Jag har en 13 år gammal golf diesel, servad o vårdad. Senare veckor har något hänt. När jag startar bilen, typ +5 i garaget, så får motorn kämpa för att inte dö, varvtalet upp o ner. Motorn svarar inte om jag ger mer gas. Efter 20-30 sekunder så blir det bra och resten av dagen inga som helst problem att köra eller starta. Chat GPT svarar mig bl.a : "Eftersom bilen är ojämn första 30 sekunderna och sedan fungerar normalt, kan det indikera att något kan vara fel med bränsletillförseln eller trycket i bränslesystemet. "
Någon mer som har ideér? Luft och bränsle är väl det primära att kolla på. Jag har en OBD(?)-läsare som jag ska testa för att plocka ev felkoder. Om det är dåligt tryck i bränslet, skulle detta bara visa sig vid start när bilen varit still i 12h?
Någon mer som har ideér? Luft och bränsle är väl det primära att kolla på. Jag har en OBD(?)-läsare som jag ska testa för att plocka ev felkoder. Om det är dåligt tryck i bränslet, skulle detta bara visa sig vid start när bilen varit still i 12h?
tack ska kolla stiften
Kan vara glödstift men då borde du få en blinkande glödstiftslampa. Men det kan ju ge lurvig gång. Sen är min gissning att det kan vara en spridare som börjat sätta igen, hade samma symptom på farsans bil innan jul och det renderade i att byta en spridare...problemet för honom var precis som för dig. Till en början så gick den lurvigt just under start...men efter någon månad så blev det värre. När jag läst på så är spridarna en akilleshäl på just dessa motorer, alla spridare på skrotar är slutsålda och EN ny spridare kostar i runda slängar 10000:- utan montering...😬
Å fy fan så dyrt. Får verkligen hoppas det inte är fel på dessa. Det är inget som går att rengöra antar jag(?)T trojlee skrev:Kan vara glödstift men då borde du få en blinkande glödstiftslampa. Men det kan ju ge lurvig gång. Sen är min gissning att det kan vara en spridare som börjat sätta igen, hade samma symptom på farsans bil innan jul och det renderade i att byta en spridare...problemet för honom var precis som för dig. Till en början så gick den lurvigt just under start...men efter någon månad så blev det värre. När jag läst på så är spridarna en akilleshäl på just dessa motorer, alla spridare på skrotar är slutsålda och EN ny spridare kostar i runda slängar 10000:- utan montering...😬
Så om bilen går relativt bra efter 6 månader o inget värre inträffat så kanske inte spridarna? På vilket sätt blir det värre på din fars bil?
För en vecka sedan så märkte jag att motorn inte svarade på gas när jag skulle åka ut från ett centrum garage, det vara bra under en fjärdedels sekund, men ändå. Annars bara på morarna lite grinig. Dock senaste dagar inga fel alls.
Jag har en ODB(?)läsare som jag körde igenom men den gav inga felkoder. Vet inte om den gör det i normala fall? Vet inte heller om gratisversionen av appen heller ser alla felkoder - men jag tror det.RoTe skrev:
Tycker också att det låter som glödstiften, speciellt om problemet är helt borta när bilen är varm?
tycker det dock låter tidigt, bilen är ju ändå en 2011?.. men kvaliteten kan säkert skifta mellan märkena.
hur långt har bilen gått?
hur mår batteriet?
tycker det dock låter tidigt, bilen är ju ändå en 2011?.. men kvaliteten kan säkert skifta mellan märkena.
hur långt har bilen gått?
hur mår batteriet?
Jag fick felkoder på glödstift när de blev dåliga på min Audi 2016. Du kanske har en för enkel felkodsläsare så den inte tar dessa koder.nattugglan11 skrev:
Om du skall byta glödstift själv, var försiktig. Inget roligt om de går av....
Håll koll på vridmomentet.