TRJBerg TRJBerg skrev:
Men den kan vara värmd av 100% el. Dvs samma kostnad som elelement.
Och det var inte sakfrågan. Uttalandet nedan startade debatten.
B Benniee skrev:
Vattenburet kan vara direktverkande.
 
  • Gilla
Maalkl och 1 till
  • Laddar…
B Benniee skrev:
Det är enligt Eons uträkning som vi förbrukar mer. Jag får dock inte tillgång till förra ägarens förbrukningsuppgifter själv pga gdpr så jag kan inte se exakt hur mycket just månad för månad.

Jag har för mig att energideklarationen enbart utgår från hur mycket el som har förbrukats i hushållet.
Kan du skicka bild på Eons uträkning? Så vi vet vad du syftar på.

Det var så förr men nya energideklarationen räknar på Primärenergi för värme och vatten inte på hushållets el (dubbelkolla min precis o hitta ej vår allmänna förbrukning, den är 6 månader gammal).
 
Jag trodde det var allmänt accepterat att såna siffror inför försäljning är rena glädjesiffrorna. Jag har aldrig litat på dom iaf.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag trodde det var allmänt accepterat att såna siffror inför försäljning är rena glädjesiffrorna. Jag har aldrig litat på dom iaf.
Njau det vete tusan? indirekt inblandad i två affärer och mäklaren skulle då ha svar på årsförbrukning enligt fakturor elnät/energileverantör för sitt prospekt vilket inte är särskilt svårt att få fram.
Men det finns säkert en större skara mäklare som slarvar med det här för att göra ett hus mer lättsålt.
Sen bör man ju fråga varifrån siffrorna kommer och mäklaren får svara om man ska köpa något.
 
P paralun skrev:
Njau det vete tusan? indirekt inblandad i två affärer och mäklaren skulle då ha svar på årsförbrukning enligt fakturor elnät/energileverantör för sitt prospekt vilket inte är särskilt svårt att få fram.
Men det finns säkert en större skara mäklare som slarvar med det här för att göra ett hus mer lättsålt.
Sen bör man ju fråga varifrån siffrorna kommer och mäklaren får svara om man ska köpa något.
Ja men du vet förra året var ju moster på besök över hela sommaren och hon duschar ju så in i helvete (det är OCD, faktiskt jobbigt, du vet).

Och Jonna hade ju besök hela december och du vet ju tonårstjejer, hur mycket el förbrukar inte dom? Hårfön .. ja du vet.

Men det blir nog rättvisande om vi skriver ungefär 60% av förra året. Så är vi ärliga.
 
D
Grannens hönshus…
 
  • Haha
buffyin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och det var inte sakfrågan. Uttalandet nedan startade debatten.
Vad kallar man det med ett oljefyllt el-element, det är ju inte direktverkande eftersom det är oljan som värms (precis som vattnet i en elpanna)?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Vad kallar man det med ett oljefyllt el-element, det är ju inte direktverkande eftersom det är oljan som värms (precis som vattnet i en elpanna)?
Direktverkande el eftersom den verkar direkt i elementet. Även om elementet innehåller olja, plåt, plast, isolatorskivor, lack och vad man nu kan tänka sig i en sådan konstruktion.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Direktverkande el eftersom den verkar direkt i elementet. Även om elementet innehåller olja, plåt, plast, isolatorskivor, lack och vad man nu kan tänka sig i en sådan konstruktion.
Ahh ok, så det är avståndet mellan elpatronen och radiatorn som bestämmer vad det kallas.
 
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Ahh ok, så det är avståndet mellan elpatronen och radiatorn som bestämmer vad det kallas.
Jag har uppfattat det som att om man leder in el i rummet för att göra värme lokalt där så är det direktverkande eluppvärmning; elen verkar direkt i rummet.

Leder man in t ex varmt vatten eller varm luft i rummet som värms på annan plats så är det inte direktverkande eluppvärmning.

Men jag kanske har missuppfattat terminologin.
 
  • Gilla
Helena Lillarve och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har uppfattat det som att om man leder in el i rummet för att göra värme lokalt där så är det direktverkande eluppvärmning; elen verkar direkt i rummet.

Leder man in t ex varmt vatten eller varm luft i rummet som värms på annan plats så är det inte direktverkande eluppvärmning.

Men jag kanske har missuppfattat terminologin.
Det är korrekt men även elektrisk golvvärme med elslingor (ej vattenburen) är direktverkande eluppvärmning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…

Direktverkande el

Du får el till huset direkt via elnätet. För att värma upp huset används sedan radiatorer (element) alternativt elslingor i golvet/tak där elen kan omvandlas till värme.

Vattenburen el​


En elpanna värmer upp vattnet i en behållare (eventuellt en ackumulatortank) och sedan åker vattnet i ett rörsystem som är kopplat till dina vattenelement eller golvvärme.
 
  • Gilla
Maalkl och 3 till
  • Laddar…
Fördelen med direktverkande el är att det har 100 procent verkningsgrad, all el omvandlas till värme med god möjlighet till reglering. Nackdelen är att man är oflexibel, bunden till enbart el. Vanligt under den tid när el var billigt pga utbyggnad v kärnkraft

Fördelen med vattenburen värme är flexibilitet, man kan värma vatten på långa olika sätt. När det görs med el blir verkningsgraden något sämre om värme avgår i panna och ledningar. Det är också normalt trögare att reglera.
 
  • Gilla
Maalkl och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Boende45 skrev:
Det är korrekt men även elektrisk golvvärme med elslingor (ej vattenburen) är direktverkande eluppvärmning.
Passar ju i definitionen. El leds till rummet för att direkt verka där för uppvärmningen.
 
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Fördelen med direktverkande el är att det har 100 procent verkningsgrad, all el omvandlas till värme med god möjlighet till reglering. Nackdelen är att man är oflexibel, bunden till enbart el. Vanligt under den tid när el var billigt pga utbyggnad v kärnkraft

Fördelen med vattenburen värme är flexibilitet, man kan värma vatten på långa olika sätt. När det görs med el blir verkningsgraden något sämre om värme avgår i panna och ledningar. Det är också normalt trögare att reglera.
Om det inte vore för värmepumparna så är ju direktverkande el det överlägsna sättet att värma småhus på.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.