Hej!

Håller just nu på att budgetera för tillbyggnad och för att få en så bra kalkyl som möjligt försöker jag nu kartlägga så många kostnader som möjligt. Tillbyggnaden ska innehålla kök och vara betongplatta med golvvärme, trästomme samt platt papptak. De kostnaderna jag tänker på är:

- schakt av tomt och gjutning av grund
- Eldragningar (belysning, kök och vägguttag)
- VVS-arbeten (kök + golvvärme)
- Fönstertillverkning + montage
- Tillverkning väggelement + installation
- Takläggning + montering av takstolar
- Isoleringsmaterial + ”montering”. Väggar och tak
- Spackling och målning
- Golvläggning
- Kök och köksmontage
- Takpanel på insidan samt montering
- Installation ventilation

Är det något uppenbart jag missar? Tillbyggnaden bör enligt mig vara väldigt förutsägbar då den 14 x 6 meter öppen yta dvs. 40 löpmeter vägg men av dessa är 7 befintligt hus (tillbyggnad är vinkel) och ytterligare 18 kommer vara fönster. Därmed är det ca. 15 meter som är ”vanlig vägg”.

Har jag missat någon kostnadsdrivare? Rekommenderar ni färdiga väggelement för att komma ner i kostnad?

Har fått höra att tillbyggnad kostar 25-30k per m2 men ser inte riktigt var projektet ska dra iväg till de summorna.

supertacksam för all input
 
Anslutning till befintligt tak,(omläggning/ byte?) Plåtslageri.
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Tack! Ja där blir en kostnad men det blir en platt vinkel medan befintligt hus är sadeltak men anslutningen kommer kosta pengar, så även plåtslageri.
F fribygg skrev:
Anslutning till befintligt tak,(omläggning/ byte?) Plåtslageri.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
G GustavLincher skrev:
Har fått höra att tillbyggnad kostar 25-30k per m2 men ser inte riktigt var projektet ska dra iväg till de summorna.
Sätt ut priser på de saker du listar upp så kan du säkert få hjälp med att få dem realistiska. Jag skulle säga att om du snålar och gör mycket själv kanske du kan komma neråt 10-15 per kvm, ska du leja in allt blir det mer. Skriv även vad du tänker göra själv, eller om allt ska lämnas bort.

Men bara en sån sak som "kök" kan ju i material skilja på både en och två nollor beroende på vad man tänker sig. Ska väggarna målas med billigaste vita färgen, ska de tapetseras med något normaldyrt eller ska det upp dyra tapeter? osv osv
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Maalox
Kostnader för bygglov, handlingar, start/slutbesked etc? Lär kunna landa på ett högt 5-siffrigt belopp så ej helt irrelevant
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för all input. Tanken är att ta in folk på det mesta, helst av allt hade jag haft någon fast pris på allt men eftersom att jag tycker det bör vara förutsägbart är jag lite sugen på att dra det själv.

Förstår att det kan skilja rejält mellan olika val men i grunden kan man väl säga att så långt jag kommit är:

- Fönster + skjutparti 250k (har offert på detta)
- Gjutning platta + VVS-arbeten 210k (ca 85 m2)
- Elarbeten + material 60k
- Köksstommar IKEA 50k
- Vitvaror 70k
- Fronter IKEA-kök 80k
- Takläggning + material 80k
- Material Golv ca. 600-700 sek/m2 dvs. 56k

Detta skulle summera till ca. 850k men har då inga priser på takstolar, stomme eller något arbete kopplat till detta. Inte heller övrigt arbete vad gäller köksmontage, målning, montage av fönster, panel i tak.

Det jag är kapabel att göra själv är montering av kök, golvläggning och skruva panel i tak. Känns dock tyvärr inte som de stora kostnaderna.

Bifogat är skisser från arkitekten, som ni kan se är det väldigt mycket glas vilket så klart kostar men bör dra ner målning osv rätt mycket. På bilden ser det ut som att där är trappsteg vilket vi inte kommer ha samt är där en hängande öppen spis som vi inte heller kommer ha till en början. Däremot kanske förbereda för öppen spis.

Återigen, supertacksam för all hjälp.
 
  • Minimalistiskt vardagsrum, stora fönster, mycket ljus, modern inredning, neutrala färger, trädetaljer, stilrent, öppet utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en lägenhet med kök, matsal och vardagsrum i öppen planlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du inte ha någon stomme som du fäster alla dina andra insatsvaror i ? ) Jag vet inte var i landet du bygger men är du i närheten av någon större människoby så tror jag du ska lägga undan lite till. I all välmening.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ska du inte ha någon stomme som du fäster alla dina andra insatsvaror i ? ) Jag vet inte var i landet du bygger men är du i närheten av någon större människoby så tror jag du ska lägga undan lite till. I all välmening.
Kanske jag som är otydlig men ja Stomme är något som jag inte har någon prisuppskattning på då jag inte har en aning. Tar gärna input dock!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Det tycks som om tänkt bygga något riktigt lyxigt. Även om det inte är min typ av byggnad, men det ser ändå grymt fint ut. Även kostnadsmässigt verkar det vara din tanke. Då det inte kommer att stoppa på en miljon, utan snarast 1.2-1,3 gissningsvis.
Det jag då ställer mig lite emot, är att du i denna lyx, väljer att sätta in ett "sketet" IKEA-kök?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det tycks som om tänkt bygga något riktigt lyxigt. Även om det inte är min typ av byggnad, men det ser ändå grymt fint ut. Även kostnadsmässigt verkar det vara din tanke. Då det inte kommer att stoppa på en miljon, utan snarast 1.2-1,3 gissningsvis.
Det jag då ställer mig lite emot, är att du i denna lyx, väljer att sätta in ett "sketet" IKEA-kök?
Tack! Vi är väldigt förtjusta i ritningarna men har hela tiden varit måna om att bygga det konstruktionsmässigt så enkelt som möjligt för att hålla nere kostnaderna. Därav är den t.ex. 6 meter bred istället för 8 meter. Även fönstren är i samma mått 10 st. Vilket tar ner kostnaderna rejält jämfört med att måttbeställa.

Angående IKEA-köket är min erfarenhet att standardstommarna hos alla andra kökstillverkare är samma typ av konstruktion, därför ser jag det som ett enkelt sätt att spara pengar. Däremot kommer vi köpa massiva fronter från ett snickeri. Alternativet att köra massiva stommar vore magiskt men tyvärr blir det för dyrt för oss och en kostnad vi hellre lägger någon annanstans.
 
  • Gilla
kerkar och 2 till
  • Laddar…
Väldigt mycket fönster kräver rejält med golvvärme och glöm då inte på andra hållet, mycket fönster kräver rejält med kyla på sommaren om du har sol in.

Kan väl slå ett slag för något jag är väldigt förtjust i.
Extra djupa och extra breda köksstommar.
Går in hur mycket som helst.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Tack för all input!

Ja finns möjlighet att fönster kommer bantas ner något. Finns så klart risk att man får skicka in en luft/luft för att stötta de kallaste dagarna och trycka ner tempen någon grad på sommaren. Tanken är att ha uteplats i söder under tak så det skuggar fönster där och öster/norr är jag inte så orolig för. Men klart att en byggnad med platt tak och mycket fönster innebär utmaningar.
 
A Argastesnickaren skrev:
Väldigt mycket fönster kräver rejält med golvvärme och glöm då inte på andra hållet, mycket fönster kräver rejält med kyla på sommaren om du har sol in.

Kan väl slå ett slag för något jag är väldigt förtjust i.
Extra djupa och extra breda köksstommar.
Går in hur mycket som helst.
Tack! Var köper jag dessa stommar? Alltså typ 80 cm djupa då?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
[länk]
Tack för bra översikt, vad fint det blev!
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.