Ni som lagt tid eller pengar på renovering av i princip ett helt hus, vilka delar skulle ni säga är de som är lämpligast att ta in hantverkare för?

Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..

Samma gäller övriga delar såsom badrum, golvspån, måla, byta fasad (trä), spackla osv.

Hur har ni resonerat och vad ångrar ni mest i valet mellan egen styrka eller att ta in hjälpen?
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
R
T TuXy skrev:
Ni som lagt tid eller pengar på renovering av i princip ett helt hus, vilka delar skulle ni säga är de som är lämpligast att ta in hantverkare för?

Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..

Samma gäller övriga delar såsom badrum, golvspån, måla, byta fasad (trä), spackla osv.

Hur har ni resonerat och vad ångrar ni mest i valet mellan egen styrka eller att ta in hjälpen?
Om du inte vill eller vågar göra det själv så ta in fler offerter, borde Max ta en vecka för två man 80tim x 700kr/tim 56tkr för arbetet..
Så det priset du fått är inte seriöst..
Det borde vara lätt o hitta hantverkare då det är lågkonjuktur så ta in 5-7 offerter…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om du inte vill eller vågar göra det själv så ta in fler offerter, borde Max ta en vecka för två man 80tim x 700kr/tim 56tkr för arbetet..
Så det priset du fått är inte seriöst..
Det borde vara lätt o hitta hantverkare då det är lågkonjuktur så ta in 5-7 offerter…
Problemet är inte att jag inte kan eller vågar själv, utan för att på samtliga punkter (inte bara fönster) försöka spara tid för att få igenom en total renovering snabbare än att göra allt på egen hand.

Håller absolut med, de offerter jag fått är inte seriösa så jag har inte ens bryr mig om att svara. Tror det är en chansning från snickaren att går det så går det 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
T TuXy skrev:
Problemet är inte att jag inte kan eller vågar själv, utan för att på samtliga punkter (inte bara fönster) försöka spara tid för att få igenom en total renovering snabbare än att göra allt på egen hand.

Håller absolut med, de offerter jag fått är inte seriösa så jag har inte ens bryr mig om att svara. Tror det är en chansning från snickaren att går det så går det 🙂
Byta fasad o fönster göra med fördel ihop..

Medans badrum kan du ta helt annat företag till..

Bara jaga in offerter😉
 
  • Gilla
Markus Lundgren3
  • Laddar…
Vill du spara pengar gör du jobben som tar många mantimmar. En hantverkare efter rot går loss på kanske 65-70 000 kr skattade pengar per månad.

Materialet kan du också göra besparingar på att köpa själv, men det kommer likväl kosta och vara struligt så håll dig till större poster, ex fönster. Och avtala vad som gäller om hantverkaren köper in.

Gällande just fönsterbyte så skippa Mockfjärds eller vad du nu frågat. De tar bra betalt för att det är enkelt. Köp fönstren själv och ta in en snickare som byter dem så kan du säkert komma ner minst 200 000 i pris.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett jobb för inte så länge sen. 14 fönster och 3 dörrar. Demontering, montering samt salning listning in o utvändigt 95 Tim.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Vill du spara pengar gör du jobben som tar många mantimmar. En hantverkare efter rot går loss på kanske 65-70 000 kr skattade pengar per månad.

Materialet kan du också göra besparingar på att köpa själv, men det kommer likväl kosta och vara struligt så håll dig till större poster, ex fönster. Och avtala vad som gäller om hantverkaren köper in.

Gällande just fönsterbyte så skippa Mockfjärds eller vad du nu frågat. De tar bra betalt för att det är enkelt. Köp fönstren själv och ta in en snickare som byter dem så kan du säkert komma ner minst 200 000 i pris.
Har fått offerter med Elitfönster som leverantör av fönster där jag då kollat paket samt att köpa lösa fönster själv via bygghandel. Att montera majoriteten är enkelt eftersom det är trästomme på ovanvåningen. Så att betala någon annan för att sätta 4 skruv känns orimligt i mina öron..
 
  • Gilla
Kent Axelsson och 2 till
  • Laddar…
R
T TuXy skrev:
Har fått offerter med Elitfönster som leverantör av fönster där jag då kollat paket samt att köpa lösa fönster själv via bygghandel. Att montera majoriteten är enkelt eftersom det är trästomme på ovanvåningen. Så att betala någon annan för att sätta 4 skruv känns orimligt i mina öron..
Köp Elit för det är riktigt bra fönster👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag har tagit in hantverkare för takbyte, fönsterbyte, byte av garageport, elarbete och installation av bergvärme samt braskamin.
Nästan så jag funderat på vad jag gjort själv men det ÄR mycket... 🙄
 
  • Gilla
En räv bakom örat
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Jag har tagit in hantverkare för takbyte, fönsterbyte, byte av garageport, elarbete och installation av bergvärme samt braskamin.
Nästan så jag funderat på vad jag gjort själv men det ÄR mycket... 🙄
Något av det du i efterhand ångrade att du inte gjorde själv? Eller är du till freds att pengarna för hantverkare var värt det?
 
  • Gilla
hansan
  • Laddar…
R
T TuXy skrev:
Har fått offerter med Elitfönster som leverantör av fönster där jag då kollat paket samt att köpa lösa fönster själv via bygghandel. Att montera majoriteten är enkelt eftersom det är trästomme på ovanvåningen. Så att betala någon annan för att sätta 4 skruv känns orimligt i mina öron..
Se till att om du skriver kontrakt på tex. Förnsterbyte att det ska göras enligt tillverkarens anvisningar samt plåtbeslagning mm. Enligt AMA så får du mindre bekymmer ifall något inte blir bra för då finns lösningarna att ta fram..
O glöm inte att ta referenser och våga o kolla upp med referenserna om hur det funkade med det företaget..
 
Redigerat:
  • Gilla
Chaz20 och 3 till
  • Laddar…
Vi utgår alltid från att själva göra det som är tidskrävande, inte tidspressat och som är lätt. Exempelvis grundmåla snickerier, ta hem material, riva, slänga skräp och städa.

Vi har utrymme att stå inomhus i något rum och måla lister och panel så det gör vi själva så långt det är möjligt. Riva är inget svårt så det gör vi självfallet. Likaså att slänga grejor. Hantverkarna får lägga allt skräp någonstans de tycker är lämpligt, så tar vi hand om det sedan. Jag är dessutom sådan att jag tycker det är tidskrävande att dra fram släpet, lasta det och åka till återvinningen, så jag tar hellre lite småhögar emellanåt i bilen eftersom jag ändå kör förbi återvinningen minst två gånger varje vardag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Köp Elit för det är riktigt bra fönster👍
Har Elitfönster och det är ungefär samma skit som de flesta moderna slit och slängfönster.

Beställt estniska fönster för vårat projekt vi håller på med och den upplevda kvalitén är klart mycket högre än elitfönsters. Hade jag haft pengarna hade jag gått till ett svenskt snickeri och köpt fönster hantverkstillverkade fönster.

Det första man ska fråga sig är dock om man kan renovera de fönster man har och lägga till isolerglas, ger antagligen det mest kostnadseffektiva sättet att energieffektivisera och behåller det ursprungliga utseendet som oftast är mycket vackrare än nya livlösa fönster.
 
  • Gilla
  • Haha
Håstad-Johan och 10 till
  • Laddar…
R
S sin skrev:
Har Elitfönster och det är ungefär samma skit som de flesta moderna slit och slängfönster.

Beställt estniska fönster för vårat projekt vi håller på med och den upplevda kvalitén är klart mycket högre än elitfönsters. Hade jag haft pengarna hade jag gått till ett svenskt snickeri och köpt fönster hantverkstillverkade fönster.

Det första man ska fråga sig är dock om man kan renovera de fönster man har och lägga till isolerglas, ger antagligen det mest kostnadseffektiva sättet att energieffektivisera och behåller det ursprungliga utseendet som oftast är mycket vackrare än nya livlösa fönster.
Nej det håller jag inte med om för Elit är en av få fönstertillverkare som målar dom olika styckerna för sig, de flesta målar karmarna ihopsatta och när det blir rörelser som det alltid blir i trähus så blir det omålade hörnen och omålat trä som blir utsatt..
Sedan har Elit lite bättre lösningar med Aluklädnaden om man väljer det..

Sedan kan ett lokalt snickeriföretag välja virket med en helt annan omsorg och tanke på kvalitet..

Men man ska ha med sig att du får sällan samma garantier ifrån dom lokala snickerierna även om jag själv inte skulle vara rädd för det.
Men jag tror att det är en stor nackdel..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som referens till ditt pris: bytte alla fönster på huset 2022, betongstomme på huset, ca 15 enheter lite beroende på hur man räknar. Inkluderade ett stort specialbeställt fönster samt ytterdörr och flera balkongdörrar. Mockfjärds. 270 000 efter rot
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.