Hej,
Vi har alldeles nyligen bytt internetleverantör till Telia via Linköpings stadsnät Utsikt. I och med det fick vi en router som de kallar för Telia F1.
Den har ett irriterande problem i form av att samtliga enheter som är uppkopplade via 2,4GHz bandet samtidigt tappar anslutningen VARJE 90 minuter. Enheterna återansluter oftast inom kort stund. Jag upptäckte detta genom att en ansluten enhet skickar en notis om Wi-Fi går ner. Där såg jag snart att detta hände om och om igen med 90 minuters mellanrum (+\- enstaka sekunder). Det är som att det finns en ”refresh”-timer i routern för 2,4GHz bandet satt till 90min. 5GHz fungerar bra, där förblir enheterna uppkopplade utan avbrott.
Jag gjorde en hel del felsökning innan jag kontaktade Telia support för att ge dem så bra info som möjligt. Jag har inte lyckats se nåt samband med vilka enheter som är anslutna. Det sker oberoende om det är en enhet eller flera. Det är heller inte relaterat till DHCP lease time. Det finns ingen inställning i routern som verkar påverka detta, jag har testat en hel massa inställningar. Problemet finns i deras grundinställningar.

Om det är någon av er som har denna F1 router skulle jag uppskatta om ni kunde undersöka om ni har samma problem. Enklast är att logga in på routern och gå till Advanced->Devices->Devices list. Där kan man se ’Connected time’. Om de enheter som är anslutna via 2,4GHz har en uppkopplingstid längre än 90 minuter så har ni inte samma problem. Oavsett skulle jag uppskatta att få feedback om ni har eller inte har detta problem.

Jag har testat med en ersättnings-router men den har samma problem. Jag har pratat med en på deras support som verkligen vill lösa problemet men jag börjar inse att de nog inte löser detta. Han provade skriva en felanmälan till deras tekniker men de svarade snabbt att ”allt ser ut att fungera bra, återkom om problemet kvarstår”.

Mvh
Fredrik
 
Finns mycket konstigt med den routern.
Apple-TV har jag haft 4 st (hos kunder) som säger (inget internet) om jag inte loggar in och stänger av ipv6 i routern, Allentes nya boxar A1 har också problem med att ansluta via wifi.
Och den idiotiska upphängningen också.....
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns mycket konstigt med den routern.
Apple-TV har jag haft 4 st (hos kunder) som säger (inget internet) om jag inte loggar in och stänger av ipv6 i routern, Allentes nya boxar A1 har också problem med att ansluta via wifi.
Och den idiotiska upphängningen också.....
Angående ipv6 i denna router. Det går att stänga av i inställningarna men den slår på sig själv automatiskt inom några minuter. Så oklart om det påverkar i mitt fall.
 
Den routern fick jag också med abonnemanget, den är kvar i sin låda mest beroende på den idiotiska vägghängningen (hur tänkte de där??). Jag har tänkt koppla upp den och se vad den kan, men det får nog vara. Google-pucken jag har levererar ju, så varför byta? :p
 
Tom på Telia säger att dom har Asus hemma.Istället för Telia routern.
 
Prova att ändra inställningar, bort med Auto tex, byt kanal och se om inställningarna du gjort är kvar efter 2,4GHz Wi-Fi’t ”startat om”.

Du tycks exakt kan förutse när wifi’t går ner.
Tappar alla enheter på 2,5GHz kontakten samtidigt eller är olika fördröjning på 90 min för olika enheter?

Är det samma klockslag för alla så prova att dra ur WAN sladden en stund strax innan fenomenet förväntas hända och vänta. Forsätter enheterna vara anslutna nu?
 
Jag har inte denna router, men det låter ju onekligen som att den inte fungerar korrekt. Hade jag varit i din sits hade jag reklamerat den, begärt pengarna tillbaka och skaffat en fungerande router av annan modell.
 
Telias router brukar ingå i abonnemanget. Att använda den är dock frivilligt…man får inte rabatt för att man inte använder den. Den kan vara bra att ha som referens och koppla in om ens egna router krånglar eller havererar, men då vill man förstås att Telias router skall fungera…:rolleyes:

Det skulle kunna vara Telias remonte managering som löper amok!? Tex så sköter Telia konfigurering av Wi-Fi kanaler och övriga parameter fullt ut utan att ens visa vilken kanal i webbinterfacet. :oops:

Jag har för tillfället problem med min Telia F@st router som kopplar ner 5GHz Wi-Fi ansluten enhet efter en stund. Wi-Fi Uptime varierar från minuter till timmar.
Deras fantastiska Användarinterface skapar frustration manske mest för att det är annorlunda än hos riktiga routrar och nu har de börjat ta bort saker som är för krångligt för (vanligt?) folk, tex byta Wi-Fi kanal som tagits bort ur webb-interface. :surprised: Det görs dynamiskt fjärrstyrt så en factory reset löser problemet en kort stund tills Telia uppdaterat mjukvara och konfiguration…:poop:

(Efter flers års trogen tjänst har nätadaptern gett upp till min ASUS RT-AC68U, så därför kör jag Telias router för tillfället, eller försöker iaf).
 
Har exakt samma problem, förutom att vissa enheter kan tappa var 10:e minut ibland. Löste du det till slut eller köpte du en ny rackare?
 
Jag fixade glappkontakten i den taffliga utbytbara stickproppsadaptern på nätadaptern till ASUS routern. :p

Provade Telia routern några timmar för en tid sedan och då märkte jag inga problem med att Wi-Fi kopplade ner.
Tänkte jag skulle felsökt lite då första gången det var problem men det gick inte att ändra subnät så jag gav upp. Tänkte den kunde fått vara igång samtidigt som mitt fungerande nät.
Telia routern är helt fjärrstyrd så jag tror felet låg/ligger där, i deras fjärrstyrningsalgoritmer.

Är din router fjärrmanövrerad av Telia?
Be dem stänga av det och välj ip range och Wi-Fi kanaler själv.
 
Jag gav upp att använda deras router. Supporten gav upp och vägrade låta mig prata med deras tekniker. De följde uppenbart sina rutiner och förutsätter att kunden inte går att lita på och återkommer till sina defaultsvar, dvs ”prova flytta på routern” etc.
Att supporten ger upp och säger att de inte kan hjälpa mig och istället föreslår att jag ska köpa (vilket jag gjorde till slut) egen utrustning satte spiken i kistan. Vi blir kvar hos Telia tills dess att vårt nedsatta pris övergår till normalpris.
 
MultiMan
Jag har använt en F1-router sedan förra året. Mycket bra och blixtsnabb router men jag använder inte inbyggda WiFi då jag ändå behöver större täckning än vad den klarar. Anslutit 4 st Airties som mesh, där den första är ansluten trådat och helt stängt av inbyggda i routern. Fungerar helt felfritt trots massor av enheter som ansluter både trådat och trådlöst.

Första veckorna körde jag med F1-WiFi igång samtidigt med de fyra AP, men då blev det krockar ibland och problem med anslutningen. Efter avstängningen av inbyggda i F1 har det inte brutits en enda gång och ansluter direkt.
 
F Fredsod skrev:
Hej,
Vi har alldeles nyligen bytt internetleverantör till Telia via Linköpings stadsnät Utsikt. I och med det fick vi en router som de kallar för Telia F1.
Den har ett irriterande problem i form av att samtliga enheter som är uppkopplade via 2,4GHz bandet samtidigt tappar anslutningen VARJE 90 minuter. Enheterna återansluter oftast inom kort stund. Jag upptäckte detta genom att en ansluten enhet skickar en notis om Wi-Fi går ner. Där såg jag snart att detta hände om och om igen med 90 minuters mellanrum (+\- enstaka sekunder). Det är som att det finns en ”refresh”-timer i routern för 2,4GHz bandet satt till 90min. 5GHz fungerar bra, där förblir enheterna uppkopplade utan avbrott.
Jag gjorde en hel del felsökning innan jag kontaktade Telia support för att ge dem så bra info som möjligt. Jag har inte lyckats se nåt samband med vilka enheter som är anslutna. Det sker oberoende om det är en enhet eller flera. Det är heller inte relaterat till DHCP lease time. Det finns ingen inställning i routern som verkar påverka detta, jag har testat en hel massa inställningar. Problemet finns i deras grundinställningar.

Om det är någon av er som har denna F1 router skulle jag uppskatta om ni kunde undersöka om ni har samma problem. Enklast är att logga in på routern och gå till Advanced->Devices->Devices list. Där kan man se ’Connected time’. Om de enheter som är anslutna via 2,4GHz har en uppkopplingstid längre än 90 minuter så har ni inte samma problem. Oavsett skulle jag uppskatta att få feedback om ni har eller inte har detta problem.

Jag har testat med en ersättnings-router men den har samma problem. Jag har pratat med en på deras support som verkligen vill lösa problemet men jag börjar inse att de nog inte löser detta. Han provade skriva en felanmälan till deras tekniker men de svarade snabbt att ”allt ser ut att fungera bra, återkom om problemet kvarstår”.

Mvh
Fredrik
Hej Fredsdod.

Har precis fått min F1-router som jag ska installera.

Inget väggfäste. Hur gör man? Ringde Telia nyss och lirarn där säger att det inte följer med väggfäste utan ”du får lösa det nå något sätt”

Fästet för den nuvarande F@st 5370e av SAGEMCOM passar inte.

Hur får man tag på fästet? Idioti att man inte kan välja få det när man beställer. Förstår att många inte använder fästet och då blir det bara ”plastavfall”

Vad ska jag göra? Spika fast den eller silvertejpa fast den?
 
M Matte Bygg skrev:
Hej Fredsdod.

Har precis fått min F1-router som jag ska installera.

Inget väggfäste. Hur gör man? Ringde Telia nyss och lirarn där säger att det inte följer med väggfäste utan ”du får lösa det nå något sätt”

Fästet för den nuvarande F@st 5370e av SAGEMCOM passar inte.

Hur får man tag på fästet? Idioti att man inte kan välja få det när man beställer. Förstår att många inte använder fästet och då blir det bara ”plastavfall”

Vad ska jag göra? Spika fast den eller silvertejpa fast den?
Det finns inget fäste. Använd antingen långa skruvar som sticker ut en bra bit eller ordna en liten hyllbit att placera routern på. Eller tänk om helt med placeringen.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
J
M Matte Bygg skrev:
Hej Fredsdod.

Har precis fått min F1-router som jag ska installera.

Inget väggfäste. Hur gör man? Ringde Telia nyss och lirarn där säger att det inte följer med väggfäste utan ”du får lösa det nå något sätt”

Fästet för den nuvarande F@st 5370e av SAGEMCOM passar inte.

Hur får man tag på fästet? Idioti att man inte kan välja få det när man beställer. Förstår att många inte använder fästet och då blir det bara ”plastavfall”

Vad ska jag göra? Spika fast den eller silvertejpa fast den?
Sitter ju öglor för skruv.. Vit Wi-Fi-router med luftventiler, etiketterade portar: USB, Ethernet, Internet, strömförsörjning, on/off-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.