5 414 läst · 89 svar
5k läst
89 svar
Kompressor skjuter säkringar
Du får mäta över respektive kontakt dvs tre mätningar när det är i drift och du ska ha bara lite spänning där (delar av volt) och något annat som också är bra är att det är lika för alla tre.nino skrev:
Det blir bra, sen köp en tångampermeter, finns till bra pris på billiga varuhusen och ovärdeligt för att se vad något drar i ampere och felsökning på tex motor/El-VVB Se bara till att käftarna är så smala som möjligt. I bland svårt att få in dom över en ledningnino skrev:
Jo jag hade samma fel på en kompressor. Löste sig med att göra som du. Då funkar den. Bytte också tryckbrytaren förra året. Det var något strul med själva knappen. Nu går den som aldrig förr.plåtrickard skrev:
Det var därför jag tipsade om att prova tömma den innan start.
RättA avh67f skrev:
Finns det tryck i tanken och kompressorn vill starta så kan mottrycket vara för stort och det blir nästan tvärnit, en kompressor lever på varvet och måste upp i det för att jobba. Samma sak med kopressorer i kyl/frys/värmepumpar, det finns en tidsfaktor att trycket ska gå ner först före start.
Det är ju konstigt när felet inte kommer vid varje start tycker jag?
Skulle backventilen som sitter mellan tank och block kunna börja läcka, men samtidigt är ju avlastningen nertryckt tills kompressorn ska igång igen.
Måste kolla om flärpen som trycker på avlastningen är på rätt ställe nästa gång det händer.
Skulle backventilen som sitter mellan tank och block kunna börja läcka, men samtidigt är ju avlastningen nertryckt tills kompressorn ska igång igen.
Måste kolla om flärpen som trycker på avlastningen är på rätt ställe nästa gång det händer.
Var trycker du för att påverka tryckavlastningsventilen så att den pyser under drift?nino skrev:
Tryckavlastningsventilen sitter mellan cylinder och tank samt med en impulsledning till tryckströmbrytaren
Ja jag kanske inte har förstått hur det funkar inser jag... Eller så är det annorlunda på min 🙂
Från blocket så går det ett rör till den här
Vilket jag antar att är backventilen?
Från den går en slang till under tryckströmbrytaren
Syns lite här
Under nedre anslutningarna sitter det en metallflärp och under den en ventil som släpper trycket när den blir nedtryckt
Alltså trycket som är i lilla slangen
Syns kanske inte här riktigt
Trycket från tanken går upp i den mittersta anslutningen och fjädern håller emot tills rätt tryck då uppnås och då trycker det upp fjädern och den där metallflärpen trycker på ventilen
Ventilen ser ut så här ungefär, inte riktigt rätt
Eller har jag fått allt om bakfoten 😄 har ju hänt förr...
Från blocket så går det ett rör till den här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilket jag antar att är backventilen?
Från den går en slang till under tryckströmbrytaren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns lite här
Under nedre anslutningarna sitter det en metallflärp och under den en ventil som släpper trycket när den blir nedtryckt
Alltså trycket som är i lilla slangen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns kanske inte här riktigt
Trycket från tanken går upp i den mittersta anslutningen och fjädern håller emot tills rätt tryck då uppnås och då trycker det upp fjädern och den där metallflärpen trycker på ventilen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilen ser ut så här ungefär, inte riktigt rätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller har jag fått allt om bakfoten 😄 har ju hänt förr...
Det på sista bilden är säkerhetsventilen, den ska normalt aldrig pysa förutom när man själv påverkar den.
Om säkerhetsventilen pyser i samband med att kompressorn stoppas så är tryckströmbrytaren för högt ställd.
Tunna slangen från avlastningsventilen (som även är backventil) går till inringda anslutningen på tryckströmbrytaren,
Om säkerhetsventilen pyser i samband med att kompressorn stoppas så är tryckströmbrytaren för högt ställd.
Tunna slangen från avlastningsventilen (som även är backventil) går till inringda anslutningen på tryckströmbrytaren,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja men säkerhetsventilen sitter ju på andra sidan av den inringade.
Då förstår jag inte var luften ska släppas ut?
Har en större ventil som sitter i andra änden av tanken som jag trodde var säkerhetsventil/ skydd mot övertryck, den går att skruva på och släppa trycket.
Laddar 8bar och tanken står det arbetstryck 12bar
Ska ta bättre bilder
Då förstår jag inte var luften ska släppas ut?
Har en större ventil som sitter i andra änden av tanken som jag trodde var säkerhetsventil/ skydd mot övertryck, den går att skruva på och släppa trycket.
Laddar 8bar och tanken står det arbetstryck 12bar
Ska ta bättre bilder
Hör du att det pyser när den stoppar på rätt tryck som du skrivit tidigare är avlastningen via tryckströmbrytaren ok. Den släpper som visat trycket mellan backventil och kompressorn via den klena anslutningen inringad och sk impulsledning som Demmpa skrev.
Inrikta dig mer mot tryckströmbrytaren och blecken där, det är osannolikt att avlastningen bara skulle släppa trycket ibland. Men du kan ju kolla lite även på den delen i brytaren det kanske ligger någon flaga e.dyl i den.
Inrikta dig mer mot tryckströmbrytaren och blecken där, det är osannolikt att avlastningen bara skulle släppa trycket ibland. Men du kan ju kolla lite även på den delen i brytaren det kanske ligger någon flaga e.dyl i den.
Har du tillgång till en megger/isolationsprovare?
I så fall skulle du åtminstone kunna utföra en riktig isolationsmätning.
Sedan så vibrerar ju en dylik kompressor något fruktansvärt så det finns ju en risk att fel som inte mätningen upptäcker kan skapa överslag under drift.
I så fall skulle du åtminstone kunna utföra en riktig isolationsmätning.
Sedan så vibrerar ju en dylik kompressor något fruktansvärt så det finns ju en risk att fel som inte mätningen upptäcker kan skapa överslag under drift.