T Thomas_Blekinge skrev:
Välkommen till forumet!
Skönt att ni inte vill använda källaren till sovrum eller allrum. Kan ni stänga dörren till källaren eller har ni ingen avskiljning? Om man stänga av källaren kan man ju se om lukten på övervåningen stannar kvar.
Att bygga in FTX är ju en stor kostnad så om det inte passar i övriga planer för huset skulle jag fundera på några gånger till om det är lönt.
Jag ser inte nu vad en besiktningsman skulle kunna tillföra. Han har inte ett instrument med kikarsikte som kan identifiera lukt källan. Finns fuktmatning från besiktningen?
Att ni inte märkte något vid visningen förvånar mig inte. Jag har varit på några visningar där fönstren hade ställts på vid gavel av mäklaren. Finns en anledning.
Jag skulle be en kompis med bra näsa att sniffa sig genom huset. Ni är redan biased efter en tid i huset så ni är körda som mögelhund.
Tack!

Tyvärr kan man inte stänga igen.. det är en öppen trappa upp från källaren. Känner hur det pytsas upp dålig lukt från källaren så har ställt en luftrenare i trappen ner mot källaren. Inbillar mig att den hjälper lite. Ja vi kanske får kolla med någon kompis som kan komma och lukta..det får nog bli efter vi rivit allt då man vill veta om det luktar fortfarande.
 
  • Gilla
Zwiggy
  • Laddar…
R
Lukten kommer inte o försvinna på kort tid utan när du har rivit ut allt så tar det tid innan du får bort lukten, sedan är det någ klokt att fundera på minst en enklare ventilation som hjälper dig att omsätta luften nere i källaren..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T Trolle1 skrev:
Ingen frånventilation på källarvåningen tyvärr.
Har själv funderat på 1-2 sådana här för vår källare den dagen det ska vara något annat än bara tvättstuga och garage. Vi har äldre hus med självdrag. Kanske kan vara något?
https://mitsubishielectric.se/miniventilation/
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Lukten kommer inte o försvinna på kort tid utan när du har rivit ut allt så tar det tid innan du får bort lukten, sedan är det någ klokt att fundera på minst en enklare ventilation som hjälper dig att omsätta luften nere i källaren..
Vet du hur länge det kan ta ungefär? Ja absolut ventilation behövs där nere.
 
pjgb pjgb skrev:
Har själv funderat på 1-2 sådana här för vår källare den dagen det ska vara något annat än bara tvättstuga och garage. Vi har äldre hus med självdrag. Kanske kan vara något?
[länk]
Tusen tack för tipset.
 
R
T Trolle1 skrev:
Vet du hur länge det kan ta ungefär? Ja absolut ventilation behövs där nere.
Det är omöjligt att svara på men ventilation kommer o hjälpa dig enormt så fort du får bort källan till obehaget…@pjgb föreslog en bra och enkel variant att sätta in…
 
Redigerat:
Förstår att ni tycker det är jobbigt och att ni känner er uppgivna. Men allt går att fixa!
Har man tilluftsventiler i källaren kommer tilluften komma in där och röra sig mot frånluft i tvättstuga, kök, badrum. Kan va därför det känns mer i tvättstugan och att lukten tar sig upp.
Utregling i källare är aldrig bra så oavsett skulle jag riva ut det. Sen kanske det inte blir 100% luktfritt med en gång då lukt kan sitta i tapeter osv. Men det försvinner med tiden.

I och med att ni har källare är det inte så mycket annat som kan lukta, det skulle va en vattenskada i badrum eller kök isåfall. Angående plastmattan så kan de lätt börja lukta mjukgörare om de ligger på fuktig betong.

Hoppas det löser sig 🙂
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
T Trolle1 skrev:
Vi är nyblivna ägare till ett hus som är byggt 1970, platta på mark. Enplanshus med källare. När vi var på visning i somras kände vi att det luktade lite unket i källaren men inget på ovanplanet. Besiktingsmannen sa att det var dålig ventilation i huset samt för att ta bort den unkna lukten i källaren behöver vi riva ur den inklädda källaren där båda väggar och golv är inklädda i trä samt sätta in ventilation. Vi tänkte att det kan vi fixa. När vi senare sen flyttade in så luktar det mögellukt i hela huset. Det sätter sig i allt, kläder hår osv. Jag är helt knäckt av denna doft. Kan det verklingen stinka så kraftigt i hela huset från källaren? Nu börjar jag oroa mig för att problemet är större och funderar på att ta in en fackman för att lokalisera vart lukten kommer ifrån. Men är osäker på om vi ska lita på besiktningsmannen och först riva ur all organiskt material i källaren och se om det hjälper? Vad är bäst? Först betala flera tusen för en utredning eller bara börja riva och hoppas på det bästa?

Hittade inget passande forum för denna fråga men hoppas det funkar ändå.
Har ni åtgärdat problemet med ventilationen i huset?
 
När vi flyttade in i vårt hus så luktade det efter ett tag ordentligt röv i källaren. Visade sig vara pluggen till renshålet i den gamla gjutjärnsbrunnen som löst upp sig. Löste med en vinkork som sitter där än i dag.
 
R Rejäl skrev:
Det är omöjligt att svara på men ventilation kommer o hjälpa dig enormt så fort du får bort källan till obehaget…@pjgb föreslog en bra och enkel variant att sätta in…
Tack. Då river vi först sen ventilation.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni åtgärdat problemet med ventilationen i huset?
Nej
 
R
M Maalkl skrev:
Förstår att ni tycker det är jobbigt och att ni känner er uppgivna. Men allt går att fixa!
Har man tilluftsventiler i källaren kommer tilluften komma in där och röra sig mot frånluft i tvättstuga, kök, badrum. Kan va därför det känns mer i tvättstugan och att lukten tar sig upp.
Utregling i källare är aldrig bra så oavsett skulle jag riva ut det. Sen kanske det inte blir 100% luktfritt med en gång då lukt kan sitta i tapeter osv. Men det försvinner med tiden.

I och med att ni har källare är det inte så mycket annat som kan lukta, det skulle va en vattenskada i badrum eller kök isåfall. Angående plastmattan så kan de lätt börja lukta mjukgörare om de ligger på fuktig betong.

Hoppas det löser sig 🙂
Ja det känns verkligen uppgivet just nu då man själv stinker och huset. Känns positivt att höra att det går att fixa :) tack för bra förklaring gällande tilluftsventiler, vilket vi har i källaren.
 
R Rejäl skrev:
Gör en plastsluss mot övervåningen med åldersbeständig plast o tejp så slipper du lukten omgående, finns även bra sluss dörrar till en billig peng..

[länk]
Så smart. Det kan nog vara något. 😊
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T Trolle1 skrev:
Ingen frånventilation på källarvåningen tyvärr.
Det skulle jag säga är ett problem.
Enda vägen luften har att ta vägen är upp!
 
  • Gilla
Trolle1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.