G GustavLincher skrev:
Tack! Var köper jag dessa stommar? Alltså typ 80 cm djupa då?
Dom flesta har 60 cm djupa, jag köpte på Kvik och dom har 70 cm, den sista decimetern gör mycket.
Sen har dom lägre sockel än många andra så totalt sett på deras då så kallade xxl kök så är där 40 procent mer plats.
Mina är 100 cm breda (har för mig att dom har upp till 120 cm) och det skiljer inte många kr mellan små och stora så 3 stycken skåp på 60 cm är mycket dyrare än 2 stycken på 100 cm.
Du får då mindre väggar i skåpen att ta hänsyn till när man packar ner allt som man har.
Dom har också en betydligt trevligare sockel.
 
  • Gilla
cwesping och 1 till
  • Laddar…
Tror att jag har lite bilder på mitt kök liggande i profilen om du vill kika:)
 
  • Gilla
Semiproffset och 1 till
  • Laddar…
Såg snygg
A Argastesnickaren skrev:
Tror att jag har lite bilder på mitt kök liggande i profilen om du vill kika:)
Såg snyggt ut! Kul om något är lite annorlunda då det nästan alltid är 60 djupt annars och 60-80 brett.
 
G GustavLincher skrev:
Angående IKEA-köket är min erfarenhet att standardstommarna hos alla andra kökstillverkare är samma typ av konstruktion, därför ser jag det som ett enkelt sätt att spara pengar.
Har inte torrt på fötterna här men pratade med en säljare om detta och vill minnas att det var Ballingslöv och IKEA vi diskuterade. Säljaren sade rakt ut att det är i princip exakt samma sak men att Ballingslöv monterade sina i fabrik och att det plus frakten förstås blev dyrare men att man sparade in pengar på hantverkare i bygget istället.

Säger inte att det är 100% sant men det förklarar ju en stor del av skillnaden, monterar man själv, slipper frakta enorma volymer luft och inte behöver en dyr etikett så är nog skillnaden inte så stor. OM man nu monterar ordentligt!

Sen om man köper stommar och kompletterar med fronter av högre klass är det ju finfint!
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Såg snygg

Såg snyggt ut! Kul om något är lite annorlunda då det nästan alltid är 60 djupt annars och 60-80 brett.
Fick det tipset av VDn på jobb också. Han hade helt sonika monterat underskåpen 95mm utanför väggen med träreglar som distans. Blev ju inte mer skåpsvolymer men plats bakom för rördragningar och framförallt djupare bänkskiva så arbetsytan blev så mycket bättre.

Det man ska minnas med djupa underskåp är ju förstås att om det är djupt in så är det svårt att komma åt också. Har man utdragbara lådor/hyllor kvittar det men med fasta hyllplan, 80mm sockel och 70cm djupa skåp så får man LIGGA på golvet för att nå längst in :)

Planerar man för det däremot är varje liter användbart förvaringsutrymme värt mycket!
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Hej!

Håller just nu på att budgetera för tillbyggnad och för att få en så bra kalkyl som möjligt försöker jag nu kartlägga så många kostnader som möjligt. Tillbyggnaden ska innehålla kök och vara betongplatta med golvvärme, trästomme samt platt papptak. De kostnaderna jag tänker på är:

- schakt av tomt och gjutning av grund
- Eldragningar (belysning, kök och vägguttag)
- VVS-arbeten (kök + golvvärme)
- Fönstertillverkning + montage
- Tillverkning väggelement + installation
- Takläggning + montering av takstolar
- Isoleringsmaterial + ”montering”. Väggar och tak
- Spackling och målning
- Golvläggning
- Kök och köksmontage
- Takpanel på insidan samt montering
- Installation ventilation

Är det något uppenbart jag missar? Tillbyggnaden bör enligt mig vara väldigt förutsägbar då den 14 x 6 meter öppen yta dvs. 40 löpmeter vägg men av dessa är 7 befintligt hus (tillbyggnad är vinkel) och ytterligare 18 kommer vara fönster. Därmed är det ca. 15 meter som är ”vanlig vägg”.

Har jag missat någon kostnadsdrivare? Rekommenderar ni färdiga väggelement för att komma ner i kostnad?

Har fått höra att tillbyggnad kostar 25-30k per m2 men ser inte riktigt var projektet ska dra iväg till de summorna.

supertacksam för all input
Hur är det med anslutning av avloppet? Om det ska kopplas in på befintligt avlopp under mark så kanske kommunen vill ha en rejäl hacka...
 
Ballingslöv äger Kvik sen början 2000 talet så det är Ballingslöv light:)
Kviks kök tar längre tid att montera än motsvarande Ikea men tycker tyvärr att dom nya Ikea kök har tappat i kvalitet.
Har monterat många av dom gamla ikea köken och det är stor skillnad mot dom nya.
Sen har ju ikea begränsningar i måtten som spelade roll för min del, Kvik hade betydligt mer att välja på.
Jag är inte säljare på Kvik:):)
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Hur är det med anslutning av avloppet? Om det ska kopplas in på befintligt avlopp under mark så kanske kommunen vill ha en rejäl hacka...
Eftersom att kök flyttas ut till tillbyggnaden så tänker jag (kanske naivt) att det inte bör tillkomma några kostnader utöver själva dragningen. Vi har krypgrund i befintligt hus så det tycker jag inte bör vara så dyrt.
 
G GustavLincher skrev:
Eftersom att kök flyttas ut till tillbyggnaden så tänker jag (kanske naivt) att det inte bör tillkomma några kostnader utöver själva dragningen. Vi har krypgrund i befintligt hus så det tycker jag inte bör vara så dyrt.
Ah, okej. Men ska ni ha olika grundtyper på hus och tillbyggnad?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Ah, okej. Men ska ni ha olika grundtyper på hus och tillbyggnad?
Ja det är tanken, krypgrund i befintligt hus och betongplatta i tillbyggnad. Är det något problem?
 
Normalt brukar man väl rekommendera samma grundtyp, men jag vågar inte uttala mig om varför. Vi gjorde en liknande utbyggnad 2018 med 53m2 i 1 1/2 plan (kostnad 23 tkr/m2) med platta på mark på båda delarna och tanken var uppe att ha krypgrund på nya delen men det avråddes från.
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
…tanken var uppe att ha krypgrund på nya delen men det avråddes från.
Kan det inte bero på generell avrådan från just krypgrund då det är en riskkonstruktion. Ser inte hur vår betongplatta skulle påverka vår krypgrund då den inte är ventilerad där det ska byggas till, däremot om vi haft betongplatta kanske man sett en risk med att förlägga en krypgrund intill befintlig betongplatta. Säkert någon som kan mer om detta men själv ser jag ingen större risk.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!

Material till stomme är rätt enket att räkna på.

45x170 + 45x45
Syll hammarband och stående reglar

Takstolar som klarar 6m spännvidd med platt tak och snölast?

Rekommenderar VELFAC till ett sånt här projekt, väldigt smäckra partier!

MVH Erik Wedlund
 
  • Gilla
GustavLincher
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Ah, okej. Men ska ni ha olika grundtyper på hus och tillbyggnad?
Det behöver man absolut inte ha.
 
Har du koll på marförhållandena? Så du inte råkar på någon tråkig överraskning där. Jag hade nog separerat markarbetet från själva gjutningen i budgeten men letar själv efter riktpriser / m2 för grund och gjutning inkl golvvärme.

Tror du skulle fixa schaktning och uppbyggnad av makadam själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.