R
K Krille4 skrev:
Hastighetsbegränsningen är ett förbudsmärke
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Undrar jag om man inte utgår efter hastigheten på skylten och inte ditt godtyckande…
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Fairlane
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/vagmarken/Forbudsmarken/hastighetsbegransning/

Märket anger förbud mot att föra fordon med högre hastighet än den som anges på märket. Angivelsen gäller till den plats där en annan hastighetsbegränsning anges med märket, eller där märke C32, tillfällig hastighetsbegränsning upphör, E7, gågata, eller E9, gångfartsområde, satts upp. Märket behöver inte vara upprepat efter en vägkorsning om samma högsta tillåtna hastighet gäller på den korsande vägen.
13th Marine 13th Marine skrev:
För att det handlar om maximal hastighet, smaka på ordet... Maximal hastighet... Inte rekommenderad... Maximal...
Det känns som att du är överens med Transportstyrelsen och nästan alla med körkort.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Detta kan vara den mest urspårade tråden i forumets historia. Var inte tanken att diskutera julresor med elbil kopplade till artikeln i M3?

Love you guys! 😂🥳
 
  • Haha
  • Gilla
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

Undrar jag om man inte utgår efter hastigheten på skylten och inte ditt godtyckande…
Eftersom många fordon inte FÅR köra fortare än 80 km/h så är det osannolikt att 80 på 110/120 väg är överdrivet låg hastighet.

Jag rekommenderar dig Rejäl att ta en lektion hos någon trafikskola och då diskutera hur agera map skyltad hastighet.
R Rejäl skrev:
Men jag väcker inte frågan det gör trollaren..
Om man låter bli o svara så dyker frågorna up senare bara som i fallet med @13th Marine🤔
Trollaren? Vi är ju rätt många som inte håller med dig Rejäl.

Dessutom, både jag, Fairlane mfl säger att vi själva kör på eller ibland över skyltad hastighet. Dvs det är inte frågan om att vi talar "i egen sak".
Alfredo Alfredo skrev:
Matchen mellan @Fairlane och @Rejäl står fortfarande noll-noll i halvtid. @Fairlane leder skottstatistiken marginellt med 24-23 men @Rejäl har nog varit något närmare ett ledningsmål. Andra halvlek ska bli väldigt intressant! Hur ska denna debatt sluta? Egentligen verkar de knappt ens riktigt oense men kämpaglöd har definitivt båda sidorna. Lycka till!
Rejäl är ensam i sitt lag men kämpar på friskt iallafall...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Eftersom många fordon inte FÅR köra fortare än 80 km/h så är det osannolikt att 80 på 110/120 väg är överdrivet låg hastighet.

Jag rekommenderar dig Rejäl att ta en lektion hos någon trafikskola och då diskutera hur agera map skyltad hastighet.

Trollaren? Vi är ju rätt många som inte håller med dig Rejäl.

Dessutom, både jag, Fairlane mfl säger att vi själva kör på eller ibland över skyltad hastighet. Dvs det är inte frågan om att vi talar "i egen sak".

Rejäl är ensam i sitt lag men kämpar på friskt iallafall...
Detta kommer ifrån rätt person Johanlun,
Men du har alltid dina konstiga diskussioner precis som i tråden med en granne som parkerar på allmän väg😂
Det finns fler som har deltagit men dom orkar inte ta striden med er som alltid har rätt och ifrågasätter allt..
Dig har jag för länge sedan lagt i skojar listan som många andra med😉😂
 
R Rejäl skrev:
Detta kommer ifrån rätt person Johanlun,
Men du har alltid dina konstiga diskussioner precis som i tråden med en granne som parkerar på allmän väg😂
Det finns fler som har deltagit men dom orkar inte ta striden med er som alltid har rätt och ifrågasätter allt..
Dig har jag för länge sedan lagt i skojar listan som många andra med😉😂
Nu ska vi väl inte blanda trådarna. Jag har aldrig sagt att man inte får parkera på allmänn väg, men man får irritera sig på någon som gör det. Liksom man får irritera sig på någon som kör 80 på 110-väg. Det gör jag också (irriterar mig, men jag kan också köra 80 ibland även om det är sällan). Men det gör inte något av det olagligt. Du får jättegärna säga att du är skitirriterad på att elbilar kör 80 på 110 väg. Du får även vara irriterar på polska lastbilar som kör 80. Inget är olagligt. Och kör du tokigt för att du är irriterad och genererar en olycka så är det DU som har sämst omdöme. Man ska lära sig hur man hanterar detta när man tar körkort.

Detta med objektivt undrar jag om du tänkt klart på...
 
  • Gilla
frause och 4 till
  • Laddar…
Vart finns alla dessa bilister som kör väsentligt långsammare än tillåten hastighet? Jag må vara storstadskadad men åker man på valfri infartsled när det inte är kö så ligger majoriteten snarare över, detta gäller väl framförallt essingeleden där man blir omkörd från alla håll om håller den skyltade maxfarten på 70km/h.

Kör man fjällvägarna så stöter man väl på en och annan bil som ligger lite i underkant och kanske nån EPA med jämna mellanrum. Att elbilar skulle vara överrepresenterade har jag definitivt inte noterat
 
R
J JohanLun skrev:
Nu ska vi väl inte blanda trådarna. Jag har aldrig sagt att man inte får parkera på allmänn väg, men man får irritera sig på någon som gör det. Liksom man får irritera sig på någon som kör 80 på 110-väg. Det gör jag också. Men det gör inte något av det olagligt. Du får jättegärna säga att du är skitirriterad på att elbilar kör 80 på 110 väg. Du får även vara irriterar på polska lastbilar som kör 80. Inget är olagligt. Och kör du tokigt för att du är irriterad och genererar en olycka så är det DU som har sämst omdöme. Man ska lära sig hur man hanterar detta när man tar körkort.
Eller hur nu har Johanlun talat bäst inrätta in sig i ledet😉😂
I den talade tråden så har du under närmaste försökt TS att begå tvivelaktiga handlingar vilket för mig med många är obegripligt…
 
R Rejäl skrev:
Eller hur nu har Johanlun talat bäst inrätta in sig i ledet😉😂
Inrätta sig i ledet? Jurister och lagar är sällan ingenjörsmässigt "obkektiva" utan ofta otydligt skrivna med en viss tolkningsvidd. Ibland finns prejudikat och rättsfall som stärker vad som tidigare prövats. Väsentligt har troligen formulerats av någon jurist. Inte en ingenjör. Om man då vill tillämpa en ingenjörsmässig regel på exakt vilken hastighet på motorväg samt vid vilka eventuella förhållanden den ändras och då med vilken formel så har man nog en styv uppgift framför sig.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I den talade tråden så har du under närmaste försökt TS att begå tvivelaktiga handlingar vilket för mig med många är obegripligt…
Jag har föreslagit att ändra förhållandena på platsen så att det inte längre är lagligt att parkera där. Om det är tvivelaktiga handlingar får stå för dig. Om det är moraliskt rätt att göra så är en helt annan sak.

Jag ogillade att folk parkerade precis utanför skolan mina barn gick på, jag kontaktade kommunen som då satte p-förbud och en längre parkering, faktiskt ganska precis enligt det jag föreslagit, jag gissar för att det var ett rimligt förslag samt att det var en stor risk att något barn skulle springa ut mellan de pakerade bilarna (skymd sikt) och bli påkört. Är detta tvivelaktigt att jag gjorde detta? Säkert var det någon som blev förbannad då det var en "gratis" parkering. Att folk började parkera där var för att en tidigare gratis parkering vid pendeltågsstationen blev avgiftsbelagd och utanför skolan fortfarande var gratis. Jag kan tycka det var en onödig åtgärd. Men fullt laglig.

Man måste skilja på vad som inte uppskattas och gillas av alla och vad som är lagligt. Och att man kan förändra både lagar och förhållanden och på så sätt förändra hur vi måste betee oss.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Jag har föreslagit att ändra förhållandena på platsen så att det inte längre är lagligt att parkera där. Om det är tvivelaktiga handlingar får stå för dig. Om det är moraliskt rätt att göra så är en helt annan sak.

Jag ogillade att folk parkerade precis utanför skolan mina barn gick på, jag kontaktade kommunen som då satte p-förbud och en längre parkering, faktiskt ganska precis enligt det jag föreslagit, jag gissar för att det var ett rimligt förslag samt att det var en stor risk att något barn skulle springa ut mellan de pakerade bilarna (skymd sikt) och bli påkört. Är detta tvivelaktigt att jag gjorde detta? Säkert var det någon som blev förbannad då det var en "gratis" parkering. Att folk började parkera där var för att en tidigare gratis parkering vid pendeltågsstationen blev avgiftsbelagd och utanför skolan fortfarande var gratis. Jag kan tycka det var en onödig åtgärd. Men fullt laglig.

Man måste skilja på vad som inte uppskattas och gillas av alla och vad som är lagligt. Och att man kan förändra både lagar och förhållanden och på så sätt förändra hur vi måste betee oss.
Du är för gå du😉😂
 
  • Wow
sysmali
  • Laddar…
Fairlane
L Liljeros skrev:
Vart finns alla dessa bilister som kör väsentligt långsammare än tillåten hastighet? Jag må vara storstadskadad men åker man på valfri infartsled när det inte är kö så ligger majoriteten snarare över, detta gäller väl framförallt essingeleden där man blir omkörd från alla håll om håller den skyltade maxfarten på 70km/h.
Jag håller helt med dig om Essingeleden, där går det nästan alltid fortare än skyltad hastighet. Vill du testa var folk kör långsammare så testa E4/E20 mellan Hallunda och Södertälje så ska du se att väldigt många ligger en bit under skyltning, helst i mittfil. Ett annat ställe är mellan Farsta och Handen, under skyltad hastighet. Hågelbyvägen där det är skyltat 70 finns det alltid någon som blockerar effektivt i 50-60 km/h och där kommer man inte förbi normalt. Före jul körde jag förbi Uppsala norrut. Jag kunde sätta farthållaren på 115 på 120-vägen och passera massor med bilar (även jag körde ju lite under faktiskt) och knappt bli ikappåkt av någon. Kanske tycker folk att det är mer lagom med 90 km/h när det är vinter och mörkt. Halt var det dock inte.
L Liljeros skrev:
Kör man fjällvägarna så stöter man väl på en och annan bil som ligger lite i underkant och kanske nån EPA med jämna mellanrum. Att elbilar skulle vara överrepresenterade har jag definitivt inte noterat
Samma här, det har jag inte heller noterat. Det brukar mest nämnas av de som inte gillar elbilar och inte tycker det är riktiga bilar. Jag har verkligen aktivt försökt att få en bild av om det är vanligt med att det just är en elbil längst fram i kön under de sista två åren. Om något är min bild snarare att det är underrepresenterat. Överrepresenterat är äldre bilar och hantverksbilar. Jag hamnade bakom em sådan hantverkarbil i julas. 50-60 hela vägen där det var 80 km/h. Kunde inte köra om tyvärr så jag fick ligga bakom i två mil. Irriterande utan tvekan, men det var ingen fara då vi andra i kön höll avstånd till varandra och ingen gjorde en idiotomkörning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Vart finns alla dessa bilister som kör väsentligt långsammare än tillåten hastighet? Jag må vara storstadskadad men åker man på valfri infartsled när det inte är kö så ligger majoriteten snarare över, detta gäller väl framförallt essingeleden där man blir omkörd från alla håll om håller den skyltade maxfarten på 70km/h.

Kör man fjällvägarna så stöter man väl på en och annan bil som ligger lite i underkant och kanske nån EPA med jämna mellanrum. Att elbilar skulle vara överrepresenterade har jag definitivt inte noterat
Idag körde jag 40 på en 80 väg och 50 på 100 väg. Norra skåne. Det gick inte att köra fortare om man ville köra säkert.
Men där kommer ju de som ska köra fortare ändå och kör om i snösträng.
Bara det att hade de fått minsta lilla kast på bilen så hade de åkt ner i diket. Och de hade gärna fått ligga där i timmar. Det var polerad is på vägen nämligen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du är för gå du😉😂
Kram på dig åxå.
 
  • Gilla
  • Älska
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.