Dags att gå från tanke till handling och påbörja projekteringen av vår gäststuga. Som ni kommer att förstå så är jag ingen byggare, men jag älskar hantverket och framför allt att diskutera praktiska lösningar med erfarna byggare och hantverkare. Av den anledningen är detta forum en guldgruva för mig.

Bygget kommer att utföras i lösvirke, och jag kommer att anlita byggare för att göra huset vädertätt.

Stommen består av 145x45 mm träreglar, samt ett 45x45 mm installationsutrymme på insidan och eventuellt ett ytterligare isolerande skikt av 45x45 mm. Jag älskar att skissa upp mina idéer och använda 3D-vy för att rotera och inspektera detaljerna, vilket hjälper mig att hitta symmetri och bättre förstå hur man bäst kan lyckas med bygget. Dörrar och fönster, inklusive karmar och kortlingar till dessa, kommer att komma senare i projektet.

Den bärande delen av stommen är långsidan, och jag planerar att använda saxtakstolar med en lutning på 27 grader på utsidan och 17 grader på insidan. Om jag har förstått rätt så behöver jag inte använda saxtakstolar vid ytterkanterna, där det kan vara mer lämpligt med klassiska fackverkstakstolar. Men eftersom min takstol är 45 mm bred och vilar på ett hammarband som är 145 mm, så uppstår det en 100 mm bred "lucka". Hur ska detta hanteras? Jag har nog gjort en tankevurpa - jag behöver vägledning, tack!

Bifogar länken till min ritning - de flesta webbläsare kan öppna detta format utan att behöva installera något program. Det ska bara vara att snurra runt och zoom in och ut.

Länk till ritning
 
Redigerat:
Vilka yttermått gäller det?
Ska det vara betongplatta eller träbjälklag?
Stående eller liggande utv panel?
 
T ToreJ01 skrev:
Vilka yttermått gäller det?
Ska det vara betongplatta eller träbjälklag?
Stående eller liggande utv panel?
Hej Tore

Yttermåtten är 4535x12045 mm.

Träbjälklag och stående panel

Tack
 
Koncept på träbjälklag
 
  • CAD-ritning av pall, träliknande struktur, måttsatt i millimeter, ingen textur, gråskalad bakgrund, isometrisk vy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
På gavlarna är det oftast enklare och billigare att låta väggreglarna gå ända upp.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Låt reglar på gavel fortsätta upp och ställ istället en saxtakstol på insidan av dessa.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Takstolen vid gaveln kan väl uteslutas men då får man ordna med tassar.
 
  • Ritning av trästomme för byggnad, takstolar, väggreglar, dimensioner angivna, 3D-modell, konstruktion, arkitektur, ingenjörskonst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Einh och 2 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Takstolen vid gaveln kan väl uteslutas men då får man ordna med tassar.
Intressant ritning. Du har tre ganska tätt satta väggreglar i mitten - av vilken anledning? Vid hammarbandet har du satt en horisontal planka längs hammarbandet - hur kommer det sig?

Jag är inte alls kritisk utan frågvis och nyfiken.
 
Jag försöker hålla cc600 mellan reglarna för passning av isoleringsskivorna. Då blir det lite udda mått ibland.
Plankan gör att man inte behöver tänka på avväxlingar vid uppag av fönster osv.
 
Några detaljer
 
  • Svartvit ritning av skissat trähus med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital illustration av en byggnadsstomme med takstolar, pelare och genomskärningar, i gråskala, arkitektoniskt stiliserad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av hustakstomme, visar takstolar, bjälklag och stödstrukturer, arkitektonisk detalj, enkel svartvit skiss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
R RiKr skrev:
Låt reglar på gavel fortsätta upp och ställ istället en saxtakstol på insidan av dessa.
Blir det inte onödigt kostsamt, det räcker ju bra att skruva en 2x2 regel att fästa innertaket i.
D DanielKa skrev:
Du menar så här [länk]
Nä, du kan spara in ett par takstolar om du låter väggreglarna gå ända upp.
 
T ToreJ01 skrev:
Jag försöker hålla cc600 mellan reglarna för passning av isoleringsskivorna. Då blir det lite udda mått ibland.
Plankan gör att man inte behöver tänka på avväxlingar vid uppag av fönster osv.
Hej

Jag får cc 600 att matcha utan att det blir något udda mått.
 
F fribygg skrev:
Blir det inte onödigt kostsamt, det räcker ju bra att skruva en 2x2 regel att fästa innertaket i.

Nä, du kan spara in ett par takstolar om du låter väggreglarna gå ända upp.
Hej

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Just nu ser det ut så här:
Länk till ritning
 
  • 3D-modell av stommen till en byggnad med regelkonstruktion och takstolar på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av en brokonstruktion mot svart bakgrund, geometrisk struktur, stålbalkar, ingenjörskonst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-bild av en metalltakstomme med svarta stålbalkar och träbjälkar, isolerad på svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.