A AG A skrev:
Utan att vilja vara elak eller dryg. Så undrar jag varför du frågar om att leja bort, kontra göra själv om du inte vågar/kan. Att byta fönster får man ändå betrakta som ett relativt enkelt arbete, såvida det inte rör sig om jättestora fönster. Men samtidigt undrar jag vad det är för typ av fönster du siktat in dig på? 9000kr/enhet är mycket pengar. Kolla om det verkligen är ekonomiskt försvarbart med de fönstrena gentemot enklare 2-glasfönster.
Sen, 320.000kr för arbetet är ju som sagt inte seriöst.

Men, som sagt, att svara på din ursprungsfråga, om vad på huset man kan göra själv. Så handlar det först och främst om vilka kunskaper du besitter. Nummer två, är hur mycket tid du kan avsätta. Sen är det givetvis en pengafråga också.
Har du något tips på billigare fönster? Tänker aluminiumklädda 3-glas, ganska standard sidohängda med spröjs. Elitfönster hamnade enligt min undersökning relativt bra i pris.

Sen kan jag göra allt själv, men det är inte det frågan handlar om ursprungligen utan egentligen vad som ger mest värde för pengar som läggs på hantverkare. För jag har trots allt beräknat att det tar minst ett år att renovera ett helt hus. För att inte haverera på vägen är avvägningen vilken punktinsats ni som varit i ett projekt tyckt varit skönt att slippa plågas med på egen hand. För vissa är det såklart el, fönster, tak och för andra måla, spackla. Är ju vad ni som deltagare i trådens input som är intressant ur er syn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Har bytt fönster till Era fönster. Två omgångar nu. Båda gångerna med återförsäljare och hantverkare från Eras hemsida. Båda gångerna men undermåligt utförande. Man skulle ju tro att de som rekommenderas av Era skulle vara experter på deras fönster och följa monteringsanvisning till punkt och pricka. Men Nä, sprayskum och dåligt utfört. Första firman som satte på ovanvåningen gjorde väl ok, men fick täta om ett par gånger. Andra firman som satte en del av fönstren på nedanvåningen gjorde så dåligt jobb att de fick göra om flera gånger.
Så, resten av fönstren kommer jag göra själv. Helt övertygad är dessa kommer bli bäst monterade också.
Så, fönster är typiskt något ni kan spara in pengar och montera själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Har bytt fönster till Era fönster. Två omgångar nu. Båda gångerna med återförsäljare och hantverkare från Eras hemsida. Båda gångerna men undermåligt utförande. Man skulle ju tro att de som rekommenderas av Era skulle vara experter på deras fönster och följa monteringsanvisning till punkt och pricka. Men Nä, sprayskum och dåligt utfört. Första firman som satte på ovanvåningen gjorde väl ok, men fick täta om ett par gånger. Andra firman som satte en del av fönstren på nedanvåningen gjorde så dåligt jobb att de fick göra om flera gånger.
Så, resten av fönstren kommer jag göra själv. Helt övertygad är dessa kommer bli bäst monterade också.
Så, fönster är typiskt något ni kan spara in pengar och montera själv.
Bra input! Så känner jag med, att det blir sällan så bra när man gör det själv. Gäller nog alla områden. Sen har jag respekt för att det ibland krävs erfarenhet av något för att det ska gå snabbt och effektivt. Men det är ju undermåligt att de monterar felaktigt när det är en rekommenderad firma.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Fördelen med att göra det själv är ju att slippa betala premiumpris för ett undermåligt arbete, så som är standard hos varenda "hantverkare" i det här landet numera.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
Husmorsvinduet här.

Tydligen tillverkare av mina fönster runt 1980. De är vändbara. Praktiskt när man tvättar dessa.

När man synar närmre står det Elite på metallisterna mellan de tre glasrutorna.

2015 ville vi ha tre fönster i bredd i köket.

Knallade iväg till XL-Bygg och köpte Trarydfönster Original 12x12.
Kostade då 3591 kr m moms och avdragen rabatt.

Fönstret är exakt lika de gamla.
 
Gör så mycket du kan själv, är mitt råd, men enbart så länge du inte har bråttom. Det där sista är rätt viktigt att vara ärlig mot sig själv om. Tidspress är din värsta fiende när du väl sätter igång.

Använd huvudet. Har du tex aldrig bytt fönster förr så varför inte planera ett eller två fönster i den första omgången. Läs på, och se så många instruktioner som det är möjligt, av alla fabrikat, i förväg.

Så tjänar du inte bara pengar utan även ovärderlig kompetens och handlag. Du kommer göra ett bättre jobb än de flesta hantverkare för att du tar hand om det som är ditt, inte någon annans. Det finns mycket hjälp och kunskap att hämta från detta forum, vänner, bekanta, youtube, och vettiga försäljare och hantverkare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P ptk skrev:
Gör så mycket du kan själv, är mitt råd, men enbart så länge du inte har bråttom. Det där sista är rätt viktigt att vara ärlig mot sig själv om. Tidspress är din värsta fiende när du väl sätter igång.

Använd huvudet. Har du tex aldrig bytt fönster förr så varför inte planera ett eller två fönster i den första omgången. Läs på, och se så många instruktioner som det är möjligt, av alla fabrikat, i förväg.

Så tjänar du inte bara pengar utan även ovärderlig kompetens och handlag. Du kommer göra ett bättre jobb än de flesta hantverkare för att du tar hand om det som är ditt, inte någon annans. Det finns mycket hjälp och kunskap att hämta från detta forum, vänner, bekanta, youtube, och vettiga försäljare och hantverkare.
Bra input! Det är så jag tänkt för i de offerter jag fått för fönster friskriver sig hantverkaren för skador på puts och för att vara helt ärlig tror jag inte en hantverkare utan ansvar är lika rädd om det som jag själv är. Jag har ju tiden att lägga det där extra för att inte skada putsen. Det har jag ju dessutom igen eftersom jag slipper laga eventuell puts som skadas. Antar även det är så för andra moment också tyvärr. Kanske kan vara klokt som du säger att dela upp det i etapper istället för att vara stålmannen och göra allt samtidigt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Värdera vad som är viktigt för dig. Tid och eller pengar.

Det är lätt att vara entusiastisk till en början men beroende på hur mycket som behöver göras så kommer dippen och depressionen som ett brev på posten. Gör upp en MYCKET tydlig och rimlig plan gällande pengar och tid. Då blir det lättare.

Jag har lejt bort alla vattenrör i pannrummet.
All el är helt utbytt av elektriker.
Ny papp på tillbyggnad av takläggare.
Nya fönsterkasetter i tillbyggnad av glasmästare.

Annars har jag gjort resten själv. Isolerat om vind. Gipsat alla väggar och tak. Ändrat planlösning. Flyttat kök (inkl vatten och avlopp)
Håller på att trimma in nya gaspannan osv..

Allt går men man skall också vara realistisk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Värdera vad som är viktigt för dig. Tid och eller pengar.

Det är lätt att vara entusiastisk till en början men beroende på hur mycket som behöver göras så kommer dippen och depressionen som ett brev på posten. Gör upp en MYCKET tydlig och rimlig plan gällande pengar och tid. Då blir det lättare.

Jag har lejt bort alla vattenrör i pannrummet.
All el är helt utbytt av elektriker.
Ny papp på tillbyggnad av takläggare.
Nya fönsterkasetter i tillbyggnad av glasmästare.

Annars har jag gjort resten själv. Isolerat om vind. Gipsat alla väggar och tak. Ändrat planlösning. Flyttat kök (inkl vatten och avlopp)
Håller på att trimma in nya gaspannan osv..

Allt går men man skall också vara realistisk.
Det låter sunt. Gillar din inställning!
Att inte ha en allt för ambitiös plan är nog det avgörande för jag vet inte hur många gånger man sätter pressen på sig själv också står kan där med mycket jobb och en besvikelse på sig själv när något inte går som man tänkt eller drar ut på tiden. Jag har i min plan försökt beräkna rimligt antal timmar man i genomsnitt kan avsätta samt lagt på 20% i tid. Likaså när det gäller pengar är det adderat ca 20% i marginal.

Tror jag sätter upp krav på mig själv 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är bra att ha krav och en tydlig plan.

MEN i mitt fall då vi började i feb (och inte kan lämna något när vi upptäcker det, det går snabbast att göra rätt nu om det ändå skall göras sen) så har vi fått lägga på 50% i pengar och kanske 100% i tid. Jag är ganska kunnig men väldigt mycket optimist. Jag har inte kunnat lägga så mkt tid jag har velat och familjen har lidit dessutom.

Man kan absolut gör väldigt mycket själv. Man skall bara ha en vettig bild av vad som behöver göras.


Och NÄR något skiter sig så finns detta eminenta forum med massor av stöttning och hjälp. Oftast sjukligt snabba svar (om man ger rätt info från början…)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R
D Dr Benz skrev:
Det är bra att ha krav och en tydlig plan.

MEN i mitt fall då vi började i feb (och inte kan lämna något när vi upptäcker det, det går snabbast att göra rätt nu om det ändå skall göras sen) så har vi fått lägga på 50% i pengar och kanske 100% i tid. Jag är ganska kunnig men väldigt mycket optimist. Jag har inte kunnat lägga så mkt tid jag har velat och familjen har lidit dessutom.

Man kan absolut gör väldigt mycket själv. Man skall bara ha en vettig bild av vad som behöver göras.
Mycket klokt resonerat och beskrivet..
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Det är bra att ha krav och en tydlig plan.

MEN i mitt fall då vi började i feb (och inte kan lämna något när vi upptäcker det, det går snabbast att göra rätt nu om det ändå skall göras sen) så har vi fått lägga på 50% i pengar och kanske 100% i tid. Jag är ganska kunnig men väldigt mycket optimist. Jag har inte kunnat lägga så mkt tid jag har velat och familjen har lidit dessutom.

Man kan absolut gör väldigt mycket själv. Man skall bara ha en vettig bild av vad som behöver göras.


Och NÄR något skiter sig så finns detta eminenta forum med massor av stöttning och hjälp. Oftast sjukligt snabba svar (om man ger rätt info från början…)
Vi är säkert likatänkande för det där känner jag igen. Men klokt tänkt att ändå göra det bästa av det från början. Sen i slutet är det ändå familjen som är viktigast för pengar både kommer och går genom livet men det vill man inte gärna att familjen gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ni som skriver att man kan gå ner i arbetstid/ta ledigt och bygga själva. Har ni då också räknat in risker med sänkt SGI samt pensionsinbetalningar?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Ni som skriver att man kan gå ner i arbetstid/ta ledigt och bygga själva. Har ni då också räknat in risker med sänkt SGI samt pensionsinbetalningar?
På den tiden det var aktuellt för mig att ta ledigt för att bygga eget hus tyckte jag absolut det var värt risken, att avstå löneinkomst någon månad om var inte så dyrt om man betalade hög marginalskatt.
Låga bygg/renoveringskostnader anser jag vara nödvändigt om man ska kunna bli skuldfri senast till pensionsdagen, därför gör jag arbetena själv och försöker välja hållbara mtrl som har god livslängd och går att underhålla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Minns att jag var arbetslös hösten 1985 då jag stegade in på banken och ville låna 243 000 kr till mitt första hus.
Ok, sa bankiren, men låna 100 000 till så du har något att renovera för, nu när Du ändå är utan jobb.

Tänk vad rätt han hade😇
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.