Golbrunnen i källaren var igensatt när vi flyttade in. När jag har rensat den lite ser den ut såhär (bild). Jag kan inte se vart vattnet ska rinna ut från golvbrunnen. Hur fungerar konstruktionen?
 
  • Ett golvbrunnshål med kringliggande smuts och skräp, utan golvbrunnsgaller, på ett kaklat badrumsgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det röda är ett täcklock som inte har nånting att göra i en golvbrunn
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
T Tungstenen skrev:
Golbrunnen i källaren var igensatt när vi flyttade in. När jag har rensat den lite ser den ut såhär (bild). Jag kan inte se vart vattnet ska rinna ut från golvbrunnen. Hur fungerar konstruktionen?
Om du knackar bort allt bös ovan det röda täcklocket så att du kan ta bort det, misstänker att ingen golvbrunn finns utan att det kan vara ett 110 avloppsrör som slutar där, för vi ser ingen brunn så som det ser ut nu…
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Borde se ut som denna ungefär, men det kommer ju inte gå att va utan det sen.
Blå hopfällbara skålar i olika storlekar, silikonskålar, köksredskap, platsbesparande design, isolerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan föregående ägare haft problem med att det tryckt in avloppsvatten bakvägen och pluggat brunnen? Är det ett 110s avloppsrör som kommer upp där så skulle jag tagit en diskussion med tidigare husägare...
 
Köpte ni en besiktning av huset innan ni köpte det?
 
Krilleman
R
Krilleman Krilleman skrev:
En överlåtelsebeiktning brukar inte vara fördjupande på varken el eller VVS i standardutförande.

Såhär säger Anticimex som är en av dom större aktörerna:
[länk]

[bild]
Men avlopp ingår oftast även hus Anticimex om jag inte läser helt galet efter några öl nu🙃
 
Krilleman
R Rejäl skrev:
Men avlopp ingår oftast även hus Anticimex om jag inte läser helt galet efter några öl nu🙃
Nja, avlopp faller under sanitetsinstallationer i fackmannamässigt språk.

Det enda som brukar kontrolleras beträffande avlopp är klämringen sitter korrekt i brunnar och att fallet till brunnen är OK.

Utöver det är det inte standardutförandet beträffande "avlopp" att det besiktigas ytterligare.
 
R
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, avlopp faller under sanitetsinstallationer i fackmannamässigt språk.
Ok mängder med trådar har haft besiktningsanmärkningar om golvbrunnar så hade vi det vid senaste försäljningen av vårat hus med, att golvbrunnar gicks igenom samt köksskåpet med diskmaskinsanslutningarna gicks igenom..
Det var en standard säljar besiktning..
 
Krilleman
R Rejäl skrev:
Ok mängder med trådar har haft besiktningsanmärkningar om golvbrunnar så hade vi det vid senaste försäljningen av vårat hus med, att golvbrunnar gicks igenom samt köksskåpet med diskmaskinsanslutningarna gicks igenom..
Det var en standard säljar besiktning..
Fast det var inte golvbrunnen som "gicks igenom".
Det var klämringen som tätar mot tätskiktet och fallet.

Inte brunnen i sig.

Två helt olika saker.
 
R
Krilleman Krilleman skrev:
Fast det var inte golvbrunnen som "gicks igenom".
Det var klämringen som tätar mot tätskiktet och fallet.

Inte brunnen i sig.

Två helt olika saker.
Det är någ lite olika vad besiktningsmannen väljer att skriva i protokollet beroende på hur det ser ut när han tittar på brunnen..
 
Krilleman
R Rejäl skrev:
Det är någ lite olika vad besiktningsmannen väljer att skriva i protokollet beroende på hur det ser ut när han tittar på brunnen..
Har du sett något annat på ett protokoll än:
  • Klämring, felaktig tätning mot tätskikt
  • Felaktigt fall till brunnen
  • Ej rengjord brunn
Dom tre vanligaste felen enligt mig som benämns i en standardbesiktning av tex Anticimex.
 
R
Krilleman Krilleman skrev:
Har du sett något annat på ett protokoll än:
  • Klämring, felaktig tätning mot tätskikt
  • Felaktigt fall till brunnen
  • Ej rengjord brunn
Dom tre vanligaste felen enligt mig som benämns i en standardbesiktning av tex Anticimex.
Ja att brunnen var för hög mot intilliggande golv tex.
 
Krilleman
T Tungstenen skrev:
Golbrunnen i källaren var igensatt när vi flyttade in. När jag har rensat den lite ser den ut såhär (bild). Jag kan inte se vart vattnet ska rinna ut från golvbrunnen. Hur fungerar konstruktionen?
Tråkigt läge!

Men det du ser på bilden är ett helt vanligt kombiock 50/75/110 i rött utförande.

Röd plastkon till lek eller idrott, används för markering. Enkel, synlig, stapelbar design. Ligger på vit yta.

Ta bort locket, vad finns under?
Det är den stora frågan!

Skulle det lukta väldigt illa av avloppsdoft när du demonterat locket så tätar du det lätt tillfälligt med en plastpåse eller bredare tejp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.