H heimlaga skrev:
Det är onödigt att hålla på och sprida hat mot varandra inom EU. Då går man bara i Putins ärenden. Hela Europa har varit en bunt godtrogna slöfockar som förlitade sig på Ryssland och "löste" miljöproblem genom att flytta dem längre hemifrån.
Vi är i stort sett lika goda kålsupare allihop och de marginella skillnaderna på något år hit eller dit mellan när vi kom till insikt (i mitt fall efter ubåtsincidenten 2014) är ingenting att bråka om.

Det är bättre att delta i kampen för frihet och demokrati och gå till skogs och hugga ved!

Förresten sticker det i ögonen att det delvis är samma människor som driver kampanj mot vedeldning och kommer med hatiska uttalanden om att andra använder elektricitet och driver upp priserna.
Ubåtsincidenten 2014? Menar du den på Kanholmsfjärden?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men jag tycker vi ska sluta skicka kärnkraftsel till Tyskland, de har ju fullt medvetet lagt ner sin fungerande kärnkraft.
(Ja jag vet om problemen med att genomföra det.)
Vi har ju också lagt ner reaktorer och viss vattenkraft här i Sverige, tycker du @TRJBerg att vi därför inte bör importera el heller?

Jag tycker absolut att vi ska bygga ny kraftproduktion, både reaktorer, kraftvärme och sol och vind, men till det är färdigt rekomenderar jag torrt lokalodlat biobränsle, gärna i en svensk kakelugn med >93% effektivitet. En vedtrave skapar inga krig, den behöver inga tillstånd och den släpper inte ut några nämnvärda farligheter i miljön.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Att gaspriset drog iväg innan ukrainakriget berodde på att Ryssland ströp gaskranarna successivt långt innan kriget och skyllde på leveransproblem etc. De trodde att Europa med Tyskland i spetsen inte skulle stödja ukrainakriget pga beroendet till gasen men den analysen kom på skam.
Ukrainakriget började redan 2014 med invasionen av Krim. Det sågs väl då som en lågnivåkonflikt av övriga världen, definitivt av EU, men man borde redan då anat vad som kunde hända och insett högriskprojektet med att göra sig beroende av rysk gas.
Skulle något gjorts för Ukraina skulle det gjorts då 2014. Då skulle EU och NATO hjälp Ukraina att bygga upp sitt försvar vilket kanske hade varit en avskräckande faktor gör Putin, eller iaf kunnat stoppa invasionsförsöket på rätt sida gränsen. Nu fick ryssarna 8 år på sig att bygga upp sin krigsmakt från skräpnivå i dunklet bakom billig export av gas och olja.

Sedan kan man undra varför militäranalytikerna, som är så säkra idag inte hade an aning då, efter 2014.
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Om så var det ju ännu mer korkat att man stoppade tre reaktorer ca två månader innan Rysslands invasion.

Jag upplever som att ingen egentligen trodde att Putin skulle anfalla Ukraina.
Det trodde dom inte. Det räcker väl med att se hur Merkel, det politiska undret, kröp in i Putins famn.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Var väl många som protesterade mot idiotin att bygga nordstream av just den anledningen, men ingen ville lyssna
Precis. Protesterna kom från för låg nivå i korthuset.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Precis. Protesterna kom från för låg nivå i korthuset.
Uppdaterade med en länk, till och med öb protesterade
https://cornucopia.se/2016/12/gotland-och-karlshamn-saljer-ut-svensk/
I strid mot ÖB:s och regeringens rekommendation att inte hyra ut eller sälja hamnutrymme till den kriminella ryska Kreml-regimens gasbolaget Gazprom för att bygga den helt onödiga gasledningen

Nordstream II, så ser det nu ut som att Region Gotland respektive Karlshamn kommun väljer att sälja ut svensk säkerhet. En majoritet av politikerna på Gotland tar Gazproms pengar istället för att följa uttalade varningar från ÖB och regeringen att det hela äventyrar svensk säkerhet.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Uppdaterade med en länk, till och med öb protesterade
[länk]
Jo jag vet, men hur mycket hade Sverige att säga till om? Möjligen att hålla ledningen utanför svenskt vatten. Att vi har kommunpolitiker som inte begriper något gör ju inte saken bättre och säljer ut infrastruktur utan att blinka är definitivt åt skogen, allt för pengar.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Jag protesterar mot narrativet att ingen visste eller protesterade, det var många som såg varningstecknen, men västvärlden valde kortsiktig vinst framför frihet och säkerhet, ett pris Ukraina nu betalar, men något vi kommer fortsätta betala för i generationer. Mönstret upprepar sig med Kina också
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag protesterar mot narrativet att ingen visste eller protesterade, det var många som såg varningstecknen, men västvärlden valde kortsiktig vinst framför frihet och säkerhet, ett pris Ukraina nu betalar, men något vi kommer fortsätta betala för i generationer. Mönstret upprepar sig med Kina också
Kortsiktig vinst ja, men också en falsk förhoppning att handel skulle främja fred med Ryssland.

Ryssland såg det dock som en svaghet och redan från början är det nu uppenbart att de ville använda det som ett utpressningsmedel mot väst om de skulle starta sina anfallskrig. Att Tyskland sedan la ner sin kärnkraftsflotta var antingen ett rent lyckokast för Ryssland eller, om man är lite mer konspiratoriskt lagd, så var det en sannerligen lyckad påverkanskampanj kombinerat med eventuella mutor till utvalda politiker.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Efter 2014 var det väldigt "naivt" av de som fortfarande trodde att handel skulle leda till fred, innan det var det mer förståeligt.
Men finns ju fortfarande många som inte tycker det är ett problem att infrastrukturen i väst nu byggs och finansieras av Kina, där vindkraften är ett praktexempel.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag protesterar mot narrativet att ingen visste eller protesterade, det var många som såg varningstecknen, men västvärlden valde kortsiktig vinst framför frihet och säkerhet, ett pris Ukraina nu betalar, men något vi kommer fortsätta betala för i generationer. Mönstret upprepar sig med Kina också
Jo men nu skulle bara Angela Merkel ha fossilgasen för att lägga ner den tyska kärnkraften för annars fick man inte ihop ekvationen. Sen valde USA's dåvarande president Obama att inte göra något och Merkel fick som hon ville. Putin fick in en förmögenhet för fossilgasen och rustade sin krigsmakt. Mycket ödestigert misstag år 2014 och nu får Ukraina betala ett bittert pris för det här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexation_of_Crimea_by_the_Russian_Federation
 
  • Ledsen
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Landets industrier har nog en anings mer påverkan på topparna än hushållens kaffekokare på mornarna.

Du kan tolka mitt inlägg som; jo, med fel förutsättningar så kan man i vissa lägen faktiskt känna av så lite som ett 15 minuters bortfall av värmeproduktion även om det inte nödvändigtvis visar sig på kvicksilvret i ståhöjd i mitten på ett möblerat rum med termisk massa. För sakens skull går det givetvis att testa 30-60 eller 180 minuters bortfall för att få en dokumenterad effekt men vad spelar utfallet för roll om fossingarnas degraderade komfort redan är känd så till den grad att implementeringen av pausad värme aldrig kommer införas?

Edit: citerafunktionen verkar strula..
Ulltofflor?
 
A atomlab skrev:
Jo jo. Men bara för att obildade invalda politiker blir lobbade på en god middag av elnätsägarne att det är en bra ide behöver inte betyda att jag också tycker det som får betala priset.
Varför skulle en elsäljare sälja sin el billigt i Sverige, om den går att sälja dyrt i Tyskland? Vi lever i en marknadsekonomi med de nackdelar och fördelar detta innebär. Skulle du föredra en planekonomi?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
B bjorn.abelsson skrev:
Varför skulle en elsäljare sälja sin el billigt i Sverige, om den går att sälja dyrt i Tyskland? Vi lever i en marknadsekonomi med de nackdelar och fördelar detta innebär. Skulle du föredra en planekonomi?
De säljer inte sin el dyrt i Tyskland. Det priset som råder i elområdet är det som gäller även för producenten.

Så om priset är 30 öre i SE4 och 200 öre i Tyskland får producenten i SE4 fortfarande 30 öre. Mellanskillnaden, kapacitetsavgifterna, tillfaller ägaren av kabeln. I detta fall är det norska statkraft som äger vår kabel till Tyskland.

Och säg att priset i SE4 är 200 öre, men 10 öre i SE1 , SE2 och SE3. Alla producenter förutom de i SE4 får bara betalt 10 öre. Mellanskillnaden i det fallet tar svenska kraftnät hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.