Vi är nyblivna ägare till ett hus som är byggt 1970, platta på mark. Enplanshus med källare. När vi var på visning i somras kände vi att det luktade lite unket i källaren men inget på ovanplanet. Besiktingsmannen sa att det var dålig ventilation i huset samt för att ta bort den unkna lukten i källaren behöver vi riva ur den inklädda källaren där båda väggar och golv är inklädda i trä samt sätta in ventilation. Vi tänkte att det kan vi fixa. När vi senare sen flyttade in så luktar det mögellukt i hela huset. Det sätter sig i allt, kläder hår osv. Jag är helt knäckt av denna doft. Kan det verklingen stinka så kraftigt i hela huset från källaren? Nu börjar jag oroa mig för att problemet är större och funderar på att ta in en fackman för att lokalisera vart lukten kommer ifrån. Men är osäker på om vi ska lita på besiktningsmannen och först riva ur all organiskt material i källaren och se om det hjälper? Vad är bäst? Först betala flera tusen för en utredning eller bara börja riva och hoppas på det bästa?

Hittade inget passande forum för denna fråga men hoppas det funkar ändå.
 
Om ni ändå har tänkt riva ut allt organiskt i källaren är det väl lika bra att börja där och se om lukten är kvar efteråt eller inte. Är lukten kvar får ni utreda vidare.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Om ni ändå har tänkt riva ut allt organiskt i källaren är det väl lika bra att börja där och se om lukten är kvar efteråt eller inte. Är lukten kvar får ni utreda vidare.
Ja det kanske är lika bra att först riva. Men blir lite osäker på vilken väg man ska ta när man inte är så insatt. Tack för svar.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
När är källaren inredd? Är den inredd från byggåret så låter det ju mer som att något är angripet av nån speciell orsak. Annars är det ju vanligt att källare inreds på senare tid på helt fel sätt och då kan ju ALLT vara påverkat.......
 
S Stefan1972 skrev:
När är källaren inredd? Är den inredd från byggåret så låter det ju mer som att något är angripet av nån speciell orsak. Annars är det ju vanligt att källare inreds på senare tid på helt fel sätt och då kan ju ALLT vara påverkat.......
Den är inredd från byggåret. Har även läst att hus från 70 talet kan ha pentaklorfenol som kan avge lukt som liknar mögel. Men hur ska man veta om det är pentaklorfenol som luktar. Då kanske det inte hjälper att bara riva ut allt organiskt :(
 
I ett källarum har dom tidigare ägarna limmat på en plastmatta direkt på betongen. Känns som att det luktar också. Ska vi riva bort plastmattan? Eller fyller mattan någon funktion?
 
R
T Trolle1 skrev:
I ett källarum har dom tidigare ägarna limmat på en plastmatta direkt på betongen. Känns som att det luktar också. Ska vi riva bort plastmattan? Eller fyller mattan någon funktion?
Riv bort kan mycket väl vara att betongen behöver andas..
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
För att ni ska få så bra svar som möjligt så tror jag ni bör ge mer information.

Anlitade ni besiktningsmannen eller var det säljaren?

Hur ser det ut med dränering?

Vad har ni för framtidsplaner med källaren?
 
Om källaren inte är dränerad senare än byggåret så skulle jag börja med en ordentlig dränering med 200mm isolering på utsidan av källaren. Då kommer ni märka stor skillnad. Är det inte bättre, se över ventilationen, förslagsvis FTX system för ekonomins skull. Sedan kan man se över inklädnaden i källaren om det inte är bättre.
 
R Rejäl skrev:
Riv bort kan mycket väl vara att betongen behöver andas..
P-plats P-plats skrev:
För att ni ska få så bra svar som möjligt så tror jag ni bör ge mer information.

Anlitade ni besiktningsmannen eller var det säljaren?

Hur ser det ut med dränering?

Vad har ni för framtidsplaner med källaren?
Det var en överlåtelsebesiktning. Källargrunden omdränerades för ca 10 år sen. Planer är att kunna tvätta, basta. Kanske ett arbetsrum
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Om källaren inte är dränerad senare än byggåret så skulle jag börja med en ordentlig dränering med 200mm isolering på utsidan av källaren. Då kommer ni märka stor skillnad. Är det inte bättre, se över ventilationen, förslagsvis FTX system för ekonomins skull. Sedan kan man se över inklädnaden i källaren om det inte är bättre.
Den är dränerad för ca 10 år sen. Ska kolla på ftx system. Känns som att lukten inte kommer från de inklädda utan mer från tvättstugan. Så svårt att lokalisera lukten.
 
Är det någon frånventilation på källarvåningen?
Om inte så kommer luften lättare att leta sig upp från källaren till våningen ovanför.
 
Vi rev bort en panel och det luktar på väggen och på plankans insida. Så ja det verkar finnas lukt bakom det inklädda..så det måste väl bort
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
T Trolle1 skrev:
Det var en överlåtelsebesiktning. Källargrunden omdränerades för ca 10 år sen. Planer är att kunna tvätta, basta. Kanske ett arbetsrum
Välkommen till forumet!
Skönt att ni inte vill använda källaren till sovrum eller allrum. Kan ni stänga dörren till källaren eller har ni ingen avskiljning? Om man stänga av källaren kan man ju se om lukten på övervåningen stannar kvar.
Att bygga in FTX är ju en stor kostnad så om det inte passar i övriga planer för huset skulle jag fundera på några gånger till om det är lönt.
Jag ser inte nu vad en besiktningsman skulle kunna tillföra. Han har inte ett instrument med kikarsikte som kan identifiera lukt källan. Finns fuktmatning från besiktningen?
Att ni inte märkte något vid visningen förvånar mig inte. Jag har varit på några visningar där fönstren hade ställts på vid gavel av mäklaren. Finns en anledning.
Jag skulle be en kompis med bra näsa att sniffa sig genom huset. Ni är redan biased efter en tid i huset så ni är körda som mögelhund.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Är det någon frånventilation på källarvåningen?
Om inte så kommer luften lättare att leta sig upp från källaren till våningen ovanför.
Ingen frånventilation på källarvåningen tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.