Hej,

Jag har problem med wifi-täckningen till min elbilsladdare samt lastbalanserare. Laddaren är av märket Charge Amps Halo och lastbalanseraren är av märket Enegic. Routern av märket Asus AC1900 Dual Band 802.11ac Gigabit Router. Homeplug och wifi-repeater är TP-link.

Jag behöver hjälp med lite tips och rekommendationer kring hur jag bäst (och kanske enklast) bygger ut mitt befintliga nätverk så att jag får tillräckligt bra signal och täckning ut till min lastbalanserare som sitter i elskåpet på utsidan av huset samt min elbilsladdare som sitter i carporten ute i trädgården.

Jag bifogar en skiss på hur det ser ut med avstånd och vart lastbalanserare (LB), elbilsladdare, router, wifi-repeater samt homeplug accesspunkt sitter.

Gissar att många kommer rekommendera mesh-system vilket jag också är inne på men vill isåfall gärna ha lite tips kring vart accesspunkterna bör sitta? Och måste man tråda accesspunkterna till routern? Eller finns det andra bra system som är hyfsat enkla att installera?

Se bilden.

Tack på förhand!
 
  • Handritad skiss av en planlösning, inkluderar rum, en trapp och WiFi-förstärkarens position.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker att de flesta IoT prylar har väldigt dåliga signaler. Tycks som billigast möjliga prylar används. En Shellypuck för 200 kronor har Wifi och webbserver med bättre signal än de flesta dyra IOT prylar jag har, typ värmepump, tvättmaskin mm. Största problembarnet är Tibber dongeln som sitter i elskåpet. Tycks fungera sämre vid lägre temperaturer

Har ett Unifi wifi nät som mäter signalstyrkan från de olika klienterna och inga IoT prylar har stark signal även om de står nära accesspunkterna.

Har du provat att flytta wifi extendern till tvättstugan eller liknande? Extendern har säkert bättre antenner än IoT prylarna och klarar sämre placering bättre.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Jag tycker att de flesta IoT prylar har väldigt dåliga signaler. Tycks som billigast möjliga prylar används. En Shellypuck för 200 kronor har Wifi och webbserver med bättre signal än de flesta dyra IOT prylar jag har, typ värmepump, tvättmaskin mm. Största problembarnet är Tibber dongeln som sitter i elskåpet. Tycks fungera sämre vid lägre temperaturer

Har ett Unifi wifi nät som mäter signalstyrkan från de olika klienterna och inga IoT prylar har stark signal även om de står nära accesspunkterna.

Har du provat att flytta wifi extendern till tvättstugan eller liknande? Extendern har säkert bättre antenner än IoT prylarna och klarar sämre placering bättre.
Tack för svar!

Jag har en homeplug accesspunkt i tvättstugan. Hade wifi extender där innan. Samma svaga signal hos min lastbalanserare med båda. Men precis utanför elskåpet där LB sitter så har jag mätt upp signal som är -67dBm och det är väl rätt bra?

Vid elbilsladdaren är signalen -56dBm.
 
Idiotelektrikern som installerade min Enegic satte den inne i plåtskåpet som huvudsäkringar och elmätare sitter i, vilket givetvis medför mycket dålig wifimottagning. Kanske samma för dig? En bättre lösning skulle vara att sätta Enegic i en plastkappsling utanför skåpet och dra ut tåtarna för strömmätning. Ska fixa det vid tillfälla men just nu har jag helt enkelt dörren till skåpet öppet då det är under tak i ett stängt utrymme.

Vad gäller din näverkslayout så antar jag att du har trådat mellan fiberomvandlare och routerns nuvarande position? Isf skulle jag flytta routern till fiberomvandlaren (sätt den en bit upp på väggen) och sätt en trådad accespunkt där du idag har routern.
 
H hapazard skrev:
Idiotelektrikern som installerade min Enegic satte den inne i plåtskåpet som huvudsäkringar och elmätare sitter i, vilket givetvis medför mycket dålig wifimottagning. Kanske samma för dig? En bättre lösning skulle vara att sätta Enegic i en plastkappsling utanför skåpet och dra ut tåtarna för strömmätning. Ska fixa det vid tillfälla men just nu har jag helt enkelt dörren till skåpet öppet då det är under tak i ett stängt utrymme.

Vad gäller din näverkslayout så antar jag att du har trådat mellan fiberomvandlare och routerns nuvarande position? Isf skulle jag flytta routern till fiberomvandlaren (sätt den en bit upp på väggen) och sätt en trådad accespunkt där du idag har routern.
Precis! Det är samma här. Enegic sitter inne i plåtskåpet på utsidan av huset. Tanken har inte slagit mig att det säkerligen spelar in. Det är nog en mycket god idé att flytta på den. Ska driva det mot Evify.

Ja, precis. Det är trådat mellan fiberomvandlare och router. Vilken typ av accesspunkt rekommenderar du att sätta dit?

Några idéer om hur jag får ut en bättre signal till laddaren?
 
A andreasikalmar skrev:
Precis! Det är samma här. Enegic sitter inne i plåtskåpet på utsidan av huset. Tanken har inte slagit mig att det säkerligen spelar in. Det är nog en mycket god idé att flytta på den. Ska driva det mot Evify.

Ja, precis. Det är trådat mellan fiberomvandlare och router. Vilken typ av accesspunkt rekommenderar du att sätta dit?

Några idéer om hur jag får ut en bättre signal till laddaren?
Hur är homepluggen kopplad och vilken funktion fyller den? Vad heter routern? Behöver du ethernetutgångar där routern står idag, eller räcker det med wifi där?
 
H hapazard skrev:
Hur är homepluggen kopplad och vilken funktion fyller den? Vad heter routern? Behöver du ethernetutgångar där routern står idag, eller räcker det med wifi där?
Den är kopplad i eluttag och den ska serva som accesspunkt. Har testat att uttaget funkar genom att plugga i ethernet-kabel i en dator. Routern är Asus 1900 Dual band 802.11AC.

Nej jag behöver ej ethernet där routern står idag.
 
Kanske en sådan accesspunkt på nuvarande routers plats, trådad från router https://www.kjell.com/se/produkter/...mada-eap225-roaming-accesspunkt-ac1350-p61349

En sådan utomhus på knuten utomhus mot laddbox borde ge skälig täckning mot laddbox och förråd https://www.kjell.com/se/produkter/...mada-eap225-roaming-accesspunkt-ac1200-p62822
Dra ut en kabel längs takfot eller liknande, borra eller använd en platt kabel och gå ut via fönster. Kanske kan du sätta den så att det är fri sikt mot både laddbox och lastbalanserare, antennerna ska bilda ett V sett från mottagarna.


Rätt enkelt att ställa in, ladda ner Omada controller till PC https://www.tp-link.com/us/business-networking/omada-sdn-controller/omada-software-controller/

Dessa två tillsammans borde ge minst lika bra täckning som du har nu så borde kunna stänga av wifi i din nuvarande router. Alternativt om du behåller den på, testa då hur det funkar med samma namn (ssid) på alla enheter, alternativ separata namn på Asus och Omada enheterna.

Eller så skrotar du nuvarande router och skaffar en dedikerad router utan wifi så har du allt i samma gränssnitt
https://www.kjell.com/se/produkter/...MIg8WZ8LC5gwMVK0GRBR3fZgAlEAQYASABEgIfnPD_BwE.


Homeplug och repeatern kanske du klarar dig utan. Men om du behöver bättre signal mot enegic kanske du kan sätta en repeater på väggen mot den, men hindra andra enheter från att ansluta till den ev genom att ge det nätverket ett annat namn.
 
Redigerat:
Har du massvis med wifi enheter från smarta hem och liknande kan det kanske vara värt att gå upp till wifi6, men blir säkert dubbla kostnaden.

Varför Omada och inte Unifi? Har själv använt båda två och tycker Omada funkat fint och är lite lättare att hantera samt billigare.
 
Jag kan inte ha min LB inne i plåtskåpet som sitter på en stolpe ca 25 m från närmaste wifi mesh puck.Fick bygga en trälåda under plåtskåpet som är öppet för att få tillräcklig bra signal. Plåtskåpet dödar signalen.
 
  • Gilla
andreasikalmar och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Kanske en sådan accesspunkt på nuvarande routers plats, trådad från router [länk]

En sådan utomhus på knuten utomhus mot laddbox borde ge skälig täckning mot laddbox och förråd [länk]
Dra ut en kabel längs takfot eller liknande, borra eller använd en platt kabel och gå ut via fönster. Kanske kan du sätta den så att det är fri sikt mot både laddbox och lastbalanserare, antennerna ska bilda ett V sett från mottagarna.


Rätt enkelt att ställa in, ladda ner Omada controller till PC [länk]

Dessa två tillsammans borde ge minst lika bra täckning som du har nu så borde kunna stänga av wifi i din nuvarande router. Alternativt om du behåller den på, testa då hur det funkar med samma namn (ssid) på alla enheter, alternativ separata namn på Asus och Omada enheterna.

Eller så skrotar du nuvarande router och skaffar en dedikerad router utan wifi så har du allt i samma gränssnitt
[länk].


Homeplug och repeatern kanske du klarar dig utan. Men om du behöver bättre signal mot enegic kanske du kan sätta en repeater på väggen mot den, men hindra andra enheter från att ansluta till den ev genom att ge det nätverket ett annat namn.
Stort tack för utförlig beskrivning. Några frågor.

Varför repeater och inte accesspunkt mot enegicen?

Varför skulle jag slå av Wi-Fi på routern?
 
S saltet skrev:
Jag kan inte ha min LB inne i plåtskåpet som sitter på en stolpe ca 25 m från närmaste wifi mesh puck.Fick bygga en trälåda under plåtskåpet som är öppet för att få tillräcklig bra signal. Plåtskåpet dödar signalen.
Jag får nog försöka flytta på den och installera den utanför skåpet.
 
A andreasikalmar skrev:
Stort tack för utförlig beskrivning. Några frågor.

Varför repeater och inte accesspunkt mot enegicen?

Varför skulle jag slå av Wi-Fi på routern?
Tänkte att du kanske kunde använda ngt av ditt existerande homeplug eller repeater där för att hålla nere kostnaden :)

Om du köper två omada accesspunkter kommer de funka fint tillsammans och samarbeta om vilken klient som ansluter var. Blandar du in routerns wifi kan det bli strul, eller inte, du kan testa. Men tror du kommer ha bra täckning ändå.
 
H hapazard skrev:
Tänkte att du kanske kunde använda ngt av ditt existerande homeplug eller repeater där för att hålla nere kostnaden :)

Om du köper två omada accesspunkter kommer de funka fint tillsammans och samarbeta om vilken klient som ansluter var. Blandar du in routerns wifi kan det bli strul, eller inte, du kan testa. Men tror du kommer ha bra täckning ändå.
Lysande, tack!

Min homeplug kan även agera accesspunkt.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Tänkte att du kanske kunde använda ngt av ditt existerande homeplug eller repeater där för att hålla nere kostnaden :)

Om du köper två omada accesspunkter kommer de funka fint tillsammans och samarbeta om vilken klient som ansluter var. Blandar du in routerns wifi kan det bli strul, eller inte, du kan testa. Men tror du kommer ha bra täckning ändå.
En fråga om Omada accesspunkter. Kan man dra en ethernet från en av accesspunkterna till exempelvis min Sonos Connect? (behöver lite bättre prestanda i mitt Sonos-system nämligen)

Och visst kan man bygga på med fler accesspunkter än 2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.