K karlmb skrev:
Du tycker inte någon lägstanivå för isolering behövs?
På nybyggen, absolut. Rekommendationer, men inte krav utan stöd på befintligt bestånd därtill. Det är inte trovärdigt att Sveriges flotta av fastigheter från förra seklet skulle tvingas till omfattande renoveringar bara för att kostymer nere i Bryssel vill se en minskad procentsats på energiförbrukningen.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
TRJBerg
Z Zodde skrev:
Dvs elhandeln sker inom en organisation som är tillsatt av staten

Vilken organisation syftar du på här?
Nordpool. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nord_Pool
(Nu ser jag att den har inte direkt med EU att göra.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nordpool. [länk]
(Nu ser jag att den har inte direkt med EU att göra.)
Nordpool är en privatägd marknadsplats (börs)
Och har egentligen INGET mer att göra med EU än andra börser/marknadsplatser.

Så detta blev långsökt…

Obs. Wikipedia sidan är ej uppdaterad på 10år

(Karlmb försökte för nåt år sen briljera med info från denna sidan)
 
TRJBerg
Z Zodde skrev:
Nordpool är en privatägd marknadsplats (börs)
Och har egentligen INGET mer att göra med EU än andra börser/marknadsplatser.

Så detta blev långsökt…
Enligt infot i länken var den etablerad av stater. Inte företag.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Enligt infot i länken var den etablerad av stater. Inte företag.
Etablerad av Statnett 1993, SVK anslöt 1996

Har INTE någon som helst bestämmanderätt över infrastruktur även om Karlmb länge hävdade motsatsen.

Wikipedia sidan är inaktuell / Ej uppdaterad på 10år
 
Redigerat:
Z Zodde skrev:
Fast nu var det planerbar elproduktion (gaskraftverken) som gav oss volatila gaspriser så din historiebeskrivning haltar som vanligt.
Nja, det var ju det faktum att den planerbara kraften blev dyr som medförde att priset varierade väldigt mycket. Att till föra SMR kommer inte att leda till stabila priser. Det är vatten och fossilkraft som anpassar produktion efter pris och leder till stabilt pris. Det nya avtal som Paralun syftar på har inte till syfte att få mer av den typen av produktion.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Som jag ser det:

Man kan se det som INTE planekonomi då handeln sker mellan producenter ("företag") och konsumenter (också företag) där det sker frivillig och fri (vissa villkor finns) prisförhandling dem emellan där bägge kan handla utifrån egna intressen, dvs högt pris från producenternas sida och lågt pris från konsumenternas sida.

Man kan också se det som (en slags/delvis) planekonomi då reglerna och förutsättningarna satts av politiker/makthavare via statligt auktoriserade beslut och lagar. Dvs elhandeln sker inom en organisation som är tillsatt av staten (länderna inom EU? osäker på exakta förhållandet här) med regler och begränsningar som också är satta av staten.
Och det går inte i praktiken att handla med el utanför detta (i varje fall sett från konsumenternas synvinkel).
Det går alldeles utmärkt att handla el utanför nordpools spotmarknad. Som privatperson via fastprisavtal, eller förvaltade avtal.

Så nej, det finns inget som liknar planekonomi.
 
D Daniel 109 skrev:
Nja, det var ju det faktum att den planerbara kraften blev dyr som medförde att priset varierade väldigt mycket. Att till föra SMR kommer inte att leda till stabila priser. Det är vatten och fossilkraft som anpassar produktion efter pris och leder till stabilt pris. Det nya avtal som Paralun syftar på har inte till syfte att få mer av den typen av produktion.
Jo men det var väl det jag skrev…?

Sen att Paralun alltför ofta trampar fel i sin ständiga iver att promotera KK och misskreditera miljöpartister har nog de flesta insett.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
På nybyggen, absolut. Rekommendationer, men inte krav utan stöd på befintligt bestånd därtill. Det är inte trovärdigt att Sveriges flotta av fastigheter från förra seklet skulle tvingas till omfattande renoveringar bara för att kostymer nere i Bryssel vill se en minskad procentsats på energiförbrukningen.
Men vi har väl stöd tom i sniklandet Sverige?
 
K karlmb skrev:
Men vi har väl stöd tom i sniklandet Sverige?
Tänker du ROT, som företagen sedan länge har matchat med höjda priser, så motiverar det knappast att bygga om en stor del av klimatskalet på en äldre kåk långt bortom Stockholm citys prisnivåer. Mp hade ett utspel om extra bidrag för tilläggsisolering men det är inget som träffat fläktarna hittills.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Tänker du ROT, som företagen sedan länge har matchat med höjda priser, så motiverar det knappast att bygga om en stor del av klimatskalet på en äldre kåk långt bortom Stockholm citys prisnivåer. Mp hade ett utspel om extra bidrag för tilläggsisolering men det är inget som träffat fläktarna hittills.
Nej, det stämmer nog. Man undrar ofta va fan man får för pengarna.
Nästan alla länder hjälper sina medborgare mer.
Men kan du bara minimera drag med typ 60% så blir det ett helt annat klimat inomhus. Har du försökt?
 
K karlmb skrev:
Nej, det stämmer nog. Man undrar ofta va fan man får för pengarna.
Nästan alla länder hjälper sina medborgare mer.
Men kan du bara minimera drag med typ 60% så blir det ett helt annat klimat inomhus. Har du försökt?
Jodå, jag satte in ett dussin nya 3-glas trä-alu från SP förra året som typ motsvarar en fjärdedel av vad jag köpte mitt hus för och blev därmed av med rätt mycket kalldrag som gör att golvet (oisolerad platta) ändå upplevs något mer behaglig än innan. Energimässigt tjänar jag nog aldrig in investeringen men det fanns även en estetisk tanke då de gamla delbara originalen (2-glas från SP det också skall sägas) hade sett bättre dagar. Bortsett från nytt tak om 5-10-15 år med ev. extra isolering så upphör ytterligare incitament att göra några större åtgärder om man inte skall bygga om hela huset.
 
K karlmb skrev:
Nästan alla länder hjälper sina medborgare mer.
Svenskt gnäll. Du har noll belägg för det där.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Villaägare är knappast en grupp som bör prioriteras när stöd ska betalas ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Villaägare är knappast en grupp som bör prioriteras när stöd ska betalas ut.
Om man inte avser att vinna politiska val förståss, då är ju villaägare en viktig grupp;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.