S
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det inte bättre att hålla sig till en i praktiken väletablerad "standard" som är i praktiken heltäckande i hela landet?
Aha, du menar att det ska gå att betala med kontanter?
Varför finns det ingen sedelinmatning som på de obemannade tankstationerna?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Flera av laddningsnätverken kan bara användas med appar som inte går att ladda ner på en iPhone med utländsk app-store./…/
Det där gäller även parkeringsappar, särskilt utanför EU.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Användning:
1. Jag och nästan alla har redan kort; vi behöver inte göra något mer.
2. När jag betalar med kort så antingen för jag kortet mot terminalen och blippar eller sätter in kortet och ger koden. Färdigt. Behöver inte bry mig mer.
3. För app etc lösningen måste jag:
a) Ha en mobil framme.
b) Ha kontakt med nätet såpass att datakommunikationen fungerar (dvs inte bara samtal/sms).
c) Ha undersökt vilka appar jag behöver.
d) Ha undersökt om mobile stöder appen (Androidversionen!) och vice versa.
e) Ha undersökt om aktuell laddstation stöds av någon av de installerade apparna.
f) Ha ett fungerande system bakom laddstationskedjans appar (bl a måste kommunikationen fungera).
4. Med app etc lösningen måste jag:
a) Låsa upp mobilen.
b) Navigera till rätt app.
c) Ev logga in i appen (okunnig här, de flesta andra appar med liknande funktionsområde kräver någonslags inloggning).
d) Se till att appen vet vad den ska göra just då. (Ladda eller annat? Vilken laddare/var? Vad slags bil, dvs inom "märket" eller utanför? Är givetvis okunnig här, men det här måste självklart appen hantera vare sig det märks för användaren eller ej. Erfarenhetsmässigt är det inte alltid smärtfritt.)

Slutsatsen är att dels måste användaren lära sig och initiera app lösningen = tidsåtgång och risk för att göra fel; samt fler handgrepp/åtgärder än som krävs för kortlösningen (= tidsåtgång och risk att göra fel).

Tillförlitlighet:
1. Kortlösningen har mycket lång tid varit i drift och det inkluderar de bakomliggande systemen. Vilket innebär att systemet är mycket stabilt.
2. App etc lösningen består av flera separata delar som alla är relativt nya och har varit i drift en relativt kort tid:
a) Appen i fråga. Troligen frekventa uppdateringar som med de flesta appar som inte har väldigt enkla funktioner.
b) Kommunikationen med systemet.
c) Interaktionen mellan appen och mobilens system. För det mesta så skiljer sig funktioner, interface i inställningarna, grundinställningar mm mellan både olika tillverkare och modeller.

Slutsatsen är att det är betydligt fler saker som kan fallera och att det betydligt större risk att de fallerar (pga omognaden i mjukvaran jämfört med kortlösningen).

Mitt resonemang ovan är baserat på >45 års erfarenhet av kortanvändning och >20 års användning av mobiler och appar (det senare såg förstås delvis annorlunda ut och hade annorlunda benämningar i början).
(Och min yrkeserfarenhet under tiden som programmerare mm från 1979 till min pensionering.)
Var har jag pratat om en applösning? Jag hatar appar...
 
Nissens
W witten skrev:
Var har jag pratat om en applösning? Jag hatar appar...
Hatar appar?
Ungefär som att säga ”jag hatar TV apparater”.
Hur har du utvecklat ett hat mot appar?
 
  • Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Verkningsgraden för batteri-inverter-elmotor är typ 70-80%. Det finns spillvärme att ta av där.
Det låter orimligt. En bra motor är 95% effektiv, likaså DC/DC konversion brukar vara 95%.

Enligt denna data är det 2.6% + 4.2% (battery heat + dc/dc conversion) som kanske skulle kunna tas tillvara på. 10.2% försvinner vid laddningen. 7.7% är 12V AUX, gissar att det inte går att ta tillvara på detta då det är utspritt.

 
Nissens Nissens skrev:
Hur har du utvecklat ett hat mot appar?
Det räcker väl med att försöka skriva något på en telefons mikroskopiska låtsasskrivbord för att hatet ska komma smygande?

Edit: Jag hade tänkt att det skulle stå "låtsastangentbord" ovan men antingen Freud eller plattdjäkeln körde över mig...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Det räcker väl med att försöka skriva något på en telefons mikroskopiska låtsasskrivbord för att hatet ska komma smygande?

Edit: Jag hade tänkt att det skulle stå "låtsastangentbord" ovan men antingen Freud eller plattdjäkeln körde över mig...
Hmm, appar finns ju på många plattformar. Men du hatar alltså appar på telefoner.

Intressant detta, kanske läge att starta en tråd där man kan berätta om sina hatobjekt? 😂
 
Nissens Nissens skrev:
Men du hatar alltså appar på telefoner.
Nej det skrev jag inte. Men att skriva mer än enstaka meningar på en platta/telefon är oerhört långsamt, opraktiskt och oergonomiskt jämfört med att använda ett bra tangentbord. Det är väl mer av ett objektivt faktum än en åsikt, eller?
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Dök upp i Facebookflödet nyss.

Texten till: Åh här står vi och väntar i Söderhamn…
Parkering vid köpcentrum på vintern, skylt med "REA", bilar i kö, snöig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Japp de brukar dyka upp vid stora resdagar, ofta delade av avgastekniker eller lastbilschaufförer .
Det kommer säkert några under sportlovet oxå.
 
  • Gilla
  • Haha
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har ju dissat den inledande krönikan för att vara rent klickbete.

Det här tror jag dock är en mer genuin problembeskrivning av Johanna Möllerström (säkert bakom inlogg på SvD, men jag kan nog fixa fram texten via pm till den som vill):

”Och att vara bosatt utomlands och hyra elbil visar sig vara en riktigt dålig kombination. Flera av laddningsnätverken kan bara användas med appar som inte går att ladda ner på en iPhone med utländsk app-store./…/

Två dagar efter julafton lär jag mig att om batteriet går ner till 10 procent och det samtidigt är kallt ute, så går bilen in i ett nödläge som bara tillåter krypkörning i 7 km/h. Så även om bilen själv berättar att den har en räckvidd på 20 km, och snabbladdaren bara är 5 km bort, så kan jag inte köra dit”

Det är inte givet att det alltid är lätt för alla att köra elbil i början. Det är bara att motorjournalister inte är bland dem man tror inte ska klara det. En medelålders kvinna utan direkt intresse i saken känns däremot högst trovärdig i motsvarande situation.
"Ska klara det" är inte något man vill höra inför ny teknik och nya rutiner. Dvs när det finns mycket välfungerande gammal teknik och gamla rutiner.
 
Isakare Isakare skrev:
Dök upp i Facebookflödet nyss.

Texten till: Åh här står vi och väntar i Söderhamn…
[bild]
Fick vänta en kvart stod det
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
"Ska klara det" är inte något man vill höra inför ny teknik och nya rutiner. Dvs när det finns mycket välfungerande gammal teknik och gamla rutiner.
Tja, visst är det så. Sen finns det ju ingen ”mycket välfungerande gammal teknik” här, utan det finns en gammal djupt dysfunktionell teknik* och en ny omogen.


* Här menar jag förstås dess externaliteter, att den är mer användarvänlig ifrågasätter jag inte.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dök upp i Facebookflödet nyss.

Texten till: Åh här står vi och väntar i Söderhamn…
[bild]
Läste du också att kön berodde på att SuC i Hudiksvall var tillfälligt stängf och att han trots det bara fick vänta 15 min? 😉

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Läste du också att kön berodde på att SuC i Hudiksvall var tillfälligt stängf och att han trots det bara fick vänta 15 min? 😉

/Krille
Avverka den kön på en kvart?! Jag är imponerad, är ju nästan som en vanlig mack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.