R
Keiller Keiller skrev:
Nu tror jag inte att TS tänker lägga sin tv högst upp på flyttlasset ovanpå andra saker så den lär nog inte spricka som en glasskiva.
En vanlig bil är inte platt, inte baksidan på de flesta tv apparater heller så det är lite lurigt..
Du får naturligt vis göra som du vill men jag skulle transportera en stor tv ståendes som den är tänkt att användas, som den förvaras hos hos återförsäljarna..
 
R Rejäl skrev:
En vanlig bil är inte platt, inte baksidan på de flesta tv apparater heller så det är lite lurigt..
Du får naturligt vis göra som du vill men jag skulle transportera en stor tv ståendes som den är tänkt att användas, som den förvaras hos hos återförsäljarna..
En vanlig bil rymmer knappt en 75-tums tv och eftersom TS är på gång att flytta antar jag att vederbörande har en släpkärra till flyttlasset och de brukar ha hyfsat platt botten.

Du får naturligtvis göra som du vill men de gånger jag transporterat en tv har den legat ner, då jag inte ville riskera att den skulle välta. Har gått utmärkt varje gång.
 
R
Keiller Keiller skrev:
En vanlig bil rymmer knappt en 75-tums tv och eftersom TS är på gång att flytta antar jag att vederbörande har en släpkärra till flyttlasset och de brukar ha hyfsat platt botten.

Du får naturligtvis göra som du vill men de gånger jag transporterat en tv har den legat ner, då jag inte ville riskera att den skulle välta. Har gått utmärkt varje gång.
Släpkärra o lägga en tv platt på botten är ytterst olämpligt då släpen hoppar o far omkring vid ojämna vägar mm..

Men du får gärna göra detta men jag skulle inte rekommendera det😉
 
Om man läser manualen till en Sony 83" oled så är det liknande anvisning som för LGn.

Lägg den inte med skärmen nedåt vid hantering. Transportera helst i original embalage.

Det står INTE att den ska transporteras stående, men väl att den ska skyddas mot stötar och vibrationer.

.....så ja, ni som envist hävdar att den MÅSTE transportera stående har nog inte riktigt torrt på fötterna längre. Vem vet bättre än tillverkarna?
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Ni som hävdar att TVn måste stå hela sitt liv, tror ni även att apparaterna monteras stående?

Rekommendationen om stående TV har framförallt att göra med att privatpersoner inte ska ställa flyttkartonger ovanpå TVn, eller ställa den överst i ett flyttlass på ojämnt underlag.

På samma vis med stående kartong i butiken.
Man ska inte ställa 10 liggande TV-kartonger på varandra, eller stapla pallar med TV apparater. För de understa riskerar skadas.
Stapling är lagerpersonalen annars är väldigt förtjusta i.

En TV som ligger plant för sig själv, imploderar inte.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Släpkärra o lägga en tv platt på botten är ytterst olämpligt då släpen hoppar o far omkring vid ojämna vägar mm..

Men du får gärna göra detta men jag skulle inte rekommendera det😉
Å andra sidan är vägarna lika ojämna så släpet hoppar och far omkring även om du låter tv:n stå upp 😉
 
R
Keiller Keiller skrev:
Å andra sidan är vägarna lika ojämna så släpet hoppar och far omkring även om du låter tv:n stå upp 😉
Ja men jag har aldrig rekommenderat släp var har du fått det ifrån?
 
R Rejäl skrev:
Ja men jag har aldrig rekommenderat släp var har du fått det ifrån?
Det var jag som tog upp släp som alternativ till att peta in tv:n i bilen men jag har inte påstått att du rekommenderat släpkärra, var fick du det ifrån?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Keiller Keiller skrev:
Det var jag som tog upp släp som alternativ till att peta in tv:n i bilen men jag har inte påstått att du rekommenderat släpkärra, var fick du det ifrån?
Ok, släp är ytterst olämplig till transport av tv..
 
R Rejäl skrev:
Ok, släp är ytterst olämplig till transport av tv..
Ok, det är din uppfattning.
Jag kan bara utgå från mina erfarenheter. Att det gått alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
J
Det beror lite på hur hög upplösning TVn har. I allmänhet kan en 8K-TV klara transport liggande, men trycket på pixlarna kan bli för högt. Rekommenderar att man klipper av hörnen på TVn så att pixlar med för högt tryck kan rinna ut. Eftersom de flesta inte har tillgång till 8K-material räcker oftast 4K till, och man har råd att 4K rinner ut under transporten. Om TVn från början bara klarar 4K så är det bättre att utjämna trycket med ett litet borrhål i varje hörn, då klarar TVn åtminstone 1080i efteråt. Kör du med en gammeldags SD-tv så skulle jag rekommendera att tappa ur så lite som möjligt, eftersom det blir omöjligt att köra annat än vhs på den efteråt.
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Rekommenderar att man klipper av hörnen på TVn så att pixlar med för högt tryck kan rinna ut.
Dumheter!!! Det räcker utmärkt med lägga TVn med en aning lutning och bara klippa av det lägsta hörnet!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Jag säljer storbildsskärmar med insatlaltion sen 20 år. Skärmar SKALL transporteras stående.

Det var lite känsligare förr då de hade glas i fronten, dagens LCD har plast. En ny Oled skärm, är dock ungefär lika känslig.
Spänningrana när de låg ner gjorde att gaslet sprack om man hade otur. Dock fortfarande känsligt. När skärman ligger ner så är den mer utsatt vid ett gupp etc. Jag skulle ändå säga att det ibland är helt ok. Men då skall den läggas 100% plant Yta ner. Och vi talar om kort långsam flytt. Skall man ut på motorvägen, eller guppig grusväg, ställ den upp. Det kräver så stor yta att det ändå krävs släp. Så återigen ställ den upp. Till 90% kommer det dock funka liggande också, men det är fel, och då är det rätt jobbigt om man hade kunnat göra rätt.

Nu är det sällan vi flyttar på begagande skärmar, utan att vi har löst någon annan kartong innan. Men det förekommer. Orginal är ju mindre viktigt, en gammal kartong att stoppa i underlättar.

Ställs den naken på släp, lägg gärna mjukt i botten, frigolit, extra filt etc. Ställ den mot en kant. Säkra den MJUKT med spännband. Samtidigt som den inte får fara runt, så vill du inta dra så hårt så det börjar bända i den.

Ett tips så här efter jul, är att annonsera på lokal facebooksida etc, om någon vill bli av med en 75" kartong efter helgens julklapp:)
 
  • Gilla
  • Älska
Josef9191 och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok, släp är ytterst olämplig till transport av tv..
Varför då? Skulle säga att alla tv 65" och upp behöver transporteras med släp, lastbil eller anna service/transport bil. För merparten privatpersoner är det nog bara släp som är lättilgängligt, och det som står för merparten av hemtransport av större TV. Elgiganten mm lånar ut dom, just för ändamålet.
 
Unikt namn
FredrikR FredrikR skrev:
Var händer om man flyttar den liggande?
En ensam kan gå bra.
Men lägger man två platt tv på varandra och det är en guppig väg, så kommer du tillslut ha en 3e liten tjock-tv på halsen.
Den jäkeln flyttar inte ut innan 18årsdagen... så det är något att ha i åtanke.
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.