Hej!

Vi har två barn som är döva. Hösten 2025 börjar vår stora dotter på Sveriges enda gymnasium för döva barn, i Örebro. Vi bestämde oss för ett antal år sedan att vi vill flytta med barnen (lillasyster är också döv).

Förutom att "hålla koll på hemnet" - vilka är era BÄSTA tips för att få tag på ett bra boende?

Min tanke är att höra av mig till ett gäng mäklare som är aktiva i/runt Örebro och förklara situationen. Vad vi är ute efter, cirka budget, osv.

Behöver jag kontakta varje mäklare på varje kontor? Eller jobbar mäklare med gemensamma spekulantregister eller vad det heter?
Finns det nåt annat man kan göra för att bättra på chanserna till drömboendet? Annonsera på sociala medier, ta ut annons i tidningen, knacka dörr när man hittar nåt man gillar?

Varenda tips tas emot med stor tacksamhet! 🙏
 
  • Gilla
VixTh
  • Laddar…
Trots nästan 400 visningar - noll svar. Tänkte att jag ger en uppdatering ändå. Nån annan kanske hittar tråden i framtiden.

Jag gjorde ett exceldokument med varje märklarfirma som var rimligt intressant, och skrev ned kontaktuppgifterna till en mäklare per kontor att kontakta. Har börjat med någon chef/franchisetagare som sedan kunnat tipsa om rätt mäklare att kontakta på respektive kontor.

Hittills har jag fått många positiva svar med mäklare som tycker att "det ska ju inte vara några problem att hitta något bra till er" (så klart att de säger det, kan bara hoppas att det blir så också!). Deras tankar var att de håller oss löpande uppdaterade om nya och kommande objekt som kan tänkas passa oss. Och om stjärnorna står rätt så kanske de kan matcha oss med någon säljare som inte är så pigga på en massa visningar.

I ett fall nådde jag en chef som lät väääldigt tveksam. "Nae du vet, vi matchar ju mest med såna som budat innan.. så det kan nog bli svårt va."

Nåja, EN halvnegativ bland en hel hög positiva känns ändå helt okej. Nu är det bara att hoppas att kontakterna (som får uppdateras emellanåt, ett mail eller sms då och då för att göra sig påmind är kanske inte helt fel) bär frukt på sikt.

Är det någon som haft liknande erfarenheter och gjort något ytterligare för att hitta drömboendet - skriv gärna en kommentar!
 
  • Gilla
TCG och 12 till
  • Laddar…
Att du inte har fått svar beror säkerligen på att folk är upptagna med att fira jul. :)

Det är bra att du är ute i god tid! Om jag var du hade jag åkt till Örebro för att titta ut vilka områden som har rätt läge och känns mysiga. Sedan hade jag scannat Booli och Hemnet på bostäder med rätt läge och skapat bevakningar så att jag får meddelande varje gång något intressant dyker upp.

Åk sedan på visningar på intressanta objekt, så lär ni er snart marknaden och vad ni gillar. Ni behöver titta på ett antal hus innan ni vet hur det bästa huset för er är.

Här kan du läsa mer om att köpa hus:

https://www.byggahus.se/ekonomi/listiga-taktiker-vinna-budgivning-hus

https://www.byggahus.se/ekonomi/undersk-huset-noga-innan-kp

https://www.byggahus.se/ekonomi/checklista-fr-kpa-hus

Lycka till! Det är bara att fråga på här när fler frågor dyker upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 33 till
  • Laddar…
Når det blir dags att gå på visning så är mitt tips att parkera ett kvarter eller två bort och promenera sista biten. Ger en känsla för området som man missar om man parkerar utanför dörren. Vid ett tillfälle träffade vi en granne i samma radhuslänga som berättade mer om husen än mäklaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 23 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej!

Vi har två barn som är döva. Hösten 2025 börjar vår stora dotter på Sveriges enda gymnasium för döva barn, i Örebro. Vi bestämde oss för ett antal år sedan att vi vill flytta med barnen (lillasyster är också döv).

Förutom att "hålla koll på hemnet" - vilka är era BÄSTA tips för att få tag på ett bra boende?

Min tanke är att höra av mig till ett gäng mäklare som är aktiva i/runt Örebro och förklara situationen. Vad vi är ute efter, cirka budget, osv.

Behöver jag kontakta varje mäklare på varje kontor? Eller jobbar mäklare med gemensamma spekulantregister eller vad det heter?
Finns det nåt annat man kan göra för att bättra på chanserna till drömboendet? Annonsera på sociala medier, ta ut annons i tidningen, knacka dörr när man hittar nåt man gillar?

Varenda tips tas emot med stor tacksamhet! 🙏
Ett tips är att ta kontakt med Örebro kommun och prata med en "inflyttvägledare".
Med tanke på er situation så kan ni säkert få bra kontakt med andra föräldrar mm.
 
  • Gilla
Malvis och 4 till
  • Laddar…
Kolla booli. De har mer än hemnet.
 
  • Gilla
OFP och 5 till
  • Laddar…
Nissens
C ConnyN skrev:
Trots nästan 400 visningar - noll svar. Tänkte att jag ger en uppdatering ändå. Nån annan kanske hittar tråden i framtiden.

Jag gjorde ett exceldokument med varje märklarfirma som var rimligt intressant, och skrev ned kontaktuppgifterna till en mäklare per kontor att kontakta. Har börjat med någon chef/franchisetagare som sedan kunnat tipsa om rätt mäklare att kontakta på respektive kontor.

Hittills har jag fått många positiva svar med mäklare som tycker att "det ska ju inte vara några problem att hitta något bra till er" (så klart att de säger det, kan bara hoppas att det blir så också!). Deras tankar var att de håller oss löpande uppdaterade om nya och kommande objekt som kan tänkas passa oss. Och om stjärnorna står rätt så kanske de kan matcha oss med någon säljare som inte är så pigga på en massa visningar.

I ett fall nådde jag en chef som lät väääldigt tveksam. "Nae du vet, vi matchar ju mest med såna som budat innan.. så det kan nog bli svårt va."

Nåja, EN halvnegativ bland en hel hög positiva känns ändå helt okej. Nu är det bara att hoppas att kontakterna (som får uppdateras emellanåt, ett mail eller sms då och då för att göra sig påmind är kanske inte helt fel) bär frukt på sikt.

Är det någon som haft liknande erfarenheter och gjort något ytterligare för att hitta drömboendet - skriv gärna en kommentar!
Marlene har gett det bästa rådet hittills. Vadcsom är drömboende är ju väldigt subjektivt.

PS stjärnorna står allid ”rätt”, däremot rör sig planeterna… i annat fall hade ju de olika stjärnbilderna på himlavalvet inte varit kvar…
 
  • Haha
  • Gilla
Malvis och 6 till
  • Laddar…
Förutom att hitta rätt hus, bör du kolla efter rätt område. Jag vet tyvärr inte vilka, men jag vet att det är mycket problem på sina ställen i Örebro. Mycket droger, vapen, rån och allehanda olagligheter.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T
Vad är ett bra boende för er?
Det finns nog mer ute på Hemnet än vad det gjort förut så det är säkert möjligt att hitta något. Men frågan är vad ni är ute efter, lägenhet, radhus, slott storlek?

Ska du flytta till Örebro är det också viktigt att veta vilka områden som är mindre lämpliga än andra, tyvärr. Men så är det nog ofta med större städer? Men kanske lite extra tyvärr i Örebro (kan ge exempel men det får du på pm i så fall)

Sen är frågan om ni måste bo just i Örebro eller om det funkar att bo lite utanför? Tex Kumla är inte långt bort (nästan alla pendlar in till Örebro därifrån och buss samt tåg går till Örebro "helatiden") och är lite billigare än Örebro och sen finns det ytterligare andra ställen som kan vara ännu mer prisvärt.

Men att ta kontakt med mäklare och kolla Hemnet och Booli är nog det man kan göra. Hittar man inget där så får man fråga sig vad det är som gör att man inte hittar det, är det kostnaden eller andra krav så får man tumma på något eller som sagt välja något som ligger lite utanför.

Har ni bråttom med att flytta? Hösten 2025 känns som att det är ett tag kvar till så ni kanske kan ha lite is i magen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Finns det någon speciell anledning till att ni vill ha en mäklares hjälp att köpa hus? Det vedertagna i är väl ändå nånstans att man letar på egen hand, kan ju finnas ett värde att vara med i något spekulationsregister men det är ju onekligen köparens marknad just nu.

Tror ni behöver lägga mer fokus på att hitta vart i Örebro ni vill bo, kanske ta en weekend i sommar eller liknande.
 
  • Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kolla booli. De har mer än hemnet.
Instämmer med Daniel. Huset vi nu bor i hittade vi på booli, det las aldrig ut på hemnet.
 
Som flera av är inne på så är det bra att börja med område. Samt andra utsållande krav som avstånd till jobb/skola, natur, centrum, matbutik osv.

Hett tips är att kolla hur återvinningsstationen ser ut i området. Är det hyffsat städat eller står där gamla bilbatterier, däck och okända sopsäckar. Det är en bra indikator på området.
 
  • Gilla
duetten och 5 till
  • Laddar…
Jag har bott i Örebro i drygt 23 år och har hyfsad koll på vilka områden man ska undvika. Som vissa säger har det uppmärksammats att vi har en del oroligheter, men det är främst i bostadsområden med hyreslägenheter via allmännyttan så om ni letar bostadsrätt eller villa så är de flesta områdena rätt så ofarliga även om vissa områden såklart är mer eftertraktade än andra.

Jag håller koll här i tråden och du är även välkommen att skicka ett PM om det är något specifikt objekt som du vill ha en objektiv åsikt om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Gå med i de olika lokala facebook grupperna.
Ger en bra bild av vad det bor för typer av människor
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
Jag har bott i Örebro i drygt 23 år och har hyfsad koll på vilka områden man ska undvika.
Varför inte säga rätt ut vilka områden som är att rekommendera och vilka områden som bör undvikas. För den som bor i staden är dessa uppgifter antagligen rätt självklara men för en nykomling kan de vara till god hjälp.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.