T Trolle1 skrev:
Det låter enkelt att riva det på en helg eller två. Är man amatör som jag kanske det tar längre tid. 😁 Är det verkligen bara att riva bort det?
Nä, tar inte längre tid säger jag utan att ens sett det 😁
Men vad gör det om tar tre helger eller lite mer.

Ja, bara att riva bort.
Såklart får du se till så du inte bara sliter bort el eller liknande utan att koppla bort.
 
  • Gilla
Trolle1
  • Laddar…
R
Lugn nu han behöver ta reda på om förekomsten av asbest först, finns det så tar det tid att sanera om man inte vill bli utsatt för detta samt hela huset fullt med asbest damm…
 
T Trolle1 skrev:
Vi är nyblivna ägare till ett hus som är byggt 1970, platta på mark. Enplanshus med källare. När vi var på visning i somras kände vi att det luktade lite unket i källaren men inget på ovanplanet. Besiktingsmannen sa att det var dålig ventilation i huset samt för att ta bort den unkna lukten i källaren behöver vi riva ur den inklädda källaren där båda väggar och golv är inklädda i trä samt sätta in ventilation. Vi tänkte att det kan vi fixa. När vi senare sen flyttade in så luktar det mögellukt i hela huset. Det sätter sig i allt, kläder hår osv. Jag är helt knäckt av denna doft. Kan det verklingen stinka så kraftigt i hela huset från källaren? Nu börjar jag oroa mig för att problemet är större och funderar på att ta in en fackman för att lokalisera vart lukten kommer ifrån. Men är osäker på om vi ska lita på besiktningsmannen och först riva ur all organiskt material i källaren och se om det hjälper? Vad är bäst? Först betala flera tusen för en utredning eller bara börja riva och hoppas på det bästa?

Hittade inget passande forum för denna fråga men hoppas det funkar ändå.
Har också ett hus från den tiden. Du behöver se till att få frånluft från källaren, har du någon toalett med någon frånluftventil i källaren? Kan gå att sätta en fläkt på taket så det blir drag i den ventilen . Ventilation är viktigt.
 
Tack för alla svar om asbest. då vi inte rivit den fastlimmade så tolkar jag det som att det inte är nån större fara.
R Rejäl skrev:
Lugn nu han behöver ta reda på om förekomsten av asbest först, finns det så tar det tid att sanera om man inte vill bli utsatt för detta samt hela huset fullt med
R Rejäl skrev:
Lugn nu han behöver ta reda på om förekomsten av asbest först, finns det så tar det tid att sanera om man inte vill bli utsatt för detta samt hela huset fullt med asbest damm…
Menar du att vi behöver veta förekomst om asbest också när det gäller att ta bort de inklädda organiska?
 
R
T Trolle1 skrev:
Tack för alla svar om asbest. då vi inte rivit den fastlimmade så tolkar jag det som att det inte är nån större fara.



Menar du att vi behöver veta förekomst om asbest också när det gäller att ta bort de inklädda organiska?
Så länge du inte river i det så är det ofarligt..

Väggar mm.. kan du riva innan om du vill eller efteråt vilket som passar dig bäst..

När du tar provet så skör en bit av mattan om ca 5x5cm som du sedan bryter upp se till att få med limmet också för det är ofta där det finns.. detta läggs i en tex. Fryspåse för inlämning av prov..
 
  • Gilla
Trolle1
  • Laddar…
Lägg upp lite bilder på väggarna så får du tips på hur du ska göra, vilka verktyg du behöver och vilken utrustning du ska ha.

Att riva själv är det roligaste som finns!
 
  • Gilla
Trolle1
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så länge du inte river i det så är det ofarligt..

Väggar mm.. kan du riva innan om du vill eller efteråt vilket som passar dig bäst..

När du tar provet så skör en bit av mattan om ca 5x5cm som du sedan bryter upp se till att få med limmet också för det är ofta där det finns.. detta läggs i en tex. Fryspåse för inlämning av prov..
Tackar. Orkar nog inte ge mig på att riva plastmattan just nu. Tar det efter rivningen av träpanelen. Borde väl funka att lägga på en nålfiltsmatta på plastmattan så länge?.
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
R
T Trolle1 skrev:
Tackar. Orkar nog inte ge mig på att riva plastmattan just nu. Tar det efter rivningen av träpanelen. Borde väl funka att lägga på en nålfiltsmatta på plastmattan så länge?.
Du behöver inte lägga något på plastmattan tänk på alla som har kvar dom och bor med dom.. så länge som du inte river, sågar eller slipar i mattan så frigörs ingett om det ens finns asbest hos dig😉

Upp med hakan riva är kul 🤩
 
R Rejäl skrev:
Du behöver inte lägga något på plastmattan tänk på alla som har kvar dom och bor med dom.. så länge som du inte river, sågar eller slipar i mattan så frigörs ingett om det ens finns asbest hos dig😉

Upp med hakan riva är kul 🤩
Ja men mattan är så ful så det kan vara en uppfräschning under tiden. 😁

Haha jag hoppas verkligen att jag kommer tycka det är kul.😊
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.