Förslag på rimlig justering? Ska försöka instruera en släkting, så är ju bra om jag kan vara så precis som möjligt..
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Viktigt och modernt inlägg. Kvinnor ska vara i köket. Även när det är uppvärmning av hus diskussionen gäller.🤔
Klart, hur ska dom annars kunna ha uppsikt över barnen så dom inte är i stora salen och stör en
 
  • Haha
  • Gilla
sharif och 6 till
  • Laddar…
Vind kan påverka mycket om huset inte är tätt, att ingen är hemma så det tillskottet på värme från tex kök, tv-apparater och övrigt i huset faller bort sänker lite mer.

Jag hade nog ändå övervägt att byta ut ett par kritiska radiatorer till lågtempvarianter istället. I relation till vad en jordvärmeinstallation kostar är det inga stora pengar. Jag har satt in en dubbelradiatorer då vi har väldigt mycket stora fönster (gammalt funkishus) och orginalradiatorerna mäktade helt enkelt inte med kallraset trots fjärrvärme, det blev ok temp men inte behagligt klimat. Efter bytet fungerar det prima och jag kostade på lite överdimensionerade. Konvektionsvärme är mycket behagligare är strålningsvärme som i princip alla radiatorer utformade för oljepannor är.

En brasklapp kan också vara Ngenic som kan vara lite svajig ibland även om det är en subjektiv bedömning från min sida.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
9
I InsidersUnited skrev:
Risken att köra en högre kurva och elpatronen går in mer= Systemet kallar på exvis 60c , elpatronen går in och kör upp systemtemp.

Kompressorn stänger av sig, för den får tillbaka 50c i returen vilket är över vad den kan tillverka vid rådande utetemp. Och sedan går hela huset enbart på elpatronen.
Trolig förklaring. VP tål inte hög returtemp.
Hela branschen är inställd på VP-mässiga framtemp och glömmer att det inte passar för 80/60-system.

Riktigt så illa som jag visat med diagram är det kanske inte. Förr var radiatorer överdimensionerade bl a för intermittent drift. En fastbränslepanna slocknade på natten och värmen kallnade i huset. Därför behövdes extra effekt för att snabbare komma upp i temp efter morgonens fyrsättning.
A Arne Svensson4 skrev:
Elpatronen går in, men för snålt under rådande vinterförhållanden. Ser i förbrukningen att den har stöttat upp med 6kwh under detta dygn. Är det värmekurvan jag bör justera? Eller gränsen för när elpatron går in?
Med radiatorer bör värmekurvan vara ungefär som den blåa i tidigare kommentar, kanske toppa på 70 istället för 80 C.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
A Arne Svensson4 skrev:
Okej, jag förstår. Vet inte hur värmekurvan är ställd i detta nu, men vi har inte haft den här typen av problem när det "bara" varit kallt men vindstilla. Det har ju varit några nätter med runt 16-18 minusgrader, och då har patronen gått in lite grann och stöttat (antar att det är så systemet är tänkt). Samtidigt har vi vaknat uppoch haft rätt behaglig temperatur inomhus.

Finns det någon kompromiss med kurvan? I stil med: "Ställ den lite högre, men kolla så returen inte hamnar över 50 grader"? Vill ju att kompressorn gör grovjobbet, men att patronen går in och trycker på så det är hyggligt behagligt.
Prova med att höja något, t ex till ca 70 vid dimensionerande utetemp där huset finns.
 
L Liljeros skrev:
Vind kan påverka mycket om huset inte är tätt, att ingen är hemma så det tillskottet på värme från tex kök, tv-apparater och övrigt i huset faller bort sänker lite mer.

Jag hade nog ändå övervägt att byta ut ett par kritiska radiatorer till lågtempvarianter istället. I relation till vad en jordvärmeinstallation kostar är det inga stora pengar. Jag har satt in en dubbelradiatorer då vi har väldigt mycket stora fönster (gammalt funkishus) och orginalradiatorerna mäktade helt enkelt inte med kallraset trots fjärrvärme, det blev ok temp men inte behagligt klimat. Efter bytet fungerar det prima och jag kostade på lite överdimensionerade. Konvektionsvärme är mycket behagligare är strålningsvärme som i princip alla radiatorer utformade för oljepannor är.

En brasklapp kan också vara Ngenic som kan vara lite svajig ibland även om det är en subjektiv bedömning från min sida.
Innan radiatorbyte - räkna! Gamla sektionsradiatorer från system byggda för självcirkulation är precis det en värmepump vill ha.
I regel hade man visserligen hög framledning (säg 80 grader vid -20) men returen var kanske bara 30 grader, det motsvarar 60-50 med en modern pump.
Jag räknade på radiatorena hemma, orginalradiatorerna från 1914 gav motsvarande 50 w/m2 vid -20 och 55/45 (fram/ retur) medan där man hade bytt på 1970-1980-talet var det för klent.
Jag köpte två till gjutjärnspjäser och bytte mina 80-tals panelradiatorer mot dem.
De har dessutom stor vattenvolym och stor massa.
 
L Lutte skrev:
Klart, hur ska dom annars kunna ha uppsikt över barnen så dom inte är i stora salen och stör en
Jag har inte fått någon "stora salen"-känsla av diskussionen hittills om jag säger så.😅
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har inte fått någon "stora salen"-känsla av diskussionen hittills om jag säger så.😅
Kanske är ”kalla salen” ☺️
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har inte fått någon "stora salen"-känsla av diskussionen hittills om jag säger så.😅
Dåliga skämt, men det fanns en gnutta värde i det första inlägget. Man brukar nämligen värma upp huset rätt så bra genom att laga mat. En stor del av värmen hamnar i huset. Men som sagt, inte så roligt skämt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dåliga skämt, men det fanns en gnutta värde i det första inlägget. Man brukar nämligen värma upp huset rätt så bra genom att laga mat. En stor del av värmen hamnar i huset. Men som sagt, inte så roligt skämt.
Jag tycker man får skämta men man får också tåla att nån skämtar tillbaks. Det gör mig inget att man driver med könsroller men jag brukar inte låta det stå oemotsagt. Det ska ju vara jämlikt, eller hur? 😉
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
N nb. skrev:
Innan radiatorbyte - räkna! Gamla sektionsradiatorer från system byggda för självcirkulation är precis det en värmepump vill ha.
I regel hade man visserligen hög framledning (säg 80 grader vid -20) men returen var kanske bara 30 grader, det motsvarar 60-50 med en modern pump.
Jag räknade på radiatorena hemma, orginalradiatorerna från 1914 gav motsvarande 50 w/m2 vid -20 och 55/45 (fram/ retur) medan där man hade bytt på 1970-1980-talet var det för klent.
Jag köpte två till gjutjärnspjäser och bytte mina 80-tals panelradiatorer mot dem.
De har dessutom stor vattenvolym och stor massa.

80/30 system har jag aldrig stött på?
 
Ulltand Ulltand skrev:
80/30 system har jag aldrig stött på?
Nä, jag bara uppskattade rimlig framledning och retur i ett system för självcirkulation utan cirkulationspump. Var väl vanligt fram till 1930-talet. Blir ju ett mycket lågt flöde, därför låg returtemp.

Hur stort deltat var över en rad vid max framledning vet jag inte, men rimligtvis mycket högt.
 
N nb. skrev:
Nä, jag bara uppskattade rimlig framledning och retur i ett system för självcirkulation utan cirkulationspump. Var väl vanligt fram till 1930-talet. Blir ju ett mycket lågt flöde, därför låg returtemp.

Hur stort deltat var över en rad vid max framledning vet jag inte, men rimligtvis mycket högt.
Nja vet inte om flödet var mycket lågt för man tog till rejäla rördimensioner.

Utan att veta skulle tro att returtemperaturen var betydligt över 30 C. Varför skulle man dimensionera systemet med så låg retur? Det blir väldigt stora radiatorer som inte ger mycket mer effekt än ett 80/60 system. Man måste räkna med den logaritmiska medeltemperaturdifferensen. I den övre halvan av radiatorn avges kanske 75 % av effekten och i den undre 25 %. Stretchar man det med en större radiator blir det inte mycket vunnet.
 
hsd
Hade en granne med bergvärme som fick en plötsligt jättehög elräkning, det visade sig att 2 cirkulationspumpar lagt av och hela värmesystemet gick på elpatronen
Jag skulle nog kolla upp om allt fungerar som det ska, det har ju funkat i 3 år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.