Jag har en 13 år gammal golf diesel, servad o vårdad. Senare veckor har något hänt. När jag startar bilen, typ +5 i garaget, så får motorn kämpa för att inte dö, varvtalet upp o ner. Motorn svarar inte om jag ger mer gas. Efter 20-30 sekunder så blir det bra och resten av dagen inga som helst problem att köra eller starta. Chat GPT svarar mig bl.a : "Eftersom bilen är ojämn första 30 sekunderna och sedan fungerar normalt, kan det indikera att något kan vara fel med bränsletillförseln eller trycket i bränslesystemet. "

Någon mer som har ideér? Luft och bränsle är väl det primära att kolla på. Jag har en OBD(?)-läsare som jag ska testa för att plocka ev felkoder. Om det är dåligt tryck i bränslet, skulle detta bara visa sig vid start när bilen varit still i 12h?
 
Vild chansning, men kan du ha kört väldigt lite på sistone så du kan ha sommardiesel i tanken?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vild chansning, men kan du ha kört väldigt lite på sistone så du kan ha sommardiesel i tanken?
Tankade senast för 1 vecka sedan. Kör nästan varje dag men relativt korta sträckor. 1000-1200 mil per år.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Glödstift glödstift glödstift!
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Kallstartsventil , vet inte om du har nån men har haft det problemet på en gammal bensinare så det blir min gissning
 
T
Ja de låter som ett glödstift är kass. Då tänder inte den cylindern förens motorn blivit varm.
 
tack ska kolla stiften
 
Kan vara glödstift men då borde du få en blinkande glödstiftslampa. Men det kan ju ge lurvig gång. Sen är min gissning att det kan vara en spridare som börjat sätta igen, hade samma symptom på farsans bil innan jul och det renderade i att byta en spridare...problemet för honom var precis som för dig. Till en början så gick den lurvigt just under start...men efter någon månad så blev det värre. När jag läst på så är spridarna en akilleshäl på just dessa motorer, alla spridare på skrotar är slutsålda och EN ny spridare kostar i runda slängar 10000:- utan montering...😬
 
T trojlee skrev:
Kan vara glödstift men då borde du få en blinkande glödstiftslampa. Men det kan ju ge lurvig gång. Sen är min gissning att det kan vara en spridare som börjat sätta igen, hade samma symptom på farsans bil innan jul och det renderade i att byta en spridare...problemet för honom var precis som för dig. Till en början så gick den lurvigt just under start...men efter någon månad så blev det värre. När jag läst på så är spridarna en akilleshäl på just dessa motorer, alla spridare på skrotar är slutsålda och EN ny spridare kostar i runda slängar 10000:- utan montering...😬
Å fy fan så dyrt. Får verkligen hoppas det inte är fel på dessa. Det är inget som går att rengöra antar jag(?)
Så om bilen går relativt bra efter 6 månader o inget värre inträffat så kanske inte spridarna? På vilket sätt blir det värre på din fars bil?
För en vecka sedan så märkte jag att motorn inte svarade på gas när jag skulle åka ut från ett centrum garage, det vara bra under en fjärdedels sekund, men ändå. Annars bara på morarna lite grinig. Dock senaste dagar inga fel alls.
 
RoTe
Jag hade så på min Volvo diesel när det var ganska många minusgrader, inga varningslampor eller något men en felkod på ett glödstift fanns när man läste ur den.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag hade så på min Volvo diesel när det var ganska många minusgrader, inga varningslampor eller något men en felkod på ett glödstift fanns när man läste ur den.
Jag har en ODB(?)läsare som jag körde igenom men den gav inga felkoder. Vet inte om den gör det i normala fall? Vet inte heller om gratisversionen av appen heller ser alla felkoder - men jag tror det.
 
Cheesen
T trojlee skrev:
Kan vara glödstift men då borde du få en blinkande glödstiftslampa.
Hade två glödstift som var helt slut på min Seat men inte fick jag nån varning på instrumentbrädan.... Den slutatde bara starta vid nollgradigt.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Tycker också att det låter som glödstiften, speciellt om problemet är helt borta när bilen är varm?
tycker det dock låter tidigt, bilen är ju ändå en 2011?.. men kvaliteten kan säkert skifta mellan märkena.

hur långt har bilen gått?

hur mår batteriet?
 
Jag bytte tre av sex stift på en Audi 2016…..
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Jag har en ODB(?)läsare som jag körde igenom men den gav inga felkoder. Vet inte om den gör det i normala fall? Vet inte heller om gratisversionen av appen heller ser alla felkoder - men jag tror det.
Jag fick felkoder på glödstift när de blev dåliga på min Audi 2016. Du kanske har en för enkel felkodsläsare så den inte tar dessa koder.
Om du skall byta glödstift själv, var försiktig. Inget roligt om de går av....
Håll koll på vridmomentet.
 
  • Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.