Det finns en sådan konstruktion, fast endast för enfas. Det skulle givetvis gå att konstruera protokollet mellan elbil och laddstation så att man kunde ladda med en fast ström i trefas, t.ex 8-10 A. Varför man inte valt det kan t.ex bero på att Europa ser trefas som något som endast mytiska asar i frostkalla Norden använder.

Det finns övervakning och skyddskretsar i laddstationer och laddklumpar på sladden, och är väl i och för sig bra. Det man främst behöver vid trefasladdning är ett skydd mot DC-felströmmar, men jag ser inte i hastigheten varför det inte kan byggas in i elbilen. Kanske vill man ge frihet till olika länders egna regler för nivån på detta skydd.

Vi konsumenter utsätts annars mer o mer för dolda sidokostnader för olika slags produkter... Det gäller att säga ifrån och välja produkter med omsorg.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
De enfas sladdar som finns gör väl samma sak som trefassladdarna. De ska i alla fall göra det.
 
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns en sådan konstruktion, fast endast för enfas. Det skulle givetvis gå att konstruera protokollet mellan elbil och laddstation så att man kunde ladda med en fast ström i trefas, t.ex 8-10 A. Varför man inte valt det kan t.ex bero på att Europa ser trefas som något som endast mytiska asar i frostkalla Norden använder.

Det finns övervakning och skyddskretsar i laddstationer och laddklumpar på sladden, och är väl i och för sig bra. Det man främst behöver vid trefasladdning är ett skydd mot DC-felströmmar, men jag ser inte i hastigheten varför det inte kan byggas in i elbilen. Kanske vill man ge frihet till olika länders egna regler för nivån på detta skydd.

Vi konsumenter utsätts annars mer o mer för dolda sidokostnader för olika slags produkter... Det gäller att säga ifrån och välja produkter med omsorg.
Tycker du ska skicka in detta till Elsäkerhetsverket och be dem lägga ned hela fallet med Easee :)

Visst måste det sitta en RDC-DD i bilen? Det är ju likström i batteriet men växelström i kablaget ut till boxen..

Min "känsla" har varit att installation av laddbox är tänkt att innebära en slags enhetlighet och garanti för att alla delar från elcentral till ladduttag klarar matning i t.ex 11 kW kontinuerligt i t.ex. 10 timmar. Det finns nog ett antal CEE uttag i landet där use case scenario inte riktigt sett ut så?

"Laddbox" Amina är mer ett uttag utan så mycket saker i, dock RDC-DD enligt spec. Möttes av hård kritik från bl.a. Easee när den släpptes.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Med risk att lagret av mossa på ryggen blir ännu tjockare måste jag fråga:
Varför krånglar man till det så förbannat?
Varför finns inte en ingång för 3*16 med en möjlighet att ställa max ström?
Det ena behöver ju inte utesluta det andra?
Jag är inte riktigt med på vad som är krångligt. Det finns ett ladduttag på bilen där man kan koppla in olika laddare med effekt från 1,4 kW till 350 kW. Det är sant att man behöver en annan kabel än till vanliga trefasmaskiner. Och det är sant att den kabeln är våldsamt överprissatt. Men vad är det som är krångligt?

P P-E Hans skrev:
Men sedan tänker jag att trefaskablar på byggen, hemma hos mig ibla, hela vintern på båtklubben osv. ofta ligger framme med ström; nog måste dessa godkända kablar klara detsamma även om de ska användas av en elbil?!
Man kan göra det enklare att använda och man kan effektivare utnyttja befintlig matning vid flera stora laster om laddstationen kan bestämma maximal ström från nätet. Det är enkel och billig teknik i laddkablarna. Det märkliga är inte hur avancerade laddboxarna är utan hur dyra de är. Men det sjunker nog med tiden.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
En fundering
Hur många procent av kostnaden för bilen ligger laddboxen på? 🤔
Har jag inte råd med en laddbox så kommer jag aldrig att köpa en elbil 😎
 
  • Haha
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
En fundering
Hur många procent av kostnaden för bilen ligger laddboxen på? 🤔
Har jag inte råd med en laddbox så kommer jag aldrig att köpa en elbil 😎
Säkerligen är det precis så tillverkarna resonerar. Det är därför de är så dyra. Men lite billigare går det att hitta nu än för ett par år sedan.
 
  • Gilla
P-E Hans och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag är inte riktigt med på vad som är krångligt. Det finns ett ladduttag på bilen där man kan koppla in olika laddare med effekt från 1,4 kW till 350 kW. Det är sant att man behöver en annan kabel än till vanliga trefasmaskiner. Och det är sant att den kabeln är våldsamt överprissatt. Men vad är det som är krångligt?
Det krångliga är i mitt tycke att det inte går att ladda bilen från ett vanligt trefasuttag.
OK om man vill ladda med ett par hundra kilowatt, fjärrövervaka i appar, styra efter eltimpristaxor osv men att inte kunna ladda från vilket uttag som helst med lite mer flås än schuko är för mig en gåta.
 
  • Gilla
P-E Hans
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det krångliga är i mitt tycke att det inte går att ladda bilen från ett vanligt trefasuttag.
OK om man vill ladda med ett par hundra kilowatt, fjärrövervaka i appar, styra efter eltimpristaxor osv men att inte kunna ladda från vilket uttag som helst med lite mer flås än schuko är för mig en gåta.
Det skulle kräva lite mer delar i bilen inte konstigare än så. Och (vi) som skulle utnyttja det är nog även en försvinnande liten andel.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det krångliga är i mitt tycke att det inte går att ladda bilen från ett vanligt trefasuttag.
Men det gör det ju visst. Du behöver en laddkabel med den inbyggda logiken. Men har du det är det ju bara att plugga in i ett vanligt trefasuttag. Den kabeln tar ju inte mer plats att förvara i bilen än en kabel med CEE-don i båda ändar gör.
 
Men finns den kabeln då?
 
Ja, för några tusenlappar och uppåt.
Elbilsladdare, svart, strömuttag och kontakt, kablar, laddning, portabel, elektrisk bilinfrastruktur, vit bakgrund.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Men finns den kabeln då?
Nej. Man måste ha mer än bara en kabel och två kontaktdon för att gå från CEE till typ 2. Man kan som @Claes Sörmland visar komma undan med en relativt nätt ”laddklump”, men det är i alla fall i mina ögon en annan sak.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Man måste ha mer än bara en kabel och två kontaktdon för att gå från CEE till typ 2. Man kan som @Claes Sörmland visar komma undan med en relativt nätt ”laddklump”, men det är i alla fall i mina ögon en annan sak.
Ur en praktisk synvinkel så finns produkten som låter en ladda sin elbil från ett CEE-uttag. Och den produkten tar inte mer plats i bakluckan på bilen än en vanlig trefaskabel gör. Sedan var det ur en strikt teknisk synvinkel oegentligt av mig att kalla det för en kabel. Frågan jag besvarade var varför man inte kan ladda bilen från ett vanligt trefasuttag. Och jag vidhåller att det kan man visst. Även om produkten man har för ändamålet är mer än bara en kabel.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.