R Riverground skrev:
Angående kök så går det att lyxa till ett Ikea-kök genom att sätta in en granitskiva (betydligt billigare att beställa själv via Baltikum än att gå via köksleverantören).
Jag håller med om att det lyxar till det. I det fina bygget TS har för avsikt vore det nästan hemskt att INTE sätta in stenskivor.
Dock är min bestämda uppfattning att ett IKEA-kök kommer att ge ett "billigt" intryck, med eller utan stenskivor. Även om det bara är stommarna, eller luckorna. Jag köpte "kök" från IKEA i våras till min tvättstuga. Jag är mycket nöjd för ändamålet. Men jag skulle aldrig använt det som kök. Speciellt inte om det är något lyxigt man vill ha. Även om utseendet kan vara okej, så är inte kvaliteten okej. Det lossnar färgflagor när man monterar det, ännu mer när gångjärn skruvas in. Det blir små repor på luckor och täcksidor, samt att det ger ett helt annat intryck mot ett kvalitetskök.
Ett kök från exempelvis Ballingslöv eller liknande, med luckor av solitt trä, kostar kanske dubbelt så mycket. Men det ger en helt annan känsla av lyx, samt håller mer än dubbelt så lång tid.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag håller med om att det lyxar till det. I det fina bygget TS har för avsikt vore det nästan hemskt att INTE sätta in stenskivor.
Dock är min bestämda uppfattning att ett IKEA-kök kommer att ge ett "billigt" intryck, med eller utan stenskivor. Även om det bara är stommarna, eller luckorna. Jag köpte "kök" från IKEA i våras till min tvättstuga. Jag är mycket nöjd för ändamålet. Men jag skulle aldrig använt det som kök. Speciellt inte om det är något lyxigt man vill ha. Även om utseendet kan vara okej, så är inte kvaliteten okej. Det lossnar färgflagor när man monterar det, ännu mer när gångjärn skruvas in. Det blir små repor på luckor och täcksidor, samt att det ger ett helt annat intryck mot ett kvalitetskök.
Ett kök från exempelvis Ballingslöv eller liknande, med luckor av solitt trä, kostar kanske dubbelt så mycket. Men det ger en helt annan känsla av lyx, samt håller mer än dubbelt så lång tid.
Givetvis blir det stenskivor. Jag tänkte som sagt köra massiva fronter från snickeri som kör dem i CNC och har alla mått på IKEA. Finns det andra stommar som är väsentligt bättre än IKEAs kan jag definitivt överväga det men IKEA-stommar + snickeriet jag använt ger betydligt bättre finish än alla ballingslövskök jag sett. Men tar gärna mot tips 😊
 
O
När du räknat ihop allt sen lägger du till 20% riskpeng för saker som kommer dyka upp och bli dyrare än beräknat och 20% riskpeng för saker som kommer dyka upp men du vet inte om det än bara.
 
  • Gilla
GustavLincher och 1 till
  • Laddar…
S
Såna där schablonkostnader brukar inte innefatta inredningen såsom kök etc.
Byggde precis till kök med matplats och grovkök. Med altan och dyra material men mycket eget arbete invändigt hamnade vi nog på 40000kr/kvm.
Anlitade en mindre byggfirma på löpande räkning med takpris. Byggfirman samordnade alla UE.

Dina glaspartier ser stora ut. Montagekostnad på 50000-10000kr?

Byggherrekostnader på 35000-50000kr.

Hur ska grunden göras för hamna i samma höjd som befintligt golv? Fylla upp med kross och gjuta en upphöjd platta?
Vi valde en krypgrund med träbjälklag för hamna i rätt höjd. Då blev också höjden på fasaden rätt mot det befintliga.

Hur ska taket konstrueras? Ibland ser man arkitektskisser liknande dina där man inte tagit hänsyn till tjocklek på stomme och balkar. Tex med glaspartierna ändå upp till innertaket så behöver ju takets stomme och isolering ligga ovanför. Det blir ju någon slags låda man ser utifrån. Hur ser det ut mot det befintliga huset? Finns det uppritat?
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Givetvis blir det stenskivor. Jag tänkte som sagt köra massiva fronter från snickeri som kör dem i CNC och har alla mått på IKEA. Finns det andra stommar som är väsentligt bättre än IKEAs kan jag definitivt överväga det men IKEA-stommar + snickeriet jag använt ger betydligt bättre finish än alla ballingslövskök jag sett. Men tar gärna mot tips 😊
Vi körde på Andrews Granit efter rekommendationer och var mycket nöjda.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Tack för all input!

Ja finns möjlighet att fönster kommer bantas ner något. Finns så klart risk att man får skicka in en luft/luft för att stötta de kallaste dagarna och trycka ner tempen någon grad på sommaren. Tanken är att ha uteplats i söder under tak så det skuggar fönster där och öster/norr är jag inte så orolig för. Men klart att en byggnad med platt tak och mycket fönster innebär utmaningar.
Kom ihåg att eftermiddagssol på sommaren kan ge 600w per m2 glas den träffar direkt. Värmer på rejält.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Skiss för kalkylering av stomme.
Beräknat på zon 2
 
  • Ritning av en träramkonstruktion med måttmarkeringar, förmodligen en byggnadsdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en modern byggnad med stora fönster, platt tak, och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Hur ser det ut mot det befintliga huset? Finns det uppritat?
Se bifogad bild för skiss på befintligt 1,5-planshus mot tillbyggnaden. Nu är det bara en vit siluett men ger lite känslan även om vi idag har ett takutsprång men det inte ser ut så på bilden.

Tanken är att tillbyggnaden ska vara ca. 80-90 m2 och m2-priset går ner markant ju större man bygger, skulle vi byggt 20-25 m2 med kök hade det säkert kostat 40k/m2.

Huset idag ligger inte speciellt högt och vi har uteplats där tillbyggnaden är tänkt så tänker att det inte bör vara så stor utmaning att hamna rätt i nivå med övriga huset.
 
  • Modernt minimalistiskt hus, stora fönster, träbeklädnad, enstaka träd, skuggor, lugn atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToreJ01 skrev:
Skiss för kalkylering av stomme.
Beräknat på zon 2
Wow tusen tack för detta! Känns verkligen som det borde kunna delas med en bygghandel för att få offert!
 
Välj riktigt bra fönster till detta, 3 glas med lågt u-värde. Gärna värmereflekterande glas på utsidan också.
Jag hade nog lagt till lite språng på taket längs långsidan, dels skapar det en skön utemiljö, dels får man torr fasad och bra skugga på sommaren!
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Välj riktigt bra fönster till detta, 3 glas med lågt u-värde. Gärna värmereflekterande glas på utsidan också.
Jag hade nog lagt till lite språng på taket längs långsidan, dels skapar det en skön utemiljö, dels får man torr fasad och bra skugga på sommaren!
Blir lite case study-stuk då, sen om man gillar det eller inte är olika. Det ska även passa miljön runtomkring och huset i övrigt.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Blir lite case study-stuk då, sen om man gillar det eller inte är olika. Det ska även passa miljön runtomkring och huset i övrigt.
Exakt!

Jag gillar verkligen det och hade nog önskat det men prickad mark slickar just nu den delen av fasaden även om det är 15 m till grannen. Får förhöra mig med kommunen här men kan vi få utskjutande tak vore det fördelaktigt.
 
G GustavLincher skrev:
Exakt!

Jag gillar verkligen det och hade nog önskat det men prickad mark slickar just nu den delen av fasaden även om det är 15 m till grannen. Får förhöra mig med kommunen här men kan vi få utskjutande tak vore det fördelaktigt.
skärmtak är inte omöjligt att få bygga på prickad mark om man nu skulle kunna få det som ett skärmtak vill säga
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
skärmtak är inte omöjligt att få bygga på prickad mark om man nu skulle kunna få det som ett skärmtak vill säga
Ja jag kommer försöka driva det på något sätt.
 
S
G GustavLincher skrev:
Se bifogad bild för skiss på befintligt 1,5-planshus mot tillbyggnaden. Nu är det bara en vit siluett men ger lite känslan även om vi idag har ett takutsprång men det inte ser ut så på bilden.

Tanken är att tillbyggnaden ska vara ca. 80-90 m2 och m2-priset går ner markant ju större man bygger, skulle vi byggt 20-25 m2 med kök hade det säkert kostat 40k/m2.

Huset idag ligger inte speciellt högt och vi har uteplats där tillbyggnaden är tänkt så tänker att det inte bör vara så stor utmaning att hamna rätt i nivå med övriga huset.
Det ser rätt coolt ut.

Golvnivån blir lika som befintliga huset?

Det verkar som om ni ansluter mot det befintliga längs med takfallet. Har du kollat höjden till takfoten så att du har tillräcklig höjd? På skisserna ser det ut att vara rätt högt invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.