J Jocke Best skrev:
Sitter ju öglor för skruv..[bild]
Problemet här är att kablarna går rakt bakåt vid inkoppling, så det går inte att hänga den dikt mot vägg
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Problemet här är att kablarna går rakt bakåt vid inkoppling, så det går inte att hänga den dikt mot vägg
Precis, den är verkligen byggd för bords- eller hyllmontage.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Precis, den är verkligen byggd för bords- eller hyllmontage.
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Problemet här är att kablarna går rakt bakåt vid inkoppling, så det går inte att hänga den dikt mot vägg
Hej @ClasseClas och @[SKPG]Zamora

1- min befintliga SAGEMCOM (se bild) har ett fäst. Bara och kontakterna går rakt bakåt. Lösning: djupare väggfäste.

2- F1-routern bör ha ett fäste dimensionerat för att kablarna sticker rakt bak ELLER så använder man vinklad kabel. Se bild.

Så jag köper ingen förklaring. Hålen för väggfästet sitter ju där på F1. Vad är syftet med dessa isåfall.

Kanske kan superstark TESA dubbelhäftande vara lösningen om nu inte Telia inte erbjuder detta.
 
  • WiFi-förstärkare i uttag, vita kablar, grön lysdiod, väggknappar syns delvis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ethernet-kabel med RJ45-kontakter, vit, nätverksanslutning, datatransmission, kabelskydd, otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredsod skrev:
Hej,
Vi har alldeles nyligen bytt internetleverantör till Telia via Linköpings stadsnät Utsikt. I och med det fick vi en router som de kallar för Telia F1.
Den har ett irriterande problem i form av att samtliga enheter som är uppkopplade via 2,4GHz bandet samtidigt tappar anslutningen VARJE 90 minuter. Enheterna återansluter oftast inom kort stund. Jag upptäckte detta genom att en ansluten enhet skickar en notis om Wi-Fi går ner. Där såg jag snart att detta hände om och om igen med 90 minuters mellanrum (+\- enstaka sekunder). Det är som att det finns en ”refresh”-timer i routern för 2,4GHz bandet satt till 90min. 5GHz fungerar bra, där förblir enheterna uppkopplade utan avbrott.
Jag gjorde en hel del felsökning innan jag kontaktade Telia support för att ge dem så bra info som möjligt. Jag har inte lyckats se nåt samband med vilka enheter som är anslutna. Det sker oberoende om det är en enhet eller flera. Det är heller inte relaterat till DHCP lease time. Det finns ingen inställning i routern som verkar påverka detta, jag har testat en hel massa inställningar. Problemet finns i deras grundinställningar.

Om det är någon av er som har denna F1 router skulle jag uppskatta om ni kunde undersöka om ni har samma problem. Enklast är att logga in på routern och gå till Advanced->Devices->Devices list. Där kan man se ’Connected time’. Om de enheter som är anslutna via 2,4GHz har en uppkopplingstid längre än 90 minuter så har ni inte samma problem. Oavsett skulle jag uppskatta att få feedback om ni har eller inte har detta problem.

Jag har testat med en ersättnings-router men den har samma problem. Jag har pratat med en på deras support som verkligen vill lösa problemet men jag börjar inse att de nog inte löser detta. Han provade skriva en felanmälan till deras tekniker men de svarade snabbt att ”allt ser ut att fungera bra, återkom om problemet kvarstår”.

Mvh
Fredrik
Vi hade också stora problem med den routern... Supportens första anmärkning var att vi hade väldigt många IP-adresser kopplade till routern (20 st) - varpå jag frågade vad gränsen var? Det visste h*n inte... Sedan ville h*n att vi skulle koppla bort alla enheter trådlöst för att endast koppla in en enhet med sladd till routern - under en vecka! Detta för att se om det verkligen var routern det var fel på...

Såklart var det inget alternativ (vi jobbar hemifrån frekvent) så jag köpte en ASUS AX3000 (RT-AX58U) istället som fungerat helt felfritt 6 månader nu (har bra erfarenhet av ASUS). Dessutom bättre fart i wifi än med Telias router...
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
2- F1-routern bör ha ett fäste dimensionerat för att kablarna sticker rakt bak ELLER så använder man vinklad kabel. Se bild.
Nej, enligt Telia så finns det inget optionellt fäste att beställa från dem. Det finns upphängningsmöjlighet med skruvar och då får man som du skriver trixa med specialkablar med vinklade kontakter.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Använd antingen långa skruvar som sticker ut en bra bit
Så gjorde jag med Morsans F1 router. 2 skruvar i väggen med huvud som passar nyckelhålen i routern.
Funkade finemang, gick att koppla i vanliga raka nätverkskablar också, inga problem.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Sitter ju öglor för skruv..[bild]
Men de kan ju inte vara meningen att man hänger den med de fästena direkt mot en vägg.
Den skulle ju tappa ventilationen om man täcker för hålen, med konstruktörerna kanske tänkte
att det inte inte är något problem i praktiken eftersom det ändå inte går att ansluta strömsladden?

Mitt förslag är att göra ett par distanser i trä.
Tex två bitar vitmålad foderlist (inte golvlist) som sättes mellan vägg och router.
Såga lite snett eller gör ett jack med plats för att borra ett hål i övre änden för att skruva fast isväggen.
Sätt i lämplig skruv för nyckelhålsfästena.

Manualen borde innehålla en instruktion för hur man använder nyckelhålsfästena utan att hindra luftväxling och kylning av routern.
😇🤪
 
J
blackarrow blackarrow skrev:
Men de kan ju inte vara meningen att man hänger den med de fästena direkt mot en vägg.
Den skulle ju tappa ventilationen om man täcker för hålen, med konstruktörerna kanske tänkte
att det inte inte är något problem i praktiken eftersom det ändå inte går att ansluta strömsladden?

Mitt förslag är att göra ett par distanser i trä.
Tex två bitar vitmålad foderlist (inte golvlist) som sättes mellan vägg och router.
Såga lite snett eller gör ett jack med plats för att borra ett hål i övre änden för att skruva fast isväggen.
Sätt i lämplig skruv för nyckelhålsfästena.

Manualen borde innehålla en instruktion för hur man använder nyckelhålsfästena utan att hindra luftväxling och kylning av routern.
😇🤪
Precis, finns ju massa sätt det går att lösa, men nyckelhålen gör det enkelt att hänga upp och ta ner routern bara man får till skruvarna. Det är ju ändå ett byggforum 😎
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
namnbyte
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, enligt Telia så finns det inget optionellt fäste att beställa från dem. Det finns upphängningsmöjlighet med skruvar och då får man som du skriver trixa med specialkablar med vinklade kontakter.
Fel av den du snackade med, det finns ett tillhörande väggfäste som ej är med i paketeringen. Men det finns i produktkatalogen att få hem om ett sådant efterfrågas.

Jobbar inom Telia, ej kundfront, har själv pratat med produktansvarig för RGW:n i just exakt detta ärende. Ska försöka minnas att kolla upp mer exakt imorgon, med förhoppning att hitta ett artikelnummer du kan trycka i örat på kundtjänst
 
  • Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
Att använda medföljande router som kommer med bredband är bara dumt. De skickar väl mest med den för att man ska tycka att det är bökigt att byta om man hittar ett billigare abonnemang. Och vad händer sedan när man skickar tillbaka den ändå? Gissar att den bara skrotas, vilket ju är vansinne för miljön. Jag hämtar inte ut någon router när de skickar, den får gå tillbaka direkt, så slipper man leta på den och skicka om man byter bredband. Kostnaden för en egen bättre router tjänar man snabbt igen på att kunna byta bredband oftare utan strul.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Fel av den du snackade med, det finns ett tillhörande väggfäste som ej är med i paketeringen. Men det finns i produktkatalogen att få hem om ett sådant efterfrågas.

Jobbar inom Telia, ej kundfront, har själv pratat med produktansvarig för RGW:n i just exakt detta ärende. Ska försöka minnas att kolla upp mer exakt imorgon, med förhoppning att hitta ett artikelnummer du kan trycka i örat på kundtjänst
Vad bra att det finns ett fäste! 😁 Det hade ju varit snyggt om den gick att hitta på telia.se, men just nu hittar jag inte F1-routern överhuvud taget, ej heller på https://www.vantiva.com/

Jag avvaktar info om artikelnummer från dig. Tack.

Vad är det för produktkatalog du refererar till? Telia internt dokument?
 
namnbyte
ClasseClas ClasseClas skrev:
Vad bra att det finns ett fäste! 😁 Det hade ju varit snyggt om den gick att hitta på telia.se, men just nu hittar jag inte F1-routern överhuvud taget, ej heller på [länk]

Jag avvaktar info om artikelnummer från dig. Tack.

Vad är det för produktkatalog du refererar till? Telia internt dokument?
Be kundtjänst att kika i interna varuguiden, produkterna för väggfäste är som följer nedan.

Jag vill även vara tydlig med att jag skriver detta i egenskap av välmenande hjälpsam privatperson som har koll, dvs INTE i egenskap av att representera Telia på något sätt eller vis.

Namn: Technicolor F1 Väggfäste Vit
Artikelnummer: PSA6279402A
Status: Aktuell (2024-01-04)

Namn: Thomson Gateway väggfäste TG789/799 vit
Artikelnummer: DSLCTL789WM
Status: Aktuell (2024-01-04)
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
L Lilllen skrev:
Att använda medföljande router som kommer med bredband är bara dumt. De skickar väl mest med den för att man ska tycka att det är bökigt att byta om man hittar ett billigare abonnemang. Och vad händer sedan när man skickar tillbaka den ändå? Gissar att den bara skrotas, vilket ju är vansinne för miljön. Jag hämtar inte ut någon router när de skickar, den får gå tillbaka direkt, så slipper man leta på den och skicka om man byter bredband. Kostnaden för en egen bättre router tjänar man snabbt igen på att kunna byta bredband oftare utan strul.
Den skickas med för att alla inte är tekniskt bevandrade, eller ens intresserade. En del vill att det bara ska funka och är sedan nöjda (exempelvis därför iPhone blev så stort, det bara funkade, begränsat men enkelt och inget strul). Det är tro det eller ej den lilla mängden abonnemangshavare som gör mer i sin gateway än att eventuellt bara byta wifi-lösenord..
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
namnbyte namnbyte skrev:
Be kundtjänst att kika i interna varuguiden, produkterna för väggfäste är som följer nedan.

Jag vill även vara tydlig med att jag skriver detta i egenskap av välmenande hjälpsam privatperson som har koll, dvs INTE i egenskap av att representera Telia på något sätt eller vis.

Namn: Technicolor F1 Väggfäste Vit
Artikelnummer: PSA6279402A
Status: Aktuell (2024-01-04)

Namn: Thomson Gateway väggfäste TG789/799 vit
Artikelnummer: DSLCTL789WM
Status: Aktuell (2024-01-04)
Perfekt, stort tack!😁 (Uppfattat ang din kommentar i kursivt)
 
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Att använda medföljande router som kommer med bredband är bara dumt. De skickar väl mest med den för att man ska tycka att det är bökigt att byta om man hittar ett billigare abonnemang. Och vad händer sedan när man skickar tillbaka den ändå? Gissar att den bara skrotas, vilket ju är vansinne för miljön. Jag hämtar inte ut någon router när de skickar, den får gå tillbaka direkt, så slipper man leta på den och skicka om man byter bredband. Kostnaden för en egen bättre router tjänar man snabbt igen på att kunna byta bredband oftare utan strul.
Jag valde att på landet använda F1-routern ihop med det Nokia Fastmile 5G-modem som levererades från Telia. Jag hade tidigare ett integrerat 4G-modem som var OK iofs.

Jag uppfattar F1-routern som riktigt snabb på wifi och sen tycker jag faktiskt att det är en fördel att routern är "managed" av Telia. Dyker det upp problem så är det lättare att få hjälp förhoppningsvis speciellt när 5G-täckningen är fläckvis i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.