O olofh skrev:
Har du koll på marförhållandena? Så du inte råkar på någon tråkig överraskning där. Jag hade nog separerat markarbetet från själva gjutningen i budgeten men letar själv efter riktpriser / m2 för grund och gjutning inkl golvvärme.
Yes! Det är en sak jag iaf har stenkoll på. Där det ska byggas finns inga överraskningar.

Har fått offert på 2500/m2 för schakt och gjutning vilket känns i överkant men räknar med det just nu. Är inte speciellt mycket som ska schaktas.

Någon som har tips hur man kan komma framåt när det gäller prisuppskattning av:

1) Stomme
2) isolering väggar
3) isolering tak
 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Yes! Det är en sak jag iaf har stenkoll på. Där det ska byggas finns inga överraskningar.

Har fått offert på 2500/m2 för schakt och gjutning vilket känns i överkant men räknar med det just nu. Är inte speciellt mycket som ska schaktas.

Någon som har tips hur man kan komma framåt när det gäller prisuppskattning av:

1) Stomme
2) isolering väggar
3) isolering tak
Isoleringen är väl ”bara” att räkna area och sen tjocklek o kolla pris där du ska köpa. Tillkommer ångspärr och tejp

Stommen, vet inte om du sätter vinduk och västkustskivor i den posten? Annars är det väl löpmeter du får räkna där
 
En sak som kan vara när man själv står som regissör är att hantverkarna inte alls går att lita på. När en hantverkare står som leverantör av tjänst så kommer denna ha kontakter som avbryter jobb som ditt som är i egen regi. Det är som dag och natt i reaktionsförmåga. Så när hantverkarna säger att dom inte hann så var det pga ett jobb som en hantverkarkompis skulle ha utfört och dom valde att fimpa dig.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
J Jontha skrev:
En sak som kan vara när man själv står som regissör är att hantverkarna inte alls går att lita på. När en hantverkare står som leverantör av tjänst så kommer denna ha kontakter som avbryter jobb som ditt som är i egen regi. Det är som dag och natt i reaktionsförmåga. Så när hantverkarna säger att dom inte hann så var det pga ett jobb som en hantverkarkompis skulle ha utfört och dom valde att fimpa dig.
Tack för bra input. Lutar mot att jag tar in helheten men är ändå lockande då jag inte tycker att det är någon större komplexitet i projektet. T.ex. vet jag att elektrikern vi brukar använda är jätteduktig och tar 450 sek + moms/h. Får han gå 2-3 dagar i lugn och ro så har han dragit all el till denna ytan. Däremot om jag tar en totalentreprenad så kommer de säkert räkna 100k bara för eldragningen.

1) Firma A gjuter platta
2) Firma B reser stomme med takstolar
3) Firma C bygger tak och sätter alla fönster
4) Firma D isolerar, gipsar, skruvar panel osv.

Visst kan dessa vara samma företag men känns som att det lätt blir överdrivna kostnader. Finns det något som säger att man inte bör kunna bygga stomme, montera fönster, lägga tak, isolera väggar och tak på ca. 2-3 veckors tid?

Därefter är det mesta gjort då vi inte ska ha några innerväggar öht i tillbyggnaden och öppningen finns redan ut. Jag är kanske naiv men ser inte var utmaningarna skulle vara.
 
  • Gilla
Nfall
  • Laddar…
Bygglov och kostnad för KA, ca 30-35k?
Vi betalade 25k för bygglov för 3 år sen för liknande storlek. Ligger ni nära en väg eller järnväg då kan det komma begäran om bullerutredning, gick på ca 15K för oss, plus ökad kostnad för dämpade glas.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Steg 2-4 ser jag inte varför du ska köra olika firmor för. Det är vanligt snickerijobb. Att dela upp det för mkt skapar ju också risker att de skyller på varandra om något blir fel
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Steg 2-4 ser jag inte varför du ska köra olika firmor för. Det är vanligt snickerijobb. Att dela upp det för mkt skapar ju också risker att de skyller på varandra om något blir fel
Ja det är sant. Uttryckte mig klumpigt med att det skulle vara firmor tänkte mer att man kanske kan begära in offert på den nivån för att konkurrensutsätta. Känns som att man lätt hamnar i en schablonskostnad när man får offert som även bygger på vilket värde tillbyggnaden skapar. Jag tycker bara att det borde gå att bygga väldigt mycket billigare än om man haft flertalet innerväggar, badrum osv.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Kanske jag som är otydlig men ja Stomme är något som jag inte har någon prisuppskattning på då jag inte har en aning. Tar gärna input dock!
Byggde en ny övervåning ca 80m2. Gamla taket var rivet innan så dom hade platt tak, likvärdigt som en färdig platta.

Stomme bestående av väggar (195x45)som byggdes i fabrik och lyftes på plats, samt takstolar platt pulpettak 10 grader, papp. En bärande innervägg. Kostade runt 350k med rot om jag minns rätt. Då var det utegips, med liggande grundad och 1 strykning. Fönster monterade, men ingick inte i den kostnaden.
Gammal vän, fullt pris för tid, men väldigt låga materialpåslag.

Efter det har vi själva plastat och reglat insidan 95x45.

Idolering av tak, lösull drygt 20K.
Isolering väggar gjorde vi själva isoleringen är inte så dyr kanske 5-7000:- inte jättesvårt.

Ställning var en överaskning, kostade runt 30k, din behöver inte vara då hög då kanske 20k.

Mitt projekt slutade på någonstans runt 8-900k, med inredning. Men då gjorde jag allt invändigt jobb själv. Inger kök, men ett badrum. Har lagt flera hundra timmar kanske 1000, dom omsatt i pengar blir ett par hundra tusen i arbetskostnad. En del av den tiden ligger i fina poster men inte allt.

Jag tror att om du lejer ut allt då kome dina 850k du summerat utgöra hälften. i bästa fall ner mot 1,5. Går det snett upp till 2milj.

Edit
Skall tillägga stt jag gav bara 65k för glas (sp) köpte innan glas skenade i pris. Köpte in själv via nätet och levererade till byggarn, som inte var i närheten hos sina leverantörer. Gav honom 5k extra för att jobba med mina glas.

Golv hade jag tur att hitta på blocket för ca 12K för hela våningen (tarkett vit parkett).

Så dessa poster är ju extremt myckt lägre än ts poster för golv och fönster, även om det nog inkluderade läggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Du ska inte få in någon kamin när du ändå håller på?
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Om jag vore aktiv företagare i byggbranschen skulle jag heller lägga ett bra pris på hela tillbygget om jag inte hade orderboken full, att fara omkring på uppdelade jobb skapar extrakostnader med den spilltid och restid som ofrånkomligt uppstår mellan olika kunder.
Mtrl och transporter bör också bli billigare om en firma får hela jobbet, kanske går allt trä, isolering och skivmtrl att köra på en lastbil?
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Tack! Vi är väldigt förtjusta i ritningarna men har hela tiden varit måna om att bygga det konstruktionsmässigt så enkelt som möjligt för att hålla nere kostnaderna. Därav är den t.ex. 6 meter bred istället för 8 meter. Även fönstren är i samma mått 10 st. Vilket tar ner kostnaderna rejält jämfört med att måttbeställa.

Angående IKEA-köket är min erfarenhet att standardstommarna hos alla andra kökstillverkare är samma typ av konstruktion, därför ser jag det som ett enkelt sätt att spara pengar. Däremot kommer vi köpa massiva fronter från ett snickeri. Alternativet att köra massiva stommar vore magiskt men tyvärr blir det för dyrt för oss och en kostnad vi hellre lägger någon annanstans.
Angående kök så går det att lyxa till ett Ikea-kök genom att sätta in en granitskiva (betydligt billigare att beställa själv via Baltikum än att gå via köksleverantören).
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om jag vore aktiv företagare i byggbranschen skulle jag heller lägga ett bra pris på hela tillbygget om jag inte hade orderboken full, att fara omkring på uppdelade jobb skapar extrakostnader med den spilltid och restid som ofrånkomligt uppstår mellan olika kunder.
Mtrl och transporter bör också bli billigare om en firma får hela jobbet, kanske går allt trä, isolering och skivmtrl att köra på en lastbil?
Tror även som beställare det är bäst att ta in en totalentreprenad om man inte har en väldigt god erfarenhet av projektledning, Samt god kunskap om byggnation. Går att spara en hel del om man driver det själv, men om man som i TS fall själv känner att man är begränsad till att hänga köksstommar, så kan väldigt mycket som kan gå fel om man inte outsourcar samordning och projektledning.
 
  • Gilla
GustavLincher och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input!

Jag inser att 850k är långt från slutsumman, håller mer på att försöka skapa en budget sen är det möjligt att det blir runt 1,8-2,0m men då är det fortfarande en bra bit under de 30k/m2 som folk så gärna pratar om.

Ja, min kunskap är nog för begränsad samtidigt tycker jag alldeles för många höftar med offerten. Så komplicerat är det inte men med dålig struktur kan vilket projekt som helst sticka iväg.
 
Jag totalrenoverade förra huset (kök, badrum, tvättstuga, samtliga ytskikt, el osv.) med hjälp av olika företag. Kändes mer komplicerat än detta då det hela tiden var överraskningar. Här ska gjutas en platta, upp med en stomme, på med tak och isolering, montera fönsterpartier sen är det i princip klart för vilken småfirma/hemmafixar som helst att gå in och pula. Kanske är naiv men tycker verkligen denna tillbyggnaden skiljer sig markant från en tillbyggnad där ett hus ska integreras på annat sätt.
 
Jo det vore så klart nice, ska iaf förberedas för.

Finns en eldstad ute just nu som kanske skulle gå att rädda och sätta in kasett i. Vore lite kul att behålla original.
Purre Purre skrev:
Du ska inte få in någon kamin när du ändå håller på?
 
  • Gilla
Purre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.