Status
Tråden går ej att kommentera.
D djac skrev:
Ja, då får det ju handla om ngt mycket litet, nya strålsamlare eller liknande. Genomsnittlig körsträcka för privatägda bilar är 1000 mil per år, några kronor ner på bränslet ger inte så mycket i sammanhanget, bilkostnaderna i övrigt är så stora.

Den genomsnittliga belåningen är 469´ per person, det är det här som kostar, inte bränslet.
1000 mil per år är alltså ca 4 000 kr per år, dvs kapitalkostnaden på ett lån på 100 000 kr dvs en fin altan, ett mindre toa, farstukvist, garageuppfart eller annat som kostar 100 000 kr.

Jag vet vad jag hellre lägger pengarna på.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, olika familjer kommer att göra olika prioriteringar men en del kommer att lägga pengarna som "blir över" på fler mil i bilen. Har du funderat på vad som skulle hända om bensinen plötsligt kostade 1 kr/l?
Resonemanget gäller givetvis inom rimliga gränser, och 1 kr/mil är inte rimligt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
B Byggmarodören skrev:
Jordbruk är ett exempel där det inte är så. Mängden mat som produceras är så pass mycket lägre utan moderna verktyg att det inte blir så hållbart som man kan tro. När jordbruket tar upp större yta (för avkastningen är sämre) så behöver mer mark tas i anspråk istället för vara orörd natur tex
Nu handlade det om koldioxidutsläpp och inget annat.
 
D
M Myckling skrev:
1000 mil per år är alltså ca 4 000 kr per år, dvs kapitalkostnaden på ett lån på 100 000 kr dvs en fin altan, ett mindre toa, farstukvist, garageuppfart eller annat som kostar 100 000 kr.

Jag vet vad jag hellre lägger pengarna på.
Fast nu kommer ju priset sannolikt bara vara lägre en kort period och därefter krypa tillbaks, så att låna pengar baserat på detta tillfälliga och lilla budgetutrymme är nog inte så tillrådligt.
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kane skrev:
Jämfört med 26,5% är 8,5% betydligt "plattare".😉
Liten annan jämförelse. Mellan 1999 och 2019 (pre-pandemi) minskade snittkörsträckan för personbilar med 12% medan bensinpriset gick upp 88% och dieselpriset 142%.
[bild]
[bild]
Försöker du säga samma sak som jag, alltså att när priset går upp så går förbrukningen ner, eller vad vill du säga med dina grafer?
 
D djac skrev:
Fast nu kommer ju priset sannolikt bara vara lägre en kort period och därefter krypa tillbaks, så att låna pengar baserat på detta tillfälliga och lilla budgetutrymme är nog inte så tillrådligt.
Men nu flyttar du ju fokus. Det vi pratar om gäller väl den förändring som skett nu och där du påstår att fler kommer att köra med pga prissänkningen.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu handlade det om koldioxidutsläpp och inget annat.
Jo precis. CO2 utsläppen ökar när man avverkar natur för göra plats för jordbruk.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
M Myckling skrev:
Resonemanget gäller givetvis inom rimliga gränser, och 1 kr/mil är inte rimligt.
Det är klart att priset inte kommer att bli som på 60-talet (eller vad det nu blir) men ibland kan det vara tankeväckande att titta på ytterlighetspunkter, dvs. vad händer om priset är extremt lågt eller högt, för att lättare förstå vad som händer vid t.ex. 10 % förändring.
 
N
D djac skrev:
Fast nu kommer ju priset sannolikt bara vara lägre en kort period och därefter krypa tillbaks, så att låna pengar baserat på detta tillfälliga och lilla budgetutrymme är nog inte så tillrådligt.
Så du tror alltså priset kommer att "krypa tillbaks" till samma nivåer som innan årsskiftet?
Priset på olja förutspås ligga på relativt "normala" nivåer så någon sådan prisuppgång verkar osannolik.
https://www.dagensps.se/bors-finans/ravaror/norsk-expert-oljepriset-kommer-att-kollapsa/
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggmarodören skrev:
Jo precis. CO2 utsläppen ökar när man avverkar natur för göra plats för jordbruk.
Man behöver inte mer plats för jordbruk år efter år när det fortfarande gäller att försörja en familj.
 
Fairlane
Jag får inte helt ihop det att folk byter till bilar som drar mindre gör att ha råd att åka till jobbet, byter jobb för att man tycker man har råd att köra till jobbet etc samtidigt som konsumtionen av bensin/diesel tydligen inte påverkas av priset. Hur är du möjligt?
 
  • Gilla
  • Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fairlane Fairlane skrev:
Jag får inte helt ihop det att folk byter till bilar som drar mindre gör att ha råd att åka till jobbet, byter jobb för att man tycker man har råd att köra till jobbet etc samtidigt som konsumtionen av bensin/diesel tydligen inte påverkas av priset. Hur är du möjligt?
Det är väl som vanligt, folk tar lite för mycket utgångspunkt i sig själva när de ska försöka göra prediktioner om populationer. Men man är sällan representativ eller har ens en god föreställning om sitt eget agerande.

Samtidigt är just ändring av bränslekonsumtion, bilåkande, att flytta och byta jobb grejer som går väldigt långsamt för väldigt många människor. Särskilt för medelålders+.

Försök att få vanebilister att åka kollektivt visar ju t ex att det knappt händer. Lättare att påverka unga människor, deras hjärna är enklare att koppla om.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
jo vi är vanedjur, men mönster går att bryta. För egen del åker jag kollektivt, trots längre tid för transport, men tjänar att avverka lite digital tidningar till jobbet och power napp på vägen hem.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Försöker du säga samma sak som jag, alltså att när priset går upp så går förbrukningen ner, eller vad vill du säga med dina grafer?
Minskning i bilkörning/totalkonsumtion är väldigt liten i relation till kostnadsökningen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det konkreta är väl att reduktionsplikten kostat svenskarna i alla fall 50 miljarder till väldigt lite miljönytta. Hade alternativa investeringar gjort större nytta?

Hur mycket tågspår eller kollektivtrafik hade kunnat byggas för samma summa? Jämförelsen är inte perfekt då mycket av pengarna för biobränslet hamnat utomlands medan utbyggnad av tågbanor i större del stannat inom landet och därför inte varit en kostnad på samma sätt.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.