D Daniel 109 skrev:
Men vad ligger i begreppet ”avtalat pris” det är nog inte spotpris direkt.
Nog?
Nej men närapå, anser jag.
Webbsida om elprisutveckling i Sverige, med specifika siffror och jämförelser mellan regioner och månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
FredrikR FredrikR skrev:
Nog?
Nej men närapå, anser jag.
[bild]
Hade du inte timpris?
 
Nu jämför du ett rakt medelvärde med ett individuellt medelvärde. Det borde vara i samma region. Men är definitivt inte samma sak.
 
O olsjo skrev:
Hade du inte timpris?
Jo.
 
O
FredrikR FredrikR skrev:
Jo.
Då spelar det ju ingen roll vad det genomsnittliga snittpriset var, vilket var ungefär där du hamnade.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
O olsjo skrev:
Men även Balansansvar var extremt högt hos Greenely och dessutom var den individuellt beräknad baserat på hur mycket man avvek från estimatet på något sjukt sätt.
Intressant om de rörliga kostnaderna är individuella, då det inte avspeglar sig på jämförelsesajterna som förutsätter att alla kostnader som tillkommer ovanpå spotpriset är lika för alla. 🤔

Ja, det skulle verkligen behövas en tjänst där man kan följa de rörliga kostnaderna över tid för olika avtal. Inte minst då spannet är såpass stort att det är blir den avgörande faktorn. Dessutom är min spaning att det trixas med detta då vissa aktörer ibland har orimligt låga rörliga kostnader, och många luras nog då att tro att den elhandlaren är billigast över tid.
@JanneJanne123 kanske är intresserad av att kollaborera kring något?

FredrikR FredrikR skrev:
Nu har jag hunnit fiska fram fakturan.
"Påslagen" döljer sig i posten "avtalat pris". Det är inte spotpriset som du tror. Men det är osynligt så länge man inte går igenom sin förbrukning timme-för-timme och kollar mot spotpriset. Det är då du kommer att upptäcka att de räknar "fel". Men vem gör det?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Här är min novemberfaktura
Räknar man ihop din faktura blir det ett mycket högt pris.

Spotpris 113,33 - rabatt 13,77 = 99,56 öre

Elcert 0,06 + balans 6,65 + ursprung 4,38 + omkost 9,82 = 20,91 öre.

99,56 + 20,91 = 120,47 öre/kWh 😮

Jag betalade 85,21 öre (35,21 öre lägre) med månadsrörligt i samma elområde SE4.
 
Redigerat:
  • Ledsen
enoch85
  • Laddar…
O
D Dilato skrev:
Räknar man ihop din faktura blir det ett mycket högt pris.

Spotpris 113,33 - rabatt 13,77 = 99,56 öre

Elcert 0,06 + balans 6,65 + ursprung 4,38 + omkost 9,82 = 20,91 öre.

99,56 + 20,91 = 120,47 öre/kWh 😮

Jag betalade 85,21 öre (35,21 öre lägre) med månadsrörligt i samma elområde SE4.
han har fått månadsrörligt. Det är ca 1 kr inkl moms för november.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O olsjo skrev:
han har fått månadsrörligt. Det är ca 1 kr inkl moms för november.
Jag var inte observant nog att se att priserna var inkl moms 😢
Mitt månadsrörliga totalpris inkl moms är 106,51 öre (13,95 öre lägre) så hans pris är ändå rejält dyrt.
 
Redigerat:
B
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
B BSOD skrev:
Jag brukar jämföra med vattenfalls rörliga pris, [länk]

Runt 108 öre/kWh för november inkl. Månadsavgiften (om man betalar ordinarie pris utan kampanjer eller liknande) tar ju vattenfall.

Så 120 öre/kWh för november i se4 är rätt dåligt, ja...
Om det är första månaden med Greenely så har han troligen automatiskt fått ish-månadsrörligt istället för timpris. Det fick jag fram till första månadsskiftet.
 
E enoch85 skrev:
Vad blev slutsatsen av detta? Luras Greenely med priserna?

Själv bytte jag nyligen och fick min första faktura. Fick ett totalpris på 133 öre per kWh, medans min gamla leverantör skulle haft 110 öre per kWh, och jag är säker på att jag nyttjat på billigaste timmarna! Min "score" ligger i snitt på 81, med rekord på 94.

Jag kör Home Assistant och har optimerat alla förbrukare! Här är ett bra exempel. Ändå blir snittet dyrare än vanligt rörligt. Känner mig lite lurad.
Som jag skrev Sep 05 så stämmer Greenelys uträkning av viktat spotpris (baserad på min förbrukning).
Jag trodde annorlunda först eftersom jag fått felaktiga uppgifter från min nätägare och att jag inte hade koll på att förbrukning och spotpris angavs i olika tid (Normaltid resp sommartid). Utöver Viktat spotpris lägger de till diverse Tillägg (Omkostnader, Avgift för Balansansvar, Avgift för ursprungsgarantier och Elcertifikat). dessa är specificerade på fakturan (liksom det viktade spotpriset). Under mitt första år som abonnent har dessa tillägg varierat (10-56-17.45 öre). För nov-23 ökade dessa tillägg till 20.82öre.

Är det någon som vet hur de fastställer dessa tillägg?
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E
@Dilato Jag gjorde en koll mot timpriskollen, och spotpriset stämmer faktiskt mot nordpool, tro det eller ej. Jag började ju mitt i månaden vilket har lett till att priset blev något högre, då priserna var högre generellt andra halvan av månaden. Jag utgick ifrån min nätägares timförbrukning då Greenley inte fått in alla priser i appen ännu. Det är ju också ett gissel btw.

Den riktiga sanningen visar sig för decemberfakturan.

Utöver det, kan man tacka nej till "Ursprungsgarantier"? Vi har ju i princip fossilfri el i Sverige ändå tänker jag.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Utöver det, kan man tacka nej till "Ursprungsgarantier"? Vi har ju i princip fossilfri el i Sverige ändå tänker jag.
Du får välja ett avtal som inte inkluderar ursprungsgarantier. Vattenfall verkar ha det, t.ex.

Sen kommer du att upptäcka att du rubriceras som fossilkriminell i alla fall, eftersom det inte finns någon svensk residualmix utan bara en nordisk. Men det är förstås bara hittepå.
 
  • Haha
enoch85
  • Laddar…
C
K krfsm skrev:
Men det är förstås bara hittepå.
Ja, det stör mig lika mycket varje gång elproducenterna skryter om att de jobbar för fossilfritt till 20xx när produktionen är i det närmaste helt fossilfri sedan decennier tillbaka.

Gärna fler konkreta tips på avtal som är helt utan ursprungsgarantier - de utgör ju till synes en inte helt obetydlig peng även för de "icke-gröna" avtalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.