Jag är förvånad över hur stabilt mitt Tp-Link-mesh har fungerat. Hade förväntat mig lite omstarter och diverse handpåläggning. Vad jag kan påminna mig har jag gjort en firmware-uppdatering via appen med följande omstart annars inga åtgärder alls sedan jag installerade det på ”15 minuter en kvart” i januari.
4 telefoner, 3 iPads, 2 macbook, 1 appletv, en skrivare och en dator ansluten med sladd. Vanlig surf och streaming, ingen gaming och inget annat som ställer speciellt höga krav på bandbredd.
Jag har dock inte gjort några som helst stresstester, mätningar eller liknande utan det har bara fungerat.
Ingen erfarenhet av unifi, men det var egentligen ett sådant system jag hade spanat in men tog den enklaste lösningen i flytten.
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Jag har testat mesh på flera ställen, däribland gårdsmiljöer likt den ts efterfrågar. Har fungerat kanon. Bra täckning, väldigt glest mellan handpåläggningar, enkelt att bygga ut.

Har kört med tp link deco och utomhusenheten. Har även monterat accesspunkter åt kund för 25kkr plus och de har haft liknande specifikationer..
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Jag är förvånad över hur stabilt mitt Tp-Link-mesh har fungerat. Hade förväntat mig lite omstarter och diverse handpåläggning. Vad jag kan påminna mig har jag gjort en firmware-uppdatering via appen med följande omstart annars inga åtgärder alls sedan jag installerade det på ”15 minuter en kvart” i januari.
4 telefoner, 3 iPads, 2 macbook, 1 appletv, en skrivare och en dator ansluten med sladd. Vanlig surf och streaming, ingen gaming och inget annat som ställer speciellt höga krav på bandbredd.
Jag har dock inte gjort några som helst stresstester, mätningar eller liknande utan det har bara fungerat.
Ingen erfarenhet av unifi, men det var egentligen ett sådant system jag hade spanat in men tog den enklaste lösningen i flytten.
Samma här fått starta om pga. uppdateringar 2-3 gångrar på 2,5 år

Får hem en Plugg visa elnätet idag med inbyggd accesspunkt se om det är lika lätt

https://www.kjell.com/se/produkter/...7517-kit-tradlos-homeplug-1-gbs-2-pack-p65109
 
Sådär ja, då var det beställt! Känner att jag inte har varken kunskaper eller behov av nåt ens halv-avancerat system och Kjell hade Black Friday på TP-link Deco X60 3-pack så det blev den varianten därifrån, passade på att köpa två kit så det garanterat blir täckning på hela gården. Blir väl en nod över men den kanske behövs i källaren (som jag har på boningshuset) eller så får den väl bli reserv. Tog en utomhus-nod (som nämnts tidigare i tråden) som jag sätter i Logen, får de om det behövs en i garaget sen.
Tack igen för alla svar i denna tråd! Trevlig helg!
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 1 till
  • Laddar…
Blev det bra med grejerna, funkade allt som tänkt?
 
F fredrik.johansson skrev:
Blev det bra med grejerna, funkade allt som tänkt?
Absolut! Väldigt enkel installation, saknar inga inställningsmöjligheter (har 300m till närmsta granne och bor vid vägs ände så behöver inte nån mer säkerhet etc.) Och täcker upp som förväntat. Blev toppen!
 
  • Gilla
Trollskidan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.