Fördelningen av tomter i området Olofstorp i Mantorp är i full gång. Finns det några här som liksom vi är intresserade av dessa tomter?? :rolleyes:

/Magnus
 
Någon som blivit tilldelad tomt i området? Vi fick vår i fredags.
 
Hej du. Jo vi har blivit erbjudna tomt där. Vi fick vårt förstahandsval men har ännu inte bestämt hur vi ska göra.
 
Hallå Jessan..

Vi fick oxå vårt förstahandsval, en hörntomt, nr 1 på tomtkartan.. Vilken tomt har ni blivit tilldelade?
Vi är så inställda på att bygga och flytta till Mantorp så vi tänker tacka ja till tomten. Skulle vara kul att få kontakt med fler som vill bygga i området, framtida grannar ju.. :)

/Mahlin
 
Hej på er,

Vi har också fått vårt förstahandsval (tomt nr 11), vi bor idag på gamla Olofstorp så jag har varit nere och tittat lite på området. Vissa tomter behöver röjas på väldigt mycket sten och stubbar..

//Joachim
 
Hej,
Jasså, du har varit ner och kikat på domänerna. Har du koll på vilka tomter som behöver röjas från stenar och stubbar?
Idag bor vi i bostadsrätt i Lkp och har inte varit och tittat på tomterna.
Hur går det för er med husvalet? Känns lite som en djungel... men vi letar ett 1-plans hus på ca 130 kvm.
/Mahlin
 
Tomterna 1-10 ligger i inte på den fd åkermarken utan är mark i den nedhuggna skogen (Sumpmark tror jag, området är ju känt som "träsket"). Vissa tomter har väldigt mycket stubbar och flera har en heldel dolda stenar. Jag har ställt frågan till kommunen hur de kommer att lämna över tomterna men inte fått något svar ännu. De senaste veckorna har det även varit mycket blöt i området så jag har även bett kommunen om den geologiska undersökningen för att få lite bättre bild om vilket merarbete det blir för grunden.

Vi tittar mest på Eksjöhus Lyckan eller LB-hus Lövsångaren. Prisbilden är ungefär den samma i standardutförande, vi har även titta på Älsbyhus Ägir men det verkar vara lite budget.

Vilka hus titar ni på?
 
Vi har länge varit inne på Eksjöhus Lyckan Funkis, men så var vi på Husknuten i Gbg där man kan gå in i ett sådant. Vi blev besvikna, kände att det inte motsvarade det vi ville ha. Så nu har vi kikat på andra hus, bla LB-hus Villa Volym(ugglanserien), Borohus Halland 130 och Rymd 128, Myresjöhus Tenor samt Eksjöhus Västanvind och Blåvik. Vi har bokat möten med LB-hus, Borohus och Eksjöhus straxt efter nyår så det ska bli spännande och se vad vi får för kalkyler.

Det lät inget bra med tomtmarken. Jag hoppas verkligen att kommunen gör lite för att underlätta byggstarten. Med tanke på att vi inte får tillgång till tomterna förrän nästa höst så har dom ju gott om tid på sig att röja upp innan.
 
Hej igen

Vad gillade ni inte med Lyckan funkis? Planlösningen eller Eksjöhus standard?
Det är så svårt att välja och jämföra olika hus, har ni kommit på något bra sätt. Jag har börjat sammanställa de olika priserna vi fått och det är ingen större prisskillnad så här långt. Att jämföra vad som ingår och vad som är standard är svårare.

Pratade med kommunen idag och de kommer att ta bort "större stubbar" men vad som är stora eller små är pp till dem att bedömma. Åk ut och titta på er tomt och bilda er en uppfattning om hur mycket sten etc som måste bort, en kollega bygger just nu i Motala och de hade ett par-tre stora stenar på tomten som resulterade i ca 20-30 000 kr extra kostnader.

Jag fick även tips från kommunen att titta på Eniros flygfoto över området (hade inte tänkt så långt) men det visar dock inte vilket område som är fd skog, men det ger en bra bild över området.

/ Joachim
 
Om man kollar flygfotot som finns med i presentationen av området så ser det ut som att vår tomt ligger på åkermarken. Gränsen till skogen verkar gå vid tomt nr 2 och upp till tomt 10. Men vi ska ta en sväng ut och titta på tomten så får vi se om det stämmer. Kika på länken nedan får du se..
http://www.mjolby.se/webbdokument/dokumentbank/presentation-olofstorp-mantorp.pdf

Det känns som att kommunen rensar upp det värsta i alla fall, sen får man väl ta smällen och rensa det sista själv.

Vad gäller Lyckan Funkis så var det planlösningen som kändes fel när man väl var in i huset. Vi har ändrat oss och vill inte ha det så öppet mellan kök/vardagsrum. Groventrén/tvättstugan kändes oxå lite för liten och felplacerad.
Däremot fastnade vi väldigt mycket för Borohus Halland 130 när vi var på Husknuten. Har fått ett ca-pris på 2 100 000 för det i standardutförande, vilket känns lite mycket då vi kalkylerar med 2 500 000 för allt.

/Magnus o Mahlin
 
Hej

vi har fått tomt nr 16 på Olofstorp och kommer med stor sannolikhet att bygga där. Var och kollade på tomten förra helgen och även fast det är blött där nu så tror jag att det kan bli bra. Kommunen kommer att dränera en del för att ta bort det värsta.. det är väl inte för inte som området kallas för träsket!

Vi har ännu bara kollat hus i kataloger och är förnärvarande mest förttjusta i Anebyhus och Trivselhus.

/David
 
Hej David och välkommen till denna tråd. Kul att flera 'grannar' hittar hit.. :D
 
Tänkte bara önska er en God fortsättning på julen. :)
 
Nu när helgerna snart är över så hoppas jag det blir lite mer fart på tråden igen. :rolleyes:
Vi ska på vårt första möte med husleverantörer i morgon. Börjar med LB-hus, får vi se vad vi får för offert därifrån. Det ska bli spännande att äntligen få komma igång med huskarusellen. :confused:

Hur går det för er andra? Hur långt har ni kommit med planerna?

/Mahlin
 
Vi har inte kommit igång efter helgerna, det börjar väl bli dags att boka in lite möten och se om de har några visningshus i närheten.
Kommer ni att köpa nyckelfärdigt eller göra något själva?
Känner ni några fler som skall bygga i detta område?

// Joachim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.