R
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det är såklart inte sant..
Hur vet du det?
 
sysmali
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det är såklart inte sant..
Låter märkligt, men hur vet du det?
 
R Robert-san01 skrev:
Funkar sådär att alla skall koppla telefonen till en poolbil som 60st skall ha tillgång till.
Ja det får väl ändå räknas som ett extremfall.,
Oftas är det väl typ 4 st som har tillgång till en bil i hushållet.
 
sysmali sysmali skrev:
Låter märkligt, men hur vet du det?
Du menar att det är mer troligt att en polis skulle stoppa en bil som kör 10 kmh under hastighetsgränsen än att det är ljug? 😆
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Du menar att det är mer troligt att en polis skulle stoppa en bil som kör 10 kmh under hastighetsgränsen än att det är ljug? 😆
Jag kan inte avgöra om @Robert-san01 ljuger. Vi frågar honom.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Ja det får väl ändå räknas som ett extremfall.,
Oftas är det väl typ 4 st som har tillgång till en bil i hushållet.
Oftast är det nog max 2.

Det här är såklart kopplat till hur man lever, och vilken typ av trafik man kör i. Jag kör vanligtvis min egen bil, en av företagets poolbilar (alla av olika modell och årgång), ibland mina föräldrars bilar och några gånger per år hyrbil på tjänsteresa. Det är sammantaget ett 10-tal bilar jag varvar på ett år och det är ett litet helvete att de fungerar olika allihop.

Jag ser framför mig två möjliga utvecklingar:
1) Precis som när bilen var ny i början av 1900-talet så kommer det utvecklas en standard för hur de "nya" bilarna ska fungera, så man i vart fall känner igen sig och inte måste stanna vid vägkanten och försöka gissa sig till varför vindrutetorkarna inte fungerar.
2) Det kommer bli ännu värre, precis som med Teams, Word etc. Några gånger per år, när man startar bilen så möts man av "Välkommen till din nya Volkswagen-upplevelse!": Alla knappar har bytt plats och funktion, och är dessutom bara halvfärdigt så det funkar inte riktigt till 100%... 🙄

Nänä. Jag är inte bitter! 😂
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att ta ett konkret exempel (som jag också skrivit om ovan): filassistans/lane assistant. På marginellt äldre bilar har detta varit en knapp.
Vet inte om det här var en VW-relaterad observation som flera av dina andra, men på ID-bilarna är det en knapp på ratten.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Automatiskt är dina ord..
Men jag hade blivit kuggad vid uppkörning ifall man ofta hade kört 30% under tillåten hastighet, det visar att man inte är mogen för att köra bil..
Kan man inte hantera hastigheterna så har man inte på vägen o göra…
Ja, man blir kuggad i det läget, men man måste också förstå andra trafikanter och deras begränsningar, annars bör man inte ha körkort. Du vet ju inte förutsättningarna i bilen som kör långsamt.

Som sagt, det blir inte farligt i sig för att någon kör lite långsammare, det är när folk inte kan hantera det som det blir farligt.
Skulle det vara så farligt så skulle man inte tillåta trafik med fordon som får köra max 80 km/h på 12-väg.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vet inte om det här var en VW-relaterad observation som flera av dina andra, men på ID-bilarna är det en knapp på ratten.
Så kan det vara. Jag minns bara någon bild på ipaden med någon kaffekopp, en vägskylt och några fler ikoner. Får kolla nästa gång.

Edit: Svårast var i alla fall att hitta inställningen för automatisk justering av hastigheten på farthållaren. Den var i vart fall permanent.
 
P para skrev:
Några slutsatser kan man ju från artikeln.
-inte börja snabbladda med 49% SOC
-inte snabbladda till 100%
-inte använda krånglande svindyra Ionity
-ladda hos Tesla med abbonemang

Men detta visste han nog redan.
Exakt. Vi åkte långt i somras. Är man ensam går det bra att ladda till 99%, sista procenten tar en kvart. Är man flera som laddar tar sista 5% en halvtimme. Tesla är smidigt, då slipper man krånglet med olika appar för olika stationer, men rent principiellt är det inte krångligare än alla olika bussbiljettsappar eller parkeringsappar.
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, man blir kuggad i det läget, men man måste också förstå andra trafikanter och deras begränsningar, annars bör man inte ha körkort. Du vet ju inte förutsättningarna i bilen som kör långsamt.

Som sagt, det blir inte farligt i sig för att någon kör lite långsammare, det är när folk inte kan hantera det som det blir farligt.
Skulle det vara så farligt så skulle man inte tillåta trafik med fordon som får köra max 80 km/h på 12-väg.
Jag vet inte hur du hela tiden får 30% sänkning av hastigheten till att bli lite, antingen hade du IG i matte eller så sitter du medvetet o fabulerar..
 
sysmali sysmali skrev:
Jag kan inte avgöra om @Robert-san01 ljuger. Vi frågar honom.
Nej, det är en sann story som hände mitt på dagen, längs E4 förra våren mellan Jönköping och Ljungby. Till storyn hör att jag körde ikapp en polisbil som låg i 110 och la mig bakom den då bilen sa att det var 110 som gällde. Jag hade inte noterat att det var 120 och då jag inte körde om polisen körde den av, körde på igen och la sig bakom mig.

Då jag fortsatte i "lagliga" 110 tyckte de väl att det var mycket misstänksamt att en företagsbil inte gasar på och håller max tillåten hastighet. Vid nästa avfart blinkar de in mig för kontroll.
 
R Rejäl skrev:
Har kört en del i Tyskland och Finland och där flyter trafiken på ett helt annat sätt än här,
Min erfarenhet av Finland är att tempot är avsevärt lugnare än i Sverige. Höga böter och trafikkameror ”överallt” antar jag verkar lugnande. Tycker du verkligen att hastigheten brukar vara högre i Finland?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Svårast var i alla fall att hitta inställningen för automatisk justering av hastigheten på farthållaren. Den var i vart fall permanent.
Ja, har letat många gånger men aldrig lyckats stänga av denna funktion.

Oftast drar den ner hastigheten, men ibland får den för dig att det är 110 på Essingeleden eller i Södra länken (båda 70-skyltade motorvägar; om nu Södra länken är motorväg). Känns inte helt tryggt.

Har också en småstad jag regelbundet åker igenom där boilen hävdar att det blir 30 när det i verkligheten går från 60 till 50. Så jag håller med om att det är ett kasst system. I synnerhet i tätbebyggt område.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Min erfarenhet av Finland är att tempot är avsevärt lugnare än i Sverige. Höga böter och trafikkameror ”överallt” antar jag verkar lugnande. Tycker du verkligen att hastigheten brukar vara högre i Finland?
Du har helt rätt i att hastighetsböter kan vara i miljonklassen om du är rik, då dessa är inkomstbaserade..Ja hastigheterna hålls på ett annat sätt samt att man är inte rädd och osäker som många har blivit dom senaste årtiondena, det blir ett bättre flyt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.