R
Höghus Höghus skrev:
Om det här problemet är elbils-specifikt vet jag inte, men jag börjar ångra att jag sålde min 945:a, ett synnerligen ouppkopplat fordon.
Enligt uppgift gäller det en Ford elbil.

/Höghus

[bild]
Så inget i en "945:a" kan gå sönder?

Om det kan det, varför är detta fel värre än att något annat på en bil går sönder?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
[länk]

På andra håll, t ex i forum sägs det att det är problemfritt med elbil.
Intressant tråd - mycket kloka tankar men inte så många har delat just sin egen erfarenhet från sin egen julresa med Elbil.

Så här kommer min första storhelgtripp rapport någonsin från Julen 2023.

Detta är en resa som vi gör till nära släktingar totalt 86 mil varje jul med två olika "lay-over"-stopp. Vi har gjort exakt samma resa i 15 år över julen och har tidigare haft stabila Diesel bilar så jag har lite erfarenhet av just denna tur vågar jag påstå. 😉

Bil: Tesla MY
Rejält packad bil, 2 vuxna, 2 tonåringar
Förutsättningar: Vinterväglag -2 till -4 i snitt på resdagarna

Avresedag 23/12 - Sth (100% batteri)
*Start kl 09:15
* Laddstopp 1 - Örebro Tesla SCH kl 11:15 ish
Lite kö fick vänta 5 min. Tankade 42 Kwh a 3,80/Kwh. Tidig lunch på Max. Laddade cirka 30 min. Kostnad 160:-
*Ankomst - Trollhättan cirka 30% batteri. Lämnade av familjen och julklappar sen åkte jag direkt och snabbladdade på Supercharger 49 Kwh (209 kr)
Julafton 24/12 - Bilen stod stilla
Juldagen 25/12 - Avresedag 2 Direktresa Trollhättan-Jönköping. Åkte till Tesla Supercharge laddade 48 Kwh a 4,05 (195 kr)
Annandag jul 26/12 - Bilen stod stilla
Hemresedag 27/12 - Avresa 08:30 körde non-stop hem till Stockholm. Kom hem med 17%. Laddar i garage där el ingår i avgift (oavsett bil-modell)

Total reskostnad: 86 mil / 560:-= 6,50:- / mil

Reflektioner:

Positivt:
*Cirka halva reskostnaden mot förr
*Håller man sig till Tesla Superchargers är det smidigt och går fort (oftast hinner man knappt äta klart en lunch)
Minus:
*Inte så kul att behöva åka iväg och ladda när man väl är "på plats"
*Man kommer inte ifrån att det är skillnad på att från att "aldrig" behövt tänka på att tanka innan så sitter det i huvudet på en hela tiden när man sitter och kör

Förbättringspotential:
*När alla hus har laddare installerade som standard blir en sån här resa mkt smidigare i framtiden. Man swishar en hundralapp och tackar för att man fick ladda bilen tänker jag. Och tar då bort behovet av två externa laddningar. Det blir en game-changer
*Skulle gärna haft 10-20 Kwh till kapacitet i min elbil för att kompensera för mindre räckvidd på vintern. Tesla? En Nordic edition till oss i Norr?

Är jag lika missnöjd som snubben på M3? Nej. Jag tyckte det gick riktigt bra och nu har jag testat att resa långt, på en storhelg och i vinterväglag. Men lite bökigare är det ju såklart. Inget snack om saken.
 
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
S sir_aik skrev:
Som ganska ny Teslaägare och dessutom resande säljare för geografiskt halva Sverige blir man förvånad över hur folk raljerar över saker här.
Der funkar utmärkt med elbil generellt sätt men ska man åka långt är Tesla helt outstanding av anledningarna 1. Bilarna kommer längst och 2. Laddnätverket klart smidigast och bäst utbyggt. Det funkar med andra bilar också men det blir väl ungefär som att jämföra att åka långt med en Nissan Micra eller Dodge Ram, antingen är det en för liten bil eller så bli det svindyrt för den är för stor och törstig. Men olika bilar har ju olika syften.

Gällande köer till laddning så gäller det ju bara för sthlm och när hela sthlm ska fly stan. För en som bor i Umeå är köer aldrig ett problem och det finns inget bättre ställe att ha elbil på än norra Sverige. Väl utbyggt laddnät, billig el, och gott om laddare per bil.

Artikel är ju rent ut sagt sorgligt skriven och till noll nytta. Jag tror vi alla elbilsägare haft liknande lärdomar första gången man åker långt med sin nya bil. Men det är väl som med allt nytt du måste lära dig hur saker funkar innan det blir enkelt.
Bilarna kommer längst??

Finns numera ett antal bilar som har bättre räckvidd i samma storlek.
 
R Robert-san01 skrev:
Bilarna kommer längst??

Finns numera ett antal bilar som har bättre räckvidd i samma storlek.
I matchande storleksklass så är det väl nånstans vedertaget att Tesla överlag är vassast när det kommer till förbrukning per mil, sen spelar ju hur mycket batteri bilen har in där det dykt upp en hel del alternativ med större batterier.

Många andra börjar komma ikapp och Kia/hyundai är ju med i matchen även om bilarna är odugliga på andra sätt. VW har ju också en riktigt värdig utmanare till räckvidd med ID7.
 
Redigerat:
A Greedy1978 skrev:
inte så många har delat just sin egen erfarenhet från sin egen julresa med Elbil.
Skulle säga att det är för att det inte är så spännande för en själv.

Åkte från Stockholm ner till landet i Småland på juldagens förmiddag. Fullt på Tesla i Linköping vid ankomst så tog den dubbelt så dyra Allego-laddaren istället då ID4:an är bökig på Teslastationer. Betalade med kort. Åt lunch. Åkte vidare. Kom fram med onödigt mycket kräm i bilen då det som sagt tar tid att äta.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Storsockret Storsockret skrev:
Äsch då, Tesla-ägarna är väl lika less på appar som alla andra och väntar hellre några minuter än att skaffa en handfull appar och betala dubbla priset :) Sen verkar ju ingen annan fatta att det finns andra stationer heller för Tesla är alltid fullt med massa ID-bilar som tar upp två platser 😅

Jag gillar dock att circle K också gått över till att ha hela flödet automatiskt när du kopplar in bilen, mer sånt så vi kan lägga appar, taggar och annat skit bakom oss.
Kan väl vara segt med appar, absolut, men att gråta ut i expressen och utfärda att det råder laddkaos är ju helt enkelt inte sant. Varför det är ID-bilar hos Tesla när det finns lediga laddare på andra ställen gissar jag endast beror på snålhet, Tesla är ofta någon krona billigare än konkurrenterna.
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vw är inte moget iallafall.
Minns ni när GM-chefen häcklade Bill Gates om hur bilar skulle fungera om Microsoft hade utvecklat dem?

"1. Utan någon anledning kraschar bilen två gånger om dagen.

2. Varje gång vägmarkeringarna målas om måste du köpa en ny bil.

3. Plötsligt stannar din bil på motorvägen utan anledning - och om du accepterar det startar den igen och fortsätter.

4. En enkel manöver, exempelvis en vänstersväng, får din bil att stanna och vägra starta igen. Det enda som hjälper är att du byter motor.

5. Endast en person i taget får använda bilen, såvida du inte köpt Car95 eller CarNT, men då måste du köpa flera säten.

6. Varningslamporna för olja, vattentemperatur och liknande skulle ersättas med en varningslampa för 'allmänt bilfel'.

7. Airbag-funktionen skulle säga 'är du säker' innan den löste ut.

8. Apple skulle tillverka en Macintosh som gick på solenergi, var driftsäker, fem gånger snabbare och dubbelt så lätt att köra, men som bara kunde användas på 5 procent av vägarna."


Åh som vi skrattade! Åh så larvig vi tyckte tanken var. 😳
 
  • Haha
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Lite på samma tema: Finns det någon elbilstillverkare som fortfarande använder fysiska knappar i stället för stora iPads överallt?

Jag verkligen hatar pekskärms-sliders för att ställa in saker. VW är ju det riktiga bottennappet där knapparna för värme och volym sitter blandade huller om buller på en smal list som inte är belyst. 🙄
 
Jag gjorde en mellandagsresa till Romme, åkte med fulladdad Model Y SR från Stockholm 6.30, var framme vid backen 08.59 med 27% kvar av batteriet trots -10 grader snömodd och ganska tät trafik, totalt 230km körsträcka. Åkte sedan skidor hela dagen, förvämde bilen lite innan avresa till hotellet i Borlänge så man slapp sätta sig i en kall bil efter en dag i backen. Medans övriga familjen gjorde sig i ordning på hotellet så körde jag till den närliggande superchargern, var fullt men innan jag hade hunnit googla fram närmsta mataffär var en plats ledig, jag pluggade in bilen och promenerade bort till Maxi ett par 100m från laddaren, handlade lite snacks till kvällen och gick åter till bilen som nästan var full, väntade dom sista minuterna och åkte sen tillbaks till hotellet med fullt batteri. Njöt av hotellvistelse.

Dagen efter åkte vi åter till backen, är väl dryga 20km från Borlänge, parkerade bilen och åkte skidor hela dagen. Lastade sen in i bilen, förvärmde även nu då det som vanligt är lite kallt efter en dag i backen. Försökte oss sen på en genväg hem för att undvika lite trafik men missade nånstans att följa GPS så körde fel och sparade ingen tid. När vi passerade Enköping fanns väl 7-8 platser lediga på superchargern men vid hade ström kvar så vi åkte direkt hem, anlände med 15% kvar hemma trots rejäl felkörning på hemvägen.

Var tyvärr inte mer dramatiskt än så i mellandagskaoset.

Hade vi bara åkt över dagen hade dom gott om laddare på parkeringen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lite på samma tema: Finns det någon elbilstillverkare som fortfarande använder fysiska knappar i stället för stora iPads överallt?

Jag verkligen hatar pekskärms-sliders för att ställa in saker. VW är ju det riktiga bottennappet där knapparna för värme och volym sitter blandade huller om buller på en smal list som inte är belyst. 🙄
Håller helt med dig!

Audi är dock helt ok. Deras skärm känns som knappar när man trycker på den.

Skoda har inte heller rensat bort allt utan har kvar rätt många.

Mercedes har kvar lite knappar för det vanligaste och många på ratten, men tyvärr är mycket på displayen och den är typ 15" i diagonal så det är en stor yta att behöva ha överblick över. :(

Dock ljusår bättre än Tesla som har typ 8st knappar totalt.
 
@
RoTe RoTe skrev:
Kör man 70 på motorväg kör man på fel väg.
Beror väl på hur isigt och jävligt det är 😉
 
L Liljeros skrev:
Jag gjorde en mellandagsresa till Romme, åkte med fulladdad Model Y SR från Stockholm 6.30, var framme vid backen 08.59 med 27% kvar av batteriet trots -10 grader snömodd och ganska tät trafik, totalt 230km körsträcka. Åkte sedan skidor hela dagen, förvämde bilen lite innan avresa till hotellet i Borlänge så man slapp sätta sig i en kall bil efter en dag i backen. Medans övriga familjen gjorde sig i ordning på hotellet så körde jag till den närliggande superchargern, var fullt men innan jag hade hunnit googla fram närmsta mataffär var en plats ledig, jag pluggade in bilen och promenerade bort till Maxi ett par 100m från laddaren, handlade lite snacks till kvällen och gick åter till bilen som nästan var full, väntade dom sista minuterna och åkte sen tillbaks till hotellet med fullt batteri. Njöt av hotellvistelse.

Dagen efter åkte vi åter till backen, är väl dryga 20km från Borlänge, parkerade bilen och åkte skidor hela dagen. Lastade sen in i bilen, förvärmde även nu då det som vanligt är lite kallt efter en dag i backen. Försökte oss sen på en genväg hem för att undvika lite trafik men missade nånstans att följa GPS så körde fel och sparade ingen tid. När vi passerade Enköping fanns väl 7-8 platser lediga på superchargern men vid hade ström kvar så vi åkte direkt hem, anlände med 15% kvar hemma trots rejäl felkörning på hemvägen.

Var tyvärr inte mer dramatiskt än så i mellandagskaoset.

Hade vi bara åkt över dagen hade dom gott om laddare på parkeringen.
Ja, om batteriet räcker gott och väl ända till slutdestinationen blir det inte mer dramatiskt än så. Tråden handlar väl om de resor där man behöver ladda efter vägen?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, om batteriet räcker gott och väl ända till slutdestinationen blir det inte mer dramatiskt än så. Tråden handlar väl om de resor där man behöver ladda efter vägen?
Han laddade ju på Supercharger en gång under resan och sedan var det 7-8 platser ledigt på den andra Superchargern han kunde ha laddat på.

Jag tänker att det kanske kan vara ok för de som faktiskt kör elbil att beskriva resor även om det inte uppstår problem ? 😉

/Krille
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Äsch då, Tesla-ägarna är väl lika less på appar som alla andra och väntar hellre några minuter än att skaffa en handfull appar och betala dubbla priset :) Sen verkar ju ingen annan fatta att det finns andra stationer heller för Tesla är alltid fullt med massa ID-bilar som tar upp två platser 😅

Jag gillar dock att circle K också gått över till att ha hela flödet automatiskt när du kopplar in bilen, mer sånt så vi kan lägga appar, taggar och annat skit bakom oss.
Jag försökte med Circle K autocharge häromdagen och det funkade inte trots att min Hyundai Kona skulle vara kompatibelt. Fick blippa ett gammalt passerkort jag registrerat tidigare och det var inget problem.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Skulle säga att det är för att det inte är så spännande för en själv.

Åkte från Stockholm ner till landet i Småland på juldagens förmiddag. Fullt på Tesla i Linköping vid ankomst så tog den dubbelt så dyra Allego-laddaren istället då ID4:an är bökig på Teslastationer. Betalade med kort. Åt lunch. Åkte vidare. Kom fram med onödigt mycket kräm i bilen då det som sagt tar tid att äta.
Det var ju synd att du inte korsade vägen till mackarna på andra sidan IKEA där både OKQ8 och Circle K har moderna laddare. Jag har ratat Allegoladdaren där tidigare. Annars är favoritstället Tesla i Mantorp där det alltid funnits lediga platser.
 
useless useless skrev:
Ja, om batteriet räcker gott och väl ända till slutdestinationen blir det inte mer dramatiskt än så. Tråden handlar väl om de resor där man behöver ladda efter vägen?
Skulle säga att resan var i allra högsta grad representativ för vad en vanlig familj ger sig på, resan Stockholm-Romme/Kungsberget är nog en resa många gör som inte drar till fjällen.

Bilen drog dryga 1,85kWh per mil när jag låg och pressade motorväg/2+1 väg i rejäl kyla och snömodd och fullt lass vilket jag inte tycker är anmärkningsvärt högt, ligger normalt runt 1,4-1,5 vår/höst.

Åkte en lite längre resa till Småland för någon månad sen med behov av laddstopp och även det gick utmärkt, man får anpassa tiden man åker lite och sen får man välbehövliga pauser, tror om inte annat det är utmärkt för trafiksäkerheten att folk stannar till med 3 timmars mellanrum för en ordentlig paus. Vi såg lite på film tillsammans medans bilen laddade och sen kunde vi köra sista timmen till destinationen.

Självklart kan man sluka mil på ett helt annat sätt med en fossilbil men ser inget större egenvärde i att resan till fjällen tex tar 6 istället för 7 timmar.

Jag skulle som ovan nämnt säga att merparten av mertiden skulle försvinna när fler har laddare hemma så man i högre grad kan ladda på destinationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.