Hej!

Är osäker på vad vi har för Futurum-fläkt. Hittar bara deras logga, men ingen tavla med modellnamn eller liknande. Själva kåpan verkar vara av märket Hackman men tar man sedan bort filterkassetten så står det Futurum inuti. Köksfläkten är extremt smutsig och har väl aldrig rengjorts av tidigare gäster gissar jag. Huset är byggt på 90-talet tror jag men är osäker på hur gammal fläkten är. Den fungerar bra, tror jag, men tyvärr blir det olljud från fläkten ibland. Vet inte om det är obalans eller dåliga lager.

Hur som helst så undrar jag:
- Vad är det för fläkt? Hoppas hitta en manual till den.
- Hur demonterar jag fläkten och eventuellt fettar om lagren? Är det ens rimligt att göra det själv eftersom jag har mer eller mindre 0 erfarenhet av detta? Är väl okej på att skruva och dona men är knappast någon mekaniker.
- Hur hade ni rengjort en så smutsig fläkt? Fettet går knappt bort med diskmedel och varmt vatten när jag fick det på händerna.

I slutet av videon precis innan fläkten stannar så hörs olljudet tydligt. Det spelar ingen roll om vi kör den på lägsta eller högsta hastighet. Det känns som ljudet kan komma när som helst. Men oftast i början för att sedan sluta efter några minuter. Antar att lagrena blir varma eller något efter ett tag och att det då blir bättre på något sätt. Vissa i huset säger att det brukar bli bättre om man ökar hastigheten. Själv är jag tveksam till att köra den alls då den säkert någon dag nyper fast helt.
 
  • Ett kök med rostfri fläkt, bestick i burkar, spishäll och brödrost. Två röda objekt ovanpå fläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
herrenP herrenP skrev:
Hej!

Är osäker på vad vi har för Futurum-fläkt. Hittar bara deras logga, men ingen tavla med modellnamn eller liknande. Själva kåpan verkar vara av märket Hackman men tar man sedan bort filterkassetten så står det Futurum inuti. Köksfläkten är extremt smutsig och har väl aldrig rengjorts av tidigare gäster gissar jag. Huset är byggt på 90-talet tror jag men är osäker på hur gammal fläkten är. Den fungerar bra, tror jag, men tyvärr blir det olljud från fläkten ibland. Vet inte om det är obalans eller dåliga lager.

Hur som helst så undrar jag:
- Vad är det för fläkt? Hoppas hitta en manual till den.
- Hur demonterar jag fläkten och eventuellt fettar om lagren? Är det ens rimligt att göra det själv eftersom jag har mer eller mindre 0 erfarenhet av detta? Är väl okej på att skruva och dona men är knappast någon mekaniker.
- Hur hade ni rengjort en så smutsig fläkt? Fettet går knappt bort med diskmedel och varmt vatten när jag fick det på händerna.

I slutet av videon precis innan fläkten stannar så hörs olljudet tydligt. Det spelar ingen roll om vi kör den på lägsta eller högsta hastighet. Det känns som ljudet kan komma när som helst. Men oftast i början för att sedan sluta efter några minuter. Antar att lagrena blir varma eller något efter ett tag och att det då blir bättre på något sätt. Vissa i huset säger att det brukar bli bättre om man ökar hastigheten. Själv är jag tveksam till att köra den alls då den säkert någon dag nyper fast helt.
den motorn är vanligt att man byter och rätt lätt
din modell är jättegammal och ser du inga fler beteckningar på skylten med futurum så hittar du inget om denna
rengöra ingrott fett är inte lätt om inte dikmaskinen fixar det, det finns lite fina medel som "suma force" som funkar, men det är lätt att få i ögonen och då blir man blind , det man får på skinnet medför omedelbar skinnömsning men det är bra
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Usch då, hade helst inte bytt då vi bara hyr huset. Men möjligtvis kanske hyresvärden orkar engagera sig denna gången.
 
Strax efter jag skapade inlägget kunde jag så klart inte hålla fingrarna borta. Delen med fläktbladen var jätteenkel att ta bort. Gick nästan att bara dra. Men man ska, tror jag, bända plasten försiktigt som klämmer kring motorns rörliga del.

Motorn i sig är fastsatt med 3 spårskruv som faktiskt gick fint trots att de ser rostiga ut på utsidan. Men(!) jag fattar ej hur de som tillverkat/monterat tänkt. Det finns inget enkelt sätt att ta loss kablarna till motorn. De går igenom innerkåpan upp någonstans. Finns ingen snabbkontakt eller sockerbit eller något alls vad jag kan se.

Så nu är mina frågor:
- Behöver jag ta loss skruvarna som jag markerat på en av bilderna? Eller är innerkåpan uppdelad i två delar på något sätt? Se pilen på samma bild.

Väldigt märkligt. Men man kanske gjorde såhär förr.
 
  • Gammal, smutsig badrumsfläkt med rost och dammavlagringar, vit och grå, väggmonterad, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, möjlig mekanisk del, rost, förfall, damm, slam, ledningsfäste, industriell eller fordonstillämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet ventilationsutrymme i tak med dammiga fläktar och lysrör, markerat med röd cirkel och pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
herrenP herrenP skrev:
Tack för svar. Usch då, hade helst inte bytt då vi bara hyr huset. Men möjligtvis kanske hyresvärden orkar engagera sig denna gången.
den är inte så dyr och hyr du så är det fastighetsägaren som skall fixa det
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
A
herrenP herrenP skrev:
Strax efter jag skapade inlägget kunde jag så klart inte hålla fingrarna borta. Delen med fläktbladen var jätteenkel att ta bort. Gick nästan att bara dra. Men man ska, tror jag, bända plasten försiktigt som klämmer kring motorns rörliga del.

Motorn i sig är fastsatt med 3 spårskruv som faktiskt gick fint trots att de ser rostiga ut på utsidan. Men(!) jag fattar ej hur de som tillverkat/monterat tänkt. Det finns inget enkelt sätt att ta loss kablarna till motorn. De går igenom innerkåpan upp någonstans. Finns ingen snabb kontakt eller sockerbit eller något alls vad jag kan se.

Så nu är mina frågor:
- Behöver jag ta loss skruvarna som jag markerat på en av bilderna? Eller är innerkåpan uppdelad i två delar på något sätt? Se pilen på samma bild.

Väldigt märkligt. Men man kanske gjorde såhär förr.
du byter med hela sladdstället, men vad mer plåt du skall ta bort ser jag inte men de skruvarna ser ju sannolika ut
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du byter med hela sladdstället, men vad mer plåt du skall ta bort ser jag inte men de skruvarna ser ju sannolika ut
Råkar du veta vad det är för motor eller var den finns att köpa?
 
A
  • Gilla
herrenP
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
de hette något speciellt jag har nog en liggandes
[länk]
Fint, tack!
 
Jag tog loss de markerade skruvarna och innerkåpan är nu nästan helt lös. Men något som typ fjädrar håller i den fortfarande. Jag gissar på att det är ventilationslangen. Men den vill inte riktigt lossna om jag stoppar in handen och försöker trycka loss den från flänsringen (eller vad det nu kan kallas). Om man nu satt fast den med spännband så vet jag inte riktigt hur göra. Jag måste få loss ytterkåpan (Hackman) på något sätt antar jag..?
 
Om jag kollar i den lilla glipa som uppstått så ser jag ventilationslangen och jag ser ju att den kan bli längre än vad den är nu så att säga. Så, det måste vara något annat som håller i. Men vad kan det vara mer egentligen? För mig ser det ut som att innerkåpan/fläkten är helt lös från ytterkåpan.
 
Okej. Nu är skiten löst. Visade sig vara slangen och den är mycket riktigt fastsatt med spännband. Verkar som att det är meningen att man ska i lite så lossnar slangen i en skarv högre upp.

La till lite bilder för den nyfikne.
 
  • Ett flexibelt luftkanalsrör som är anslutet till en större kanal, med synliga dammpartiklar och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapel med lock, vattenläckage, rostfärgade fläckar på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
herrenP herrenP skrev:
Okej. Nu är skiten löst. Visade sig vara slangen och den är mycket riktigt fastsatt med spännband. Verkar som att det är meningen att man ska i lite så lossnar slangen i en skarv högre upp.

La till lite bilder för den nyfikne.
Det svåra blir ju att få tillbaka det
 
En öiten
electroluxaren skrev:
Det svåra blir ju att få tillbaka det
Ja, det visade sig bli lite problematiskt. Men som tur är hade jag hjälp av 2 andra personer. Medans en person höll upp själva fläktkåpan mot ytterkåpan så höll den andra ut ytterkåpan från väggen. På så sätt kunde jag föra in handen mellan vägg och ytterkåpa och trä på ventilationsslangen och låsa bandet. Krångligt trots 3 personer. Så, rekommenderar inte någon att göra detta om de inte har hjälp av andra. Eller kan demontera ytterkåpan på något sätt.
 
Redigerat:
En liten uppdatering. Nu är allt rengjort och tillbaks på plats. Det som var absolut krångligast i hela processen var att fixa knappsatsen/kontrolldosan. Alla kablar utom jord går till den. Dessa är enkla att hantera. Men inuti dosan finns fjädrar, fjäderstål och två vita "plastbrickor" som alla tillsammans gör så att knapparna till fläkten kan ha olika lägen. Tar man isär denna dosa är det hög risk att allt flyger isär och så vet man inte hur det ska sitta ihop. Det tog ett par timmar av tänkande innan jag förstod hur allt fungerade. Och även då så var det väldigt svårt att få bläcken/stålen att ligga kvar eftersom väldigt få saker höll fast dem. Samma sak med "plastbrickorna". När allt är på plats ska man samtidigt hålla fast knapparna med fjädrarna så de inte flyger iväg och trycka tillbaka locket utan att stålen och brickorna rör sig nämnvärt. Det är en ganska genial liten dosa men med rätt undermålig underhållskvalitet. Det slutade med att jag lödde fast fjäderstålen.

Lägger upp lite bilder för den intresserade. Tyvärr har jag inte fotat insidan av dosan särskilt väl. Jag var på rätt dåligt humör vid det tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.