastighet vid en väldans massa minusgrader är mycket riktigt en spekulation men Mitsubishi själva uppger inte sådant så återkom gärna med vart du läst uppgifterna.
Att den har ”Hyper heating” säger inget om vilken effekt den lämnar vid olika utetemperaturer, tror det står att den lämnar nominell effekt vid -15 ute vilket enligt produktbladet är 4kW.

Fakta är mycket riktigt något mätbart och effekt tex LN35 HERO kan leverera vid olika utetemperaturer framgår i produktblad och fastigheter har ofta någon form av energideklaration som visar effektbehovet .

Fungerar den sämre än vad ni tidigare upplevt så kolla även så ni inte råkat höja ventilationen för då blir det extra mycket volym att värma upp och speciellt om ni inte har tex ftx och därmed tar in uteluftens temperatur.
Innan jag bestämde mig för just denna Mitsubishi LN35 kollade jag runt på forum och på olika hemsidor och begärde in offerter där vi la in att storleken är 130 kvadrat för att vara säker på att den klarar av sin uppgift.
Vår faktiska storkek är 101 kvadrat.

Återkoppling från torsdag 29 december:
Utomhusdelen hade lite is men inga mängder så jag spolade av baksida, ena sidan med hett vatten.
Därefter började pumpen leverera värme latent mellan avfrostningarna.
Anledningen var att jag ökade från +15 °C till +26 °C vilket orsakade isbildningen.
Temperaturen före ökningen vad + 15 °C, efter ökningen, +8 °C

Fakta: https://mitsubishielectric.se/produkt/hero/

Mitsubishi skriver:
- Tack vare invertertekniken anpassaseffekten efter husets värmebehov. HERO hardessutom en garanterad värmedrift ner till -35 ºC.

- Med sin unika Hyper Heating-teknik forsättervärmepumpen ge motsvarande samma effektäven när utomhustemperaturen sjunker nertill -15 °C

Den ska kunna leverera 4,0 kW vid -15 °C, LN50 ger vid -15 °C 5,0 kW.

Jag upplever att Mitsubishi lovar mer än vad de håller och gav förvisso värme vid - 20 °C men väldigt lite.
(vid förhållandet 4,0 kW vid -15 °C)
Nu är det -26 °C och långt ifrån -35 °C vad de "garanterar" att LN35 ska kunna leverera värme.
Det är endast +15 °C inomhus tillsammans med två "elbjörnar" blåsande mot varandra med totalt 2 kW.

Med tanke på att huset är så tätt det kan bli borde temperaturen vara lite mer än +15 °C
Jag har inte mätt utblåsets temperatur då vi inte är där men det känns som att det är elbjörnarna som står för 90% av värmen i detta nu.

Fråga: Hur får jag reda på utblåsets cirka temperatur vid -15 °C och 4,0 kW?
+35 °C är en siffra jag hört.

Vi kommer lägga golvvärme som extra komplement mot de lagstadgade element (vid utbyggnad) som kommer installerasplus den planerade täljstenskaminen. Det kommer bli mer än väl tillräckligt.
 
  • Frostbelagd kylfläns inuti en öppnad frys eller kylskåp, behöver avfrostning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isbildad värmefläkt fastfrusen vid fönster, inuti upplyst rum, kallt väder utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
P Poker70 skrev:
Innan jag bestämde mig för just denna Mitsubishi LN35 kollade jag runt på forum och på olika hemsidor och begärde in offerter där vi la in att storleken är 130 kvadrat för att vara säker på att den klarar av sin uppgift.
Vår faktiska storkek är 101 kvadrat.

Återkoppling från torsdag 29 december:
Utomhusdelen hade lite is men inga mängder så jag spolade av baksida, ena sidan med hett vatten.
Därefter började pumpen leverera värme latent mellan avfrostningarna.
Anledningen var att jag ökade från +15 °C till +26 °C vilket orsakade isbildningen.
Temperaturen före ökningen vad + 15 °C, efter ökningen, +8 °C

Fakta: [länk]

Mitsubishi skriver:
- Tack vare invertertekniken anpassaseffekten efter husets värmebehov. HERO hardessutom en garanterad värmedrift ner till -35 ºC.

- Med sin unika Hyper Heating-teknik forsättervärmepumpen ge motsvarande samma effektäven när utomhustemperaturen sjunker nertill -15 °C

Den ska kunna leverera 4,0 kW vid -15 °C, LN50 ger vid -15 °C 5,0 kW.

Jag upplever att Mitsubishi lovar mer än vad de håller och gav förvisso värme vid - 20 °C men väldigt lite.
(vid förhållandet 4,0 kW vid -15 °C)
Nu är det -26 °C och långt ifrån -35 °C vad de "garanterar" att LN35 ska kunna leverera värme.
Det är endast +15 °C inomhus tillsammans med två "elbjörnar" blåsande mot varandra med totalt 2 kW.

Med tanke på att huset är så tätt det kan bli borde temperaturen vara lite mer än +15 °C
Jag har inte mätt utblåsets temperatur då vi inte är där men det känns som att det är elbjörnarna som står för 90% av värmen i detta nu.

Fråga: Hur får jag reda på utblåsets cirka temperatur vid -15 °C och 4,0 kW?
+35 °C är en siffra jag hört.

Vi kommer lägga golvvärme som extra komplement mot de lagstadgade element (vid utbyggnad) som kommer installerasplus den planerade täljstenskaminen. Det kommer bli mer än väl tillräckligt.
Som ni ser i produktbladet skriver dom att den ska leverera nominell effekt ner till -15 och på bilden bredvid ser ni i stapeln att effekten sjunker med utetemperaturen.
4kW vid -15 ute räcker nätt och jämt till att hålla 20 grader i ett väl isolerat hus så vid kallare utetemperaturer med mindre avgiven effekt blir det inte direkt enklare för den och förutsättning är att även filter och värmepaketet är rent och att det tillåts hög fläkthastighet.
utblåstemperaturen beror tex på inomhustemperaturen och hur nära den är en avfrostning.
Är den ca 15 inomhus och ca -15 ute så bör den vid full effekt och högsta fläkthastighet ge ca 35-45 grader precis framför utblåset beroende på hur påvisad utedelen är och hur nära en avfrostning den är.

Vore bättre att er tilltänkta återförsäljar/installatör kikade på plats för att se alla förutsättningar och han/hon kunde då upplysa att vid utomhustemperaturer som ni verkar ha vintertid så räcker effekten inte till vilket dom inte verkar ha gjort eller haft någon glädjekalkyl.
Vet inte vilka hemsidor ni kikar på som utlovar att effekten ska räcka till ensam för era förutsättningar men låter som dom ger lite väl stora förhoppningar.
Ni får kontakta er återförsäljare och ta upp era synpunkter och kanske kräva byte om dom utlovat saker den ska klara men inte gör.
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
C
Förlåt för engelskan. I am learning Swedish but I can't have these technical conversations in it :)

I have the Panasonic HZ25XKE and I also had the same issue when it was -20 outside a while ago. The problem is that these pumps, while designed for nordic climate, aren't ready to handle -20 and -30 degrees properly.

Normally I have the thermostat set at 20 degrees, if it's -5 and above degrees it uses around 15 kWh every day to keep the house at 20 degrees. If the temperature drops to -20 it uses 30-40 kWh per day for the same temperature set, but then it also can't keep at 20, it goes down to 17-18 possibly due to insulation and ventilation not being FTX.

So in summary, don't expect heat pumps to work to heat the entire house properly at -15 and under, they will suffer, also no point when it is -15 or -20 outside to have a thermostat at 20 degrees, set it at 17 it is a more reasonable internal temperature, wear something more for example.

Get a fireplace, or electrical heating to supplement your house heating needs during these few times of extreme cold. If you live in svealand or götaland there's no reason to panic that your heat pump can't handle -20 since that's going to be very rare, so far this winter it's been that cold 1 time in December where I live.
 
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P Poker70 skrev:
Mitsubishi skriver:
- Tack vare invertertekniken anpassaseffekten efter husets värmebehov. HERO hardessutom en garanterad värmedrift ner till -35 ºC.

- Med sin unika Hyper Heating-teknik forsättervärmepumpen ge motsvarande samma effektäven när utomhustemperaturen sjunker nertill -15 °C

Den ska kunna leverera 4,0 kW vid -15 °C, LN50 ger vid -15 °C 5,0 kW.

Jag upplever att Mitsubishi lovar mer än vad de håller och gav förvisso värme vid - 20 °C men väldigt lite.
(vid förhållandet 4,0 kW vid -15 °C)
Nu är det -26 °C och långt ifrån -35 °C vad de "garanterar" att LN35 ska kunna leverera värme.
Det är endast +15 °C inomhus tillsammans med två "elbjörnar" blåsande mot varandra med totalt 2 kW.
Jag tror du uppfattar den här delen fel. De säger att pumpen ska kunna leverera 4,0kW vid -15, men sen sjunker det med fallande utomhustemperatur. De säger att den ska kunna leverera värme ner till -35, men inget specifikt om hur mycket värme och värme får du garanterat, annars hade du haft minusgrader i huset.
Värmekapaciteten för pumpen är 0,9-6,6, när temperaturen kryper neråt så kommer du närma dig 0,9

Graf visar värmekapacitet vid olika temperaturer för hyper heating teknik jämfört med traditionell värmepumpsteknik.
Det står inget på y-axeln, men om vi antar att varje ruta är 2kW så stämmer det att den levererar 4kW vid -15, men vid -20 har det sjunkit till 3kW. Att värma ett hus på 100 kvm med 3 kW låter riktigt svårt.

Vad eventuella forum och återförsäljare säger kan knappast Mitsubishi lastas för.
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
P Poker70 skrev:
Innan jag bestämde mig för just denna Mitsubishi LN35 kollade jag runt på forum och på olika hemsidor och begärde in offerter där vi la in att storleken är 130 kvadrat för att vara säker på att den klarar av sin uppgift.
Vår faktiska storkek är 101 kvadrat.

Återkoppling från torsdag 29 december:
Utomhusdelen hade lite is men inga mängder så jag spolade av baksida, ena sidan med hett vatten.
Därefter började pumpen leverera värme latent mellan avfrostningarna.
Anledningen var att jag ökade från +15 °C till +26 °C vilket orsakade isbildningen.
Temperaturen före ökningen vad + 15 °C, efter ökningen, +8 °C

Fakta: [länk]

Mitsubishi skriver:
- Tack vare invertertekniken anpassaseffekten efter husets värmebehov. HERO hardessutom en garanterad värmedrift ner till -35 ºC.

- Med sin unika Hyper Heating-teknik forsättervärmepumpen ge motsvarande samma effektäven när utomhustemperaturen sjunker nertill -15 °C

Den ska kunna leverera 4,0 kW vid -15 °C, LN50 ger vid -15 °C 5,0 kW.

Jag upplever att Mitsubishi lovar mer än vad de håller och gav förvisso värme vid - 20 °C men väldigt lite.
(vid förhållandet 4,0 kW vid -15 °C)
Nu är det -26 °C och långt ifrån -35 °C vad de "garanterar" att LN35 ska kunna leverera värme.
Det är endast +15 °C inomhus tillsammans med två "elbjörnar" blåsande mot varandra med totalt 2 kW.

Med tanke på att huset är så tätt det kan bli borde temperaturen vara lite mer än +15 °C
Jag har inte mätt utblåsets temperatur då vi inte är där men det känns som att det är elbjörnarna som står för 90% av värmen i detta nu.

Fråga: Hur får jag reda på utblåsets cirka temperatur vid -15 °C och 4,0 kW?
+35 °C är en siffra jag hört.

Vi kommer lägga golvvärme som extra komplement mot de lagstadgade element (vid utbyggnad) som kommer installerasplus den planerade täljstenskaminen. Det kommer bli mer än väl tillräckligt.
På de äldre pumparna fd25 hade de en tabell för ett testläge så man kunde se om de gav rätt effekt.
Har för mig att den gav vad kompressorn drog vid -20 men att den var godkänd för värmedrift ned till -25.

Så vissa försäljare skrev ju alltid att den ger värme ned till -25 fast det säkert hade varit bättre med ett elelement då.der är ju ingender är ju ingen försäljare som rekomenderar en bergvärmepump på 3kw
B Bellys skrev:
Hej!
Vi har en mitsubishi ln 35 hero 2.0 som inte värmer huset.
Luftvärmepumpen och kaminen är våra enda värmekälla.
Varje morgon är det 16 grader i huset..
Jag har inte lekt mig fram med inställningarna, kanske någon har tips?

Ibland känns det meningslöst att ens ha den på då den inte värmer huset.
Den funkar som den ska, det kommer värme från den.

Som sagt, någon som har tips på bättre inställningar på fjärrkontrollen?
Om den ger 3kw vid -20 och den ska värma över 100m2 så funkar det ju inte. Och om det är kallare ger den ju bara som ett standard elelement eller mindre.
 
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.