J jono0911 skrev:
Tack för ditt inlägg, även om jag såklart inte blir speciellt glad över att höra flera av er säga att allt måste göras om, men jag är å andra sidan en person som gör rätt från början själv så jag förstår att det kanske blir så... Men processen dit är ju inte enkel då ena parten anser att de är färdiga och vill ha betalt. Just nu är det bara att vänta tills besiktning kan genomföras och se vad som händer därefter... Under tiden får jag nog fäktas en del juridiskt med de som vill ha betalt... Mår ju inte super rent psykiskt, men samtidigt finns inte alternativet att lägga mig platt på backen heller.
Det ser ju rent ut sagt förjävligt ut. Jag har ingen koll alls på tak, men det är ju direkt uppenbart att det inte är mycket som kan ha gjorts rätt. En lite ljusglimt är väl att detta jobbet verkar vara så oerhört dåligt gjort att det inte borde bli en allt för svår strid för dig att få rätt mot dem. Ingen rimlig opartisk person som blir inblandad i den processen borde kunna ställa sig och säga att de gjort ett bra jobb.

Hoppas att det löser sig, tyvärr är det nog bara att stå på sig och låta den processen gå.
 
  • Gilla
jono0911 och 1 till
  • Laddar…
Så här gjorde jag med min fotplåt...
Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar nu och även när jag testade med vatten via vattenslang.
Lika bra vid störtregn☺️
Hand lyfter takplåt, visar undertak och isolering, träbjälkar, byggmaterial, konstruktion, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hybro skrev:
Så här gjorde jag med min fotplåt...
Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar nu och även när jag testade med vatten via vattenslang.
Lika bra vid störtregn☺️
[bild]
Det är felaktigt gjort tyvärr…
 
H Hybro skrev:
Så här gjorde jag med min fotplåt...
Rätt eller fel vet jag inte, men det funkar nu och även när jag testade med vatten via vattenslang.
Lika bra vid störtregn☺️
[bild]
Helt korrekt utfört. Den över plåten som du monterat på bärläkte kallas för skyddsplåt och den under takpappen kallas för fotplåt. 👍
 
P PHPersson skrev:
Det är felaktigt gjort tyvärr…
Rohax Rohax skrev:
Helt korrekt utfört.
Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?
 
  • Gilla
  • Haha
Johan Fraxinus och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?
Här är en bild på hur det ska se ut enligt AMA
 
  • Teknisk ritning av takkonstruktion med rännkrok, ströläkt, byggpapp, fotplåt och skyddsbeslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Helt klart har jag gjort en avvikelse.
Stugan kommer att ruttna ned inom 50 år.
 
Rättare sagt så blev de exakt så!
Båda plåtarna finns med.😋☺️

Fast den övre nya fotplåten har bättre vikning, så som den undre.
Regnvattnet följer med i hängrännan.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär?
Inte lätt med alla instruktioner men jag skulle säga att ströläkten har fel dimension… men som alltid så kolla den skriftliga monteringsanvisningen för ditt tak, men rent generellt är fel dimension.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Helt klart har jag gjort en avvikelse.
Stugan kommer att ruttna ned inom 50 år.
Betydligt snabbare än så, löv kommer att fastna pga du satt ett för klent läkt. Detta samlar fukt och i värsta fall issprängning mm. Så jag skulle säga att du kan få 1/4 av perfekt livslängd. Men vill du nonchalera det och leva i illusionen att du gjort ett bra jobb så gör det, men lägg inte ut bilder här och pracka på folk saker när de kan mångdubbla livslängden för några småpengar.
 
Härligt att det finns folk som vet.
Har heller inga lövträ intill stugan.
Och hur ska löven kunna ta sig in under plåttaket?

Ja, ja jag tror Du har rätt😇
 
H Hybro skrev:
Härligt att det finns folk som vet.
Ja det är fördelen, vissa vet att ströläkt skall släppa förbi löv mm. Vissa vet inte och bygger ett helt tak och upptäcker den hårda vägen att man har gjort fel…
 
Snälla allvetare...

Gör ett experiment. Nästa höst, samla löv i ett glas.
Låt stå 10 år utan lock. Återkom.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R
P PHPersson skrev:
Betydligt snabbare än så, löv kommer att fastna pga du satt ett för klent läkt. Detta samlar fukt och i värsta fall issprängning mm. Så jag skulle säga att du kan få 1/4 av perfekt livslängd. Men vill du nonchalera det och leva i illusionen att du gjort ett bra jobb så gör det, men lägg inte ut bilder här och pracka på folk saker när de kan mångdubbla livslängden för några småpengar.
Sluta nu plåttak anses vara ganska täta ifall man har nocktätning, så löv och annat kommer inte att samlas så som du beskriver..

Har byggt i lösvirke med alla olika slags takbeläggning i snart 30år och inte en issprängning har jag vart med om..

Viktigare att ha den tjockare ströläkten vid montage av betong och lertegelpannor då dessa lättare med tiden spricker, och kan blåsa av vid genomföringar och tex. Vid ränndalar….
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Man sittande på tak med skyddsräcke, instruktionsbroschyr för takmontering, Plannja reklam, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktioner för montering av takmaterial med tabeller för snölast och materialdimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.