Gällande temperaturen inomhus så beror den också på de genetiska förutsättningarna. Min dotter saknar underhudsfett och har låg förbränning, hon fryser inomhus om det är under 22°C om hon inte har skor på sig.

Jag fryser om fötterna utan inneskor då jag naturligt har mycket hög ämnesomsättning och blodcirkulation, men numera går på mediciner som håller nere cirkulationen till händer och fötter. Då är det ändå bättre nu efter medicinbyte, en tidigare medicin minskade cirkulationen så pass att jag behövde både yllestrumpor och skor inomhus vid 22 grader. Skönt att slippa den i alla fall.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Jag tycker helt enkelt att det är fullt rimliga krav i ett välfärdsland som Sverige försöker utmåla sig som. Det är ju lagkrav på 16 grader golvtemperatur i lägenheter så det är väl en fullt rimligt lägsta nivå att eftersträva även i hus.
Hade vi bara haft 16°C vid golvet så hade det blivit flytt. Det är bara sonen som tycker det är en bra temperatur.

Däremot har vi 16°C i sovrummet på vintern. Man sover fantastiskt gott när det är svalt och man har ett varmt täcke på sig. Framåt morgonen brukar det dock ha stigit till 19°...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Två fel:
1. Jo det är exakt vad du sade.
Citera gärna det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Efter 2014 var det väldigt "naivt" av de som fortfarande trodde att handel skulle leda till fred, innan det var det mer förståeligt.
Men finns ju fortfarande många som inte tycker det är ett problem att infrastrukturen i väst nu byggs och finansieras av Kina, där vindkraften är ett praktexempel.
B bjorn.abelsson skrev:
Varför skulle en elsäljare sälja sin el billigt i Sverige, om den går att sälja dyrt i Tyskland? Vi lever i en marknadsekonomi med de nackdelar och fördelar detta innebär. Skulle du föredra en planekonomi?
Fri och fri. Det behövs ett digert regelverk för den imaginära friheten som elmarknaden är. Den ligger väldigt nära planekonomi enligt mig. Men som sagt, åsikter och uppfattning är fritt ( ännu, utan regelverk).
 
Ser man elmarknaden som planekonomi har man nog missförstått en hel del.
 
TRJBerg
F fribygg skrev:
Citera gärna det.
Jag backar lite, vad du sade kan tolkas på annat sätt än jag gjorde.

Men:
Citat: "Vi har ju också lagt ner reaktorer och viss vattenkraft här i Sverige, tycker du @TRJBerg att vi därför inte bör importera el heller?"
Du implicerar i detta (som det är skrivet) att jag har sagt att vi ska sluta importera all el. Dvs därför "halmgubbe".
Det är förstås också direkt kopplat till min ursprungliga kommentar och förslag.
 
G Guzzen1 skrev:
Fri och fri. Det behövs ett digert regelverk för den imaginära friheten som elmarknaden är. Den ligger väldigt nära planekonomi enligt mig. Men som sagt, åsikter och uppfattning är fritt ( ännu, utan regelverk).
I en planekonomi är staten central. Bestämmer utbud/efterfrågan å pris samt lägger planer för närmaste åren (5årsplaner var det i Sovjet) som producenter å konsumenter må rätta sig efter.

Inget av ovanstående fundamentala egenskaper är applicerbart på elmarknaden så hur tänkte du…?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag backar lite, vad du sade kan tolkas på annat sätt än jag gjorde.
Utmärkt att du nu har förstånd att pudla. Du får ju tycka och tolka precis som du vill men du får se till att ha torrt på fötterna fortsättningsvis om du påstår att någon sagt något.

Om du @TRJBerg fortsättningsvis försöker följa forumreglernas 5.4 och låter bli ordet 'halmgubbe' blir det lite trevligare att läsa det du skriver.
 
TRJBerg
F fribygg skrev:
Utmärkt att du nu har förstånd att pudla. Du får ju tycka och tolka precis som du vill men du får se till att ha torrt på fötterna fortsättningsvis om du påstår att någon sagt något.

Om du @TRJBerg fortsättningsvis försöker följa forumreglernas 5.4 och låter bli ordet 'halmgubbe' blir det lite trevligare att läsa det du skriver.
Nu har du skrivit exakt det jag citerade. Kom ihåg det.
 
Z Zodde skrev:
I en planekonomi är staten central. Bestämmer utbud/efterfrågan å pris samt lägger planer för närmaste åren (5årsplaner var det i Sovjet) som producenter å konsumenter må rätta sig efter.

Inget av ovanstående fundamentala egenskaper är applicerbart på elmarknaden så hur tänkte du…?
Jag sa "så nära vi kan komma" inte "har eller är i".
Dock anser jag att i detta fall är EU den centrala makten där villkoren för elmarknaden dikteras.

"Den som icke kan välja nätleverantör är icke fri"
(Mordernisering av Göran Perssons bevingade ord).
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag sa "så nära vi kan komma" inte "har eller är i".
Dock anser jag att i detta fall är EU den centrala makten där villkoren för elmarknaden dikteras.

"Den som icke kan välja nätleverantör är icke fri"
(Mordernisering av Göran Perssons bevingade ord).
Eu har ingen påverkan på pris, produktions eller konsumtionsvolym. Ej heller lägger de några bindande PLANER (därav Planekonomi) om framtiden så du förstår tyvärr inte innebörden av planekonomi.
 
G Guzzen1 skrev:
Fri och fri. Det behövs ett digert regelverk för den imaginära friheten som elmarknaden är. Den ligger väldigt nära planekonomi enligt mig. Men som sagt, åsikter och uppfattning är fritt ( ännu, utan regelverk).
Jo nog finns det ett "digert regelverk" som då Sverige följer och även Norge som icke EU medlem (eget avtal med EU).
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32019L0944

Men det här elhandelsavtalet ska då nu revideras, äntligen!
https://www.euractiv.com/section/el...orm-leaves-options-open-for-coal-and-nuclear/
 
P paralun skrev:
Jo nog finns det ett "digert regelverk" som då Sverige följer och även Norge som icke EU medlem (eget avtal med EU).
[länk]

Men det här elhandelsavtalet ska då nu revideras, äntligen!
[länk]
EU har ”digra regelverk” på alla marknader.
Vad tror du alla byråkrater sysslat med i 50+ år…
Att elmarknaden skulle vara undantagen har ingen trott.

Trots alla regelverk är EUs inre marknad så långt ifrån en planekonomi man kan komma
 
  • Haha
paralun
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
EU har ”digra regelverk” på alla marknader.
Vad tror du alla byråkrater sysslat med i 50+ år…
Att elmarknaden skulle vara undantagen har ingen trott.

Trots alla regelverk är EUs inre marknad så långt ifrån en planekonomi man kan komma
Jo nog finns det en stor dos planekonomi i elhandelsavtalet.... en röd/grön väg och nu blir det nog en massa blått i det reviderade elhandelsavtalet och vi slipper volatila elpriser samt våra industrier kan konkurrera med Kina och USA.
 
Var hittar du den dosen? Dikteras priset? Eller är det produktionsvolymer som beslutas av EU? Jag är uppriktigt nyfiken på var du ser planekonomin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.