F fribygg skrev:
Hur stor del av elen används till bostadsuppvärmning?

Om vi minskar elbehovet för uppvärmning med ...
Missade du att jag skrev?:
Men visst en sparad kWh är minst lika mycket värd som en nyproducerad.
 
Då kör vi igen då! Nu drar kylan in över Sverige och lagom till det går Forsmarks ena reaktor på halvfart och befaras göra det tills den 24 Januari.

Det slår fan aldrig fel.. tur att det blåser som in i I alla fall.
 
  • Gilla
  • Arg
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Det slår aldrig fel att olyckskorparna kommer in och kraxar när kärnkraften har problem.

Just nu levererar kärnkraften 5,5 / 6 = 91% av sin kapacitet.

Vindkraften levererar i sin tur 5781 / 12000 = 48%

Och när kylan slår till (enligt prognos) på riktigt även i de södra regionerna vilket enligt SMHI sker till helgen ska vinden inte leverera särskilt mycket alls.

Kanske vi ska ses i den här tråden igen när det sker?
 
  • Gilla
David Wallin och 9 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det slår aldrig fel att olyckskorparna kommer in och kraxar när kärnkraften har problem.

Just nu levererar kärnkraften 5,5 / 6 = 91% av sin kapacitet.

Vindkraften levererar i sin tur 5781 / 12000 = 48%

Och när kylan slår till (enligt prognos) på riktigt även i de södra regionerna vilket enligt SMHI sker till helgen ska vinden inte leverera särskilt mycket alls.

Kanske vi ska ses i den här tråden igen när det sker?
Ser att det kan tolkats som att jag är emot kärnkraft, vilket är raka motsatsen! Min poäng var att vi har för lite redundans i kärnkraften och behöver mer!

Jag indirekt menade att vi är kokta i bajs så fort det slutar blåsa
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Det slår aldrig fel att olyckskorparna kommer in och kraxar när kärnkraften har problem.

Just nu levererar kärnkraften 5,5 / 6 = 91% av sin kapacitet.

Vindkraften levererar i sin tur 5781 / 12000 = 48%

Och när kylan slår till (enligt prognos) på riktigt även i de södra regionerna vilket enligt SMHI sker till helgen ska vinden inte leverera särskilt mycket alls.

Kanske vi ska ses i den här tråden igen när det sker?
Framför allt blir det inga nyheter när vindkraft råkar stå till. Såvida inte några av er andra hört braskande rubriker om att en bunt vindkraftsparker har varit nedisade sen förra veckan (eller i måndags i vissa fall).

edit: Fast det vore ju charmigt om leveranssäkerhet var lite högre prioriterat överlag, t.ex. för Vattenfall. Tänk om Vattenfalls chefer fick bonus baserat på leveranskvalité istället för rörelseresultat.
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Då kör vi igen då! Nu drar kylan in över Sverige och lagom till det går Forsmarks ena reaktor på halvfart och befaras göra det tills den 24 Januari.

Det slår fan aldrig fel.. tur att det blåser som in i I alla fall.
När jag bläddrade på UMM så noterade jag att Ringhals firar detta med ett planerat underhåll imorgon. Visserligen bara en dag, så det kanske inte hinner sluta blåsa innan dess.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Ser att det kan tolkats som att jag är emot kärnkraft, vilket är raka motsatsen! Min poäng var att vi har för lite redundans i kärnkraften och behöver mer!

Jag indirekt menade att vi är kokta i bajs så fort det slutar blåsa
Framöver får vi nog ställa in oss på minst 5 och sannolikt 10 års bostadsuppvärmning med svenskt biobränsle, den skandinaviska elen räcker inte till allt varenda timme på året som bekant (blåser det inte och ingen vattenkraft kan importeras är det väl synd att ställa industrin och i förlängningen välfärden?)
Skogen växer till varje år oavsett om det blåser, är snö på taken eller isläggning på älvarna och inte behöver vi vara oroliga för utsläpp från den eller att den förfular och stör nära bostäder heller.
 
K krfsm skrev:
När jag bläddrade på UMM så noterade jag att Ringhals firar detta med ett planerat underhåll imorgon. Visserligen bara en dag, så det kanske inte hinner sluta blåsa innan dess.
Priset är 98-99 öre i hela landet imorgon. Verkar som att vi överlever morgondagen förutsatt att inte underhållet leder till '' vi hittade X del trasig ''.

Tur att minus 14-16c i södra Sverige inte kommer förrän helgen. Då kan behovet av el kompenseras med att industrier har stängt på helgen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Framför allt blir det inga nyheter när vindkraft råkar stå till. Såvida inte några av er andra hört braskande rubriker om att en bunt vindkraftsparker har varit nedisade sen förra veckan (eller i måndags i vissa fall).

edit: Fast det vore ju charmigt om leveranssäkerhet var lite högre prioriterat överlag, t.ex. för Vattenfall. Tänk om Vattenfalls chefer fick bonus baserat på leveranskvalité istället för rörelseresultat.
Det brukar höras rätt ofta när något vindkraftverk havererat eller liknande, trots att ett verk knappt märks öht i totalen..Ska vi sluta med sånt trams nu?
 
  • Gilla
per s
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
förutsatt att inte underhållet leder till '' vi hittade X del trasig ''
Så blir det ju tyvärr ofta numera, Planerat underhåll i januari.... Jojo
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så blir det ju tyvärr ofta numera, Planerat underhåll i januari.... Jojo
Planerat som i "vi måste inte snabbstoppa, vi kan vänta några dagar", inte som i "vi planerar det till årets kallaste dag bara för att jävlas". Alternativet till ett sånt här planerat stopp är ett oförutsett stopp längre fram i tiden och då jäklar brukar det bli fart på olyckskorparna.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Planerat som i "vi måste inte snabbstoppa, vi kan vänta några dagar", inte som i "vi planerar det till årets kallaste dag bara för att jävlas". Alternativet till ett sånt här planerat stopp är ett oförutsett stopp längre fram i tiden och då jäklar brukar det bli fart på olyckskorparna.
ok.
 
Såg någonstans att kärnkraften gjort 14 plötsliga stopp under 2023. Vet inte om det är exakt men i närheten bör det vara. Så planerbar verkar den ju inte vara. Det är sol och vind inte heller som vi vet. Därför behövs energilagring och mer överföringskapacitet.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Unikt namn
Hur många gånger har vinden mojnat på ett år. Är det fler eller färre än 14?
 
  • Gilla
DennisCA och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.