A Alexn72 skrev:
Vilken säkring går? Vad är det för säkring?
Går säkringen enbart till kompressorn
Enbart kompressorn, 3fas grupp med 16A, ibland går en ibland två
 
Ska se om det går att kontrollera avlastningen på nåt vis.
Det kan funka i 2 veckor, sen kan det gå 1 dag, så det är omöjligt att vara på plats när det händer.
 
Smältsäkringar?
Är det alltid samma säkringar som går?
Blir de varma eller är det bara starten som smäller säkringen
 
nino nino skrev:
Ska se om det går att kontrollera avlastningen på nåt vis.
Det kan funka i 2 veckor, sen kan det gå 1 dag, så det är omöjligt att vara på plats när det händer.
Hade du inte bytt kontaktorn ? Kanske det var tryckisen, dålig kontakt i någon kan ge intermitent fel, i bland funkar det och i bland inte.
 
A Alexn72 skrev:
Smältsäkringar?
Är det alltid samma säkringar som går?
Blir de varma eller är det bara starten som smäller säkringen
Tror att det är samma som går men ibland är det en ibland två
Har inte en aning när dom går eller om dom blir varma, det går som sagt länge ibland och ibland inte. Bor inte där så jag kan inte kolla, då måste jag bosätta mig där.
Skulle tro den startar 1-2gånger i timmen, ibland mer sällan.
 
J jonaserik skrev:
Hade du inte bytt kontaktorn ? Kanske det var tryckisen, dålig kontakt i någon kan ge intermitent fel, i bland funkar det och i bland inte.
Nej jag har inte bytt nåt, den funkade ju 2-3veckor innan det hände igen, då hade jag putsat blecken så trodde det var löst.

Pratade med en elektriker och han sa att är det tex överslag eller dålig kontakt bör motorskyddet lösa före säkringarna.

Han trodde på avlastningsventilen men det verkar gå lätt och fint när man provar trycka ner den med en mejsel.

Nu har jag kopplat en byggcentral mellan, den förra hade inga säkringar i 3fas uttaget bara jfb, nu är det 4polig brytare mellan 16A smältsäkring och kompressorn.
Så det blir enklare att lösa om jag slipper in till hg, men felet kvarstår ju varför dom löser...

Visst kan jag byta allt, men vill gärna ha reda på felet innan, ogillar att byta bara för att.
 
Om du fortfarande har den gamla kontaktorn, kan du kontrollmäta spänningsfallet över kontakterna vid drift, det ska vara samma över alla tre, är det markant större på en eller två så är kontakterna slitna och kan orsaka fasbortfall. en ohmmätning mellan lindning och jord vid stillestånd kan också visa på isolationsfel. normalt ska motståndet vara oändligt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hade du inte bytt kontaktorn ? Kanske det var tryckisen, dålig kontakt i någon kan ge intermitent fel, i bland funkar det och i bland inte.
Det finns ingen kontaktor, det finns bara ett motorskydd och en tryckströmbrytare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns ingen kontaktor, det finns bara ett motorskydd och en tryckströmbrytare.
Är det inte en typ av kontaktor?
Som styrs av trycket
Strömmen går in nere, när trycket sjunker så trycks ett bleck upp och det blir kontakt så motorn går igång.
Kanske inte räknas som kontaktor
 
P Plutus skrev:
Om du fortfarande har den gamla kontaktorn, kan du kontrollmäta spänningsfallet över kontakterna vid drift, det ska vara samma över alla tre, är det markant större på en eller två så är kontakterna slitna och kan orsaka fasbortfall. en ohmmätning mellan lindning och jord vid stillestånd kan också visa på isolationsfel. normalt ska motståndet vara oändligt.
Motorn är helt ny om det var lindningarna i den du menade?

Hur mäter jag spänningsfallet då?
Mot jord och på varje bleck?
 
Tänkte ju koppla över en vanlig kontaktor och bara låta tryckströmbrytaren styra den men det var en med 24V DC styrning ☹️
 
Om jag har sett rätt, så ska du använda tryckisen ( bara en av kontakterna i den ) som sköter om trycket och sätta en kontaktor som du tänkt, då kommer det att fungera. Motorskydd är det manuellt med vred och sitter på väggen, så kan det vara kvar.
 
Det är tryckknapp en on/återställ en off /utlöst och ett litet vred för att ställa.

Tror jag lagt in en bild men kommer igen
. Elanslutning med kablar, kontaktorer och installationsutrustning i industriell eller verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis urkopplat då så ingen tror att kablarna åkt ur 🙂
 
Jepp jag kommer ihåg det nu, blir lite knöligt att få plats med en kontaktor och på den ett motorskydd, det ska då vara en kontaktor för 400 V då ingen nolla finns med. Kan gå med minikontaktor+MSK """ Iskra """ dom är små och klarar dom strömmarna. Du får söka på dom och se vad för mått dom har.
 
Tänkte ev en extra kapsling på sidan för kontaktorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.