Hej

Kom precis hem ifrån våran stuga i fjällen som har varit i släktens ägor i 40 år.
När vi kom upp så hade vi en väg rakt igenom tomten över till grannens tomt och till en väg på andra sidan området.
Våran granne har sagt till dom som håller i snöröjning (ny för i år) att det ska vara så.
Vi vill ju inte ha en väg rakt igenom tomten utan föredrar att vägen slutar vid oss, grannen vill ha röjt eftersom det blev skada på en av deras byggnader pga snöhögar.

Jag förstår givetvis grannen och självklart ska dom inte behöva få skador på sin fastighet så jag ringde dom som har hand om snöröjningen för att höra om dom kunde skippa att röja en väg igenom vår tomt men dom hänvisade bara till grannen o styrelsen i stugbyn, dom ville inte hamna imellan vilket jag kan förstå.

Ringde därefter grannen för att prata och komma överens om nåt vi båda var nöjd med, men fick inget gehör alls det skulle vara så nu menade hen.

För 20 årsen gick vägen där men när vårat område fick ny infart så passade min släkting som då ägde stugan att stänga vägen och sätta upp ett staket, med styrelsen i ryggen.
Vart livat då också främst från den grannen (äldre släkting till dom som har den nu)
Som hade vant sig snabbt med den nya infarten och snäppet snabbare väg till sin stuga tydligen.

Staket rev vi för några årsen var i rätt dåligt skick.

Hur tycker ni att man gör nu?
Gå till styrelsen och se om dom kan hjälpa till?
Bara smälla upp ett nytt staket i sommar?

Är inte jätte sugen på att bli ovänner med grannarna men känns som om dom inte vill mötas halva vägen.

Rätt sent och skriver på telefon så ni får ursäkta grammatiken.
 
R
Det är tråkigt tycker jag med grannar som tar för givet att använda andras mark utan tillstånd..
Det som blir centralt här är om det finns något servitut om vägen?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är tråkigt tycker jag med grannar som tar för givet att använda andras mark utan tillstånd..
Det som blir centralt här är om det finns något servitut om vägen?
Nej finns inget servitut nu vad jag vet.
Ja lite så känns det som att dom ska bestämma att det ska gå en väg igenom
 
R
J Jon82 skrev:
Nej finns inget servitut nu vad jag vet.
Ja lite så känns det som att dom ska bestämma att det ska gå en väg igenom
Då är det upp till dig hur smidig eller hård du vill vara.. jag skulle satt stop på det om dom valt och inte lyssna när du har kommunicerat med dom..
 
  • Gilla
H-Thomasson och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Inget servitut = betong
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 8 till
  • Laddar…
Dubbelkolla så det inte finns något servitut, i någon detaljplan eller liknande, annars är det bara stänga tycker jag.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det är väl bara att meddela snöröjaren att de inte är välkomna på er tomt, det är inte upp till förening eller granne att bestämma vad som sker där.
 
  • Gilla
Annelundarn och 7 till
  • Laddar…
J Jon82 skrev:
Nej finns inget servitut nu vad jag vet.
Ja lite så känns det som att dom ska bestämma att det ska gå en väg igenom
Har det gått en väg där är det ändå rätt troligt att sträckan fortfarande är en del av vägsamfälligheten och att grannen alltså har rätt och du fel. Har sträckan tagits bort ur samfälligheten (eller servitut upphävts eller vilka rättigheter som nu funnits ändrats) så har du rätt och grannen fel.

Att en släkting till dig för 20 år sedan gjorde en uppgörelse med dåvarande styrelse har med största sannolikhet inget som helst rättsligt värde.

Så jag skulle säga att du har en viss uppförsbacke. Det innebär inte med nödvändighet att det är grannen som har rätt, men om jag i din situation inte visste mer skulle jag utgå från att en gammal rätt till väg funnits och nog finns kvar.
 
  • Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har det gått en väg där är det ändå rätt troligt att sträckan fortfarande är en del av vägsamfälligheten och att grannen alltså har rätt och du fel. Har sträckan tagits bort ur samfälligheten (eller servitut upphävts eller vilka rättigheter som nu funnits ändrats) så har du rätt och grannen fel.

Att en släkting till dig för 20 år sedan gjorde en uppgörelse med dåvarande styrelse har med största sannolikhet inget som helst rättsligt värde.

Så jag skulle säga att du har en viss uppförsbacke. Det innebär inte med nödvändighet att det är grannen som har rätt, men om jag i din situation inte visste mer skulle jag utgå från att en gammal rätt till väg funnits och nog finns kvar.
Finns inget på lantmäteriet om nåt servitut, och det finns ingen väg med på nån karta så jag känner mig rätt säker på att har det ens funnits nåt servitut så försvann det när dom byggde ny väg
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Finns det någon detaljplan på området?
 
Detta verkar röra sig om en stugby, är det ens helt privatägda tomter?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J Jon82 skrev:
Finns inget på lantmäteriet om nåt servitut
Må så vara, men du skriver om en ordförande, så jag antar att det finns en vägsamfällighet som förvaltar en gemensamhetsanläggning. Det är dess utsträckning ni behöver reda ut.

Men är du säker på din sak så är det ju lätt att lägga över utredningsbördan på grannen. Sätt du upp ett staket med anledning av att din tomt i år användes som väg. Sen låter du grannen presentera bevis för att det är väg och inte tomt*. Antingen gör denne då det eller så lär marken betraktas som din tomt vare sig det är det eller ej.

*Notera att det är skillnad på fastighet och tomt. Jag ifrågasätter inte att det är din mark, jag menar bara att det inte är givet att det är don tomt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Det är väl bara att meddela snöröjaren att de inte är välkomna på er tomt, det är inte upp till förening eller granne att bestämma vad som sker där
K kurlakarl skrev:
Detta verkar röra sig om en stugby, är det ens helt privatägda tomter?
Det samfällighet, så jag fattar det som att vi äger tomterna
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
J Jon82 skrev:
Det samfällighet, så jag fattar det som att vi äger tomterna
Vad är samfällighet, tomterna? Eller vägarna och områdena runt tomterna?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.