F
Jag har skaffat en enkel värmekamera och hittade ganska fort en köldbrygga runt min vindslucka. Men även i t ex i taket mot ytterväggar.

Kan man göra någonting åt detta tro?
 
  • Termisk bild som visar temperaturvariationer, varmt till kallt från rött till blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmebildskamera bild. Temperaturskala, kallare blått, varmare gult. Mäter olika temperaturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett att folk lägger frigolit på insidan av luckan mot vinden alltså. Går även att komplettera med gummilister för fönster.
 
F
S Småbrukaren skrev:
Jag har sett att folk lägger frigolit på insidan av luckan mot vinden alltså. Går även att komplettera med gummilister för fönster.
Ja lister har jag. Vad jag kan se med kameran så är själva luckan bara nån enstaka grad kallare än taket så det får väl anses ok. Nog svårt att få dit frigolit, tar i den inbyggda stegen. Men av kameran att dömma så är det kallt runt luckan inte på luckan. 🤔
 
Jag tänkte mig inte för där. Funkar såklart inte på luckor som går nedåt.
 
Det är nog snarare läckage än en köldbrygga.
 
Vad är det för värmekamera du har?
 
  • Gilla
Zlatje
  • Laddar…
F
E Einh skrev:
Vad är det för värmekamera du har?
UNI-T 120M
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
ser nästan ut som att de har glömt dreva runt luckan
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det är nog snarare läckage än en köldbrygga.
T tergo skrev:
ser nästan ut som att de har glömt dreva runt luckan
Ja jag tror de hade glömt det tidigare då jag hade damm runt luckan på innertaket. Så i somras pelade jag ner en remsa drev mellan luck karmen och innertaket. Kanske behövs en remsa till?

Dvs här
 
  • Abstrakt närbild, röd pil riktad mot mörkt skrymsle, suddig bakgrund, otydliga konturer, möjlig inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Var uppe och drevade mer men det gjorde ingen skillnad. Kan det ha att göra med friskluftsintaget som sitter ca 1.5m bort?
 
  • Termisk bildvisning, varierande färgtemperaturer, visar temperaturområden, möjliga värmeavvikelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte ett kallt luftdrag som ger utslag? Prova att tejpa skarvarana med maskeringstejp och se om du får en skillnad.

/M
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
M mgranbom skrev:
Det är inte ett kallt luftdrag som ger utslag? Prova att tejpa skarvarana med maskeringstejp och se om du får en skillnad.

/M
Tejpat i omgångar idag men kan tyvärr inte se någon skillnad.

Lutar lite mot att plocka ner fodret och se hur det ser ut bakom.
 
  • Vit dörr med blå målartejp runt dörrkarmen. Förberedelse för målning eller renoveringsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fideliox skrev:
Tejpat i omgångar idag men kan tyvärr inte se någon skillnad.

Lutar lite mot att plocka ner fodret och se hur det ser ut bakom.
Men hur länge väntar du efter du gör en åtgärd. Tänker mig om materialet är nedkylt så lär det ta rätt länge innan du ser nån skillnad även om du förhindrar ett drag momentant. Eller? Känns som den där tejpen inte gör nån skillnad.
 
F
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Men hur länge väntar du efter du gör en åtgärd. Tänker mig om materialet är nedkylt så lär det ta rätt länge innan du ser nån skillnad även om du förhindrar ett drag momentant. Eller? Känns som den där tejpen inte gör nån skillnad.
Jag tittade på kvällen senare och det såg likadant ut tyvärr. Nej tejpen verkade inte göra något.
 
F Fideliox skrev:
Jag tittade på kvällen senare och det såg likadant ut tyvärr. Nej tejpen verkade inte göra något.
Tror inte denna lilla tejpning gör nån skillnad för mätning tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.