B bjorn.abelsson skrev:
Ulltofflor?
Ja och vill man gå full retard så tycker man att det är en bra idé att vi snart ska klä oss i vinterkläder inomhus också. Vi bor än så länge i I-land och jag tycker att vi skall försöka behålla den standarden.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Att man inte tycker att man absolut måste ha 25grader inne betyder inte att man menar att man bör ha vinterkläder inne.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att man inte tycker att man absolut måste ha 25grader inne betyder inte att man menar att man bör ha vinterkläder inne.
Nä, men man märker retoriken från vissa individer. Ulltofflor, värmefilt eller "jag frös alltid förr men vande mig snabbt med 19 grader efter att jag testade" brukar vara populära förslag för att parera kärnfrågan.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Ulltofflor?
Några cm isolering kanske.
 
D Dayangel skrev:
Nä, men man märker retoriken från vissa individer. Ulltofflor, värmefilt eller "jag frös alltid förr men vande mig snabbt med 19 grader efter att jag testade" brukar vara populära förslag för att parera kärnfrågan.
Menar du att 19grader kräver vinterkläder?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
De säljer inte sin el dyrt i Tyskland. Det priset som råder i elområdet är det som gäller även för producenten.

Så om priset är 30 öre i SE4 och 200 öre i Tyskland får producenten i SE4 fortfarande 30 öre. Mellanskillnaden, kapacitetsavgifterna, tillfaller ägaren av kabeln. I detta fall är det norska statkraft som äger vår kabel till Tyskland.

Och säg att priset i SE4 är 200 öre, men 10 öre i SE1 , SE2 och SE3. Alla producenter förutom de i SE4 får bara betalt 10 öre. Mellanskillnaden i det fallet tar svenska kraftnät hand om.
Har fattat det som att viss export går direkt.
 
Då har du fattat det fel.
 
TRJBerg
F fribygg skrev:
Vi har ju också lagt ner reaktorer och viss vattenkraft här i Sverige, tycker du @TRJBerg att vi därför inte bör importera el heller?

Jag tycker absolut att vi ska bygga ny kraftproduktion, både reaktorer, kraftvärme och sol och vind, men till det är färdigt rekomenderar jag torrt lokalodlat biobränsle, gärna i en svensk kakelugn med >93% effektivitet. En vedtrave skapar inga krig, den behöver inga tillstånd och den släpper inte ut några nämnvärda farligheter i miljön.
Nu talar jag inte om ALL el, utan specifikt om just el producerad av kärnkraft. Detta då i direkt samband med att medvetet lägga ner produktion av el från kärnkraft. Och göra det vid en tidpunkt då vi har el/effektbrist vilket visarvsig i mycket höga elpriser. Samtidigt som vi har ett livsfarligt beroende av Putins Ryssland för energiförsörjningen.
Nedläggningen av delar av vår kärnkraft skedde för många år sedan i en helt annan situation.
Ditt argument är alltså irrelevant.

(F ö: du säger att vi ska sluta importera ALL el, oavsett produktionsslag. Syftar du egentligen på kärnkrafsproducerad el? Som typ från Frankrike?)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
(F ö: du säger att vi ska sluta importera ALL el, oavsett produktionsslag.
Nej, det har jag inte sagt.
F fribygg skrev:
Vi har ju också lagt ner reaktorer och viss vattenkraft här i Sverige, tycker du @TRJBerg att vi därför inte bör importera el heller?
Jag frågade dig om du tyckte att vi ska importera el.
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men jag tycker vi ska sluta skicka kärnkraftsel till Tyskland, de har ju fullt medvetet lagt ner sin fungerande kärnkraft.
Tyskarna äger fortfarande kärnkraft här i Sverige, en lagom stor, välfungerande reaktor! Tyvärr är det ju för få reaktorer i Oskarshamn, finge jag önska skulle jag ju önska att de byggde ett par kopior på O3an i Simpevarp.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Nej, det har jag inte sagt.

Jag frågade dig om du tyckte att vi ska importera el.

Tyskarna äger fortfarande kärnkraft här i Sverige, en lagom stor, välfungerande reaktor! Tyvärr är det ju för få reaktorer i Oskarshamn, finge jag önska skulle jag ju önska att de byggde ett par kopior på O3an i Simpevarp.
Två fel:
1. Jo det är exakt vad du sade.
2. Din våga implicerade definitivt att importen inte skulle göras pga vi har kärnkraft. Och att det var det jag sade/menade. Halmgubbe.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att 19grader kräver vinterkläder?
Nej. Jag gav bara ett par exempel på fraser som en del karaktärer häver ur sig, troligen i syfte att försvara en degraderad levnadsstandard för att "energieffektivisera" samhället. Skulle någon föreslå vinterkläder och sovsäck inomhus så gissar jag på att det förslaget skulle komma från samma karaktärer.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har fattat det som att viss export går direkt.
Det är lätt att tro det, men så är det inte. Producenten får betalt för det pris som råder i dess elområde såvida de inte säljer på långtidskontrakt eller liknande upplägg som frångår spotmarknaden.
 
J JockeHX skrev:
De säljer inte sin el dyrt i Tyskland. Det priset som råder i elområdet är det som gäller även för producenten.

Så om priset är 30 öre i SE4 och 200 öre i Tyskland får producenten i SE4 fortfarande 30 öre. Mellanskillnaden, kapacitetsavgifterna, tillfaller ägaren av kabeln. I detta fall är det norska statkraft som äger vår kabel till Tyskland.

Och säg att priset i SE4 är 200 öre, men 10 öre i SE1 , SE2 och SE3. Alla producenter förutom de i SE4 får bara betalt 10 öre. Mellanskillnaden i det fallet tar svenska kraftnät hand om.
Det är korrekt vid den enskilda tidpunkten. Men vad elpriser blir i SE4 beror oftast på vilket elpriset är o Tyskland. Så stor skillnad som 170 öre mellan SE4 och Danmark/Tyskland blir det endast om vi redan exporterar så mycket el som det är möjligt att föra över via exportledningarna.

Även inom landet uppkommer stora prisskillnader mellan elområdena först när överföringskapaciteten är fullt utnyttjad. I ett nät med oändlig kapacitet blir prisskillnaden mellan olika områden endast kostnaden för överföringen mellan områdena.

Samma sak gäller även i princip avokado. Att den är dyrare i Sverige än i Mexiko beror på att den är dyr att transportera och att svinnet är väldigt högt. Men om efterfrågan på avocado i Europa, trots det höga priset, skulle bli så stor att det skulle bli brist på avocado i världen, skulle priserna stiga även i Mexiko.
 
D Dayangel skrev:
Ja och vill man gå full retard så tycker man att det är en bra idé att vi snart ska klä oss i vinterkläder inomhus också. Vi bor än så länge i I-land och jag tycker att vi skall försöka behålla den standarden.
Du har din fulla frihet att betala för dyr el om du hellre gör det än sätter på dig ett par tofflor och en varm tröja. Men att kräva att kunna gå inomhus barfota och med T-shirt när det är kallt ute är att ställa väl höga krav, tycker jag.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Du har din fulla frihet att betala för dyr el om du hellre gör det än sätter på dig ett par tofflor och en varm tröja. Men att kräva att kunna gå inomhus barfota och med T-shirt när det är kallt ute är att ställa väl höga krav, tycker jag.
Jag tycker helt enkelt att det är fullt rimliga krav i ett välfärdsland som Sverige försöker utmåla sig som. Det är ju lagkrav på 16 grader golvtemperatur i lägenheter så det är väl en fullt rimligt lägsta nivå att eftersträva även i hus.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.