Hej, jag har en lägenhet sedan gammalt som "om" jag skulle sälja den nu, skulle få en ganska hög reavinst. Samtidigt har jag en sommarstuga med lån på, där jag även funderar på att bygga nytt. "Om" jag skulle sälja lägenheten, kan jag då ta hela summan och betala av lånet på sommarstugan?

Eller kan jag använda "reavinsten" till nybygget, dvs så jag ej behöver skatta bort en massa pengar?
 
N Nygge72 skrev:
Hej, jag har en lägenhet sedan gammalt som "om" jag skulle sälja den nu, skulle få en ganska hög reavinst. Samtidigt har jag en sommarstuga med lån på, där jag även funderar på att bygga nytt. "Om" jag skulle sälja lägenheten, kan jag då ta hela summan och betala av lånet på sommarstugan?

Eller kan jag använda "reavinsten" till nybygget, dvs så jag ej behöver skatta bort en massa pengar?
Nej, du ska in med skatt på vinsten av lgh, ”svarta hålet” ska ha sitt :(
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Hej, jag har en lägenhet sedan gammalt som "om" jag skulle sälja den nu, skulle få en ganska hög reavinst. Samtidigt har jag en sommarstuga med lån på, där jag även funderar på att bygga nytt. "Om" jag skulle sälja lägenheten, kan jag då ta hela summan och betala av lånet på sommarstugan?

Eller kan jag använda "reavinsten" till nybygget, dvs så jag ej behöver skatta bort en massa pengar?
22% skatt blir det på reavinsten.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du ska in med skatt på vinsten av lgh, ”svarta hålet” ska ha sitt :(
Attans :)
 
N Nygge72 skrev:
Attans :)
Gnäll inte. 😉
Du får behålla 78% av vinsten.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Antemoo och 7 till
  • Laddar…
Faktiskt en av de lägsta skattesatser vi har i landet , var glad i onödan!
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Jenpet och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Gnäll inte. 😉
Du får behålla 78% av vinsten.
Ja fast hade vart roligare om man kunnat nyttja dem till sig själv istället :)
 
  • Gilla
  • Älska
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
H
N Nygge72 skrev:
Hej, jag har en lägenhet sedan gammalt som "om" jag skulle sälja den nu, skulle få en ganska hög reavinst. Samtidigt har jag en sommarstuga med lån på, där jag även funderar på att bygga nytt. "Om" jag skulle sälja lägenheten, kan jag då ta hela summan och betala av lånet på sommarstugan?

Eller kan jag använda "reavinsten" till nybygget, dvs så jag ej behöver skatta bort en massa pengar?
Ska sommarstugan göras om till en din nya bostadsadress så kan du säkert kvitta. Ring Skatteverket för att få rätt information om vad som gäller. Spela in samtalet så kan du gå tillbaka och lyssna och dessutom har du bevis på vad som har sagts under samtalet. Du kan ju även få uppskov med att betala in reavinsten.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Ska sommarstugan göras om till en din nya bostadsadress så kan du säkert kvitta. Ring Skatteverket för att få rätt information om vad som gäller. Du kan ju även få uppskov med att betala in reavinsten.
Var så jag hade för mig att det fanns något man kunde göra vid nybygge
 
R
N Nygge72 skrev:
Var så jag hade för mig att det fanns något man kunde göra vid nybygge
Ja om du köper tomt o bygger nytt så kunde man det innan i alla fall vet inte hur det är idag men ring Skatteverket..
 
Tveksamt att flytta upp reavinstskatten till sommarstugan eftersom det bara gäller nyköpt bostad. TS äger tydligen redan sommarstugan. Vid ev nybygge skall detta dessutom vara dyrare än lägenhetens försäljningspris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tveksamt att flytta upp reavinstskatten till sommarstugan eftersom det bara gäller nyköpt bostad. TS äger tydligen redan sommarstugan. Vid ev nybygge skall detta dessutom vara dyrare än lägenhetens försäljningspris.
Blir garanterat dyrare 😁
 
H
N Nygge72 skrev:
Var så jag hade för mig att det fanns något man kunde göra vid nybygge
Ring skatteverket och kontrollera vad som gäller och hur du ska gå tillväga. Eftersom du äger ”tomten” som är bebyggd med en sommarstuga. Ska sommarstugan rivas eller byggas på? Det kan ju också ha betydelse.
 
H HEM2121 skrev:
Ring skatteverket och kontrollera vad som gäller och hur du ska gå tillväga. Eftersom du äger ”tomten” som är bebyggd med en sommarstuga. Ska sommarstugan rivas eller byggas på? Det kan ju också ha betydelse.
Den skall i så fall rivas efter uppbyggnad av andra huset
 
H
N Nygge72 skrev:
Den skall i så fall rivas efter uppbyggnad av andra huset
Vet inte vilka regler som gäller men jag vet om man bygger ett hus på en tomt och huset blir dyrare än tidigare boendet så får man flytta med sig vinsten, köper du sen ytterligare ett nytt boende så får du skatta ut det första boendet. Du ”lånar” utan utan ränta numera, skatten till det nya boendet.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.