Hej,
lyfter tråden lite med en fråga.

är det någon som har erfarenhet av biltemas cst 7113 ?
 
Jag blev besviken på biltema då de tillhandahåller väldigt begränsat med reservdelar till sina snöslungor. Speciellt när produkten tas ur sortimentet så blev det ännu värre.

Kolla reservdelslistan till deras dyraste slunga. Tragiskt. (Vid info-disken kan du be om kompletta reservdelslistan och den berör bara ett fåtal artiklar. )

Jämfört med exempelvis stiga får du enkelt ut komplett sprängskiss och betydligt fler delar går faktiskt att beställa
 
A
W Wargen 81 skrev:
Hej,
lyfter tråden lite med en fråga.

är det någon som har erfarenhet av biltemas cst 7113 ?
Jag köpte HST8613 i januari 2021, efter de två besvärliga snöstormarna i början av månaden.
Precis då var min 10-hästars MTD på verkstad, totalt utsliten drivenhet. Både rotationshjul och drivhjul.
Den hade bara körts i ca tre vintrar. Troligen var drivningen för klen, då uppfarten här är 45 meter uppförsbacke.
Då började jag titta på slunga med banddrift och hydrostat. Prisklassen på Biltemas stack ut, så jag slog till. Ångrar mig inte, och är nu inne på tredje vintern.
Däremot finns ingen information om hydrostaten, vilket jag ska ta upp med BIltema vid tillfälle. Har sedan flera år en Hydrostatdriven Husqvarna åkklippare och där finns i manualen hur man kollar nivå och fyller på olja.
Har ingen erfarenhet av CST 7113, men om Loncins motorer kan jag bara säga gott.
Har haft tre slungor tidigare med den motorn, den startar bra, drar minimalt med olja och går bra. Åtminstone har mina gjort det.
 
  • Gilla
Wargen 81
  • Laddar…
A
J Jan Sandström skrev:
Jag köpte före jul 2021 Biltemas Snöslunga HST 8613, alltså den största med band och kört lite med den.
Fungerar fint och praktiskt med hydrostatdriften så att man kan växla fram och back steglöst.
Men svänga är en teknik man får lära sig då banden inte släpper dragkraften direkt under belastning.
Har kommit på att jag använder vänster svängspak, den under handtaget och så friläge och lite bakåt eller framåt beroende på åt vilket håll jag ska svänga.
Praktiskt med höjdinställningen MEN vill ha ett "flytläge" alltså där gasdämparen som låser likt en kontrorsstols höjd slungan i ett läge där en går på banden.
Jag vill ha så att den följer underlaget för den hakar ofta fast om det är ojämnt och jag inte vill lämna 5 cm snö efter mig.
Men det tänker jag fixa framöver med antingen byta knappen man trycker på med höger tumme till en spak som låser i två lägen eller elektromagnet och en strömbrytare då den har batteristart.
Där är också ett problem att åtgärda och det är lätt löstagbart batteri så att jag kan ha det inomhus i värmen.
Eljest nöjd med den det lilla jag hunnit prova men mer snö är att vänta idag den 2/1 2022 här i Umeå.
Jag har exakt den slungan, nu inne på tredje säsongen.
Jag har ett annat knep för att snabbt få hjulet att frikoppla vid svängning.
Om jag nyper in vänster styrreglage och snabbt gör en liten knyck åt höger, släpper hjulet kopplingen och då svänger maskinen direkt. Samma sak åt andra hållet, knyck till åt motsatt håll.
Är det uppför vid tillfället, kan det behövas lite hårdare knyck. Detta fungerar också vi backning.
Är hittills i övrigt mycket nöjd med maskinen.
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
A
Fibern skrev:
Jag har exakt den slungan, nu inne på tredje säsongen.
Jag har ett annat knep för att snabbt få hjulet att frikoppla vid svängning.
Om jag nyper in vänster styrreglage och snabbt gör en liten knyck åt höger, släpper hjulet kopplingen och då svänger maskinen direkt. Samma sak åt andra hållet, knyck till åt motsatt håll.
Är det uppför vid tillfället, kan det behövas lite hårdare knyck. Detta fungerar också vi backning.
Är hittills i övrigt mycket nöjd med maskinen.
Skrev "släpper hjulet", vilket skulle vara släpper bandet.
 
Stefan_N_79 Stefan_N_79 skrev:
Har Biltema ST1102 (11hk slungan med hjul). Motormässigt är den ett monter, Loncinmotorn är råstark. Startar på första draget varm som kall, elstart har jag bara provat, som nån skrev det tar längre tid att ta fram en elsladd än att rycka i startsnöret.

Kastar snön långt, klarar man sig inte med den kastlängden vet jag inte vad man har för behov.

Gillar att det är 6st separata knivar, går en brytpinne (hände ikväll) märker man det inte ens och kan lätt köra vidare

Minussidan är att jag tyckte den gick lite för sakta såväl framåt som bakåt, särskilt bakåt. Men jag löste det genom att kapa upp lite vid växelföraren så spaken kan flyttas lite mer, ska dock se om jag kan trimma farten ännu lite till vid backning. Är man som mig 191cm är den aningen låg men inte så det är ett problem, har konstaterat att jag med lite modifikation kan höja "styret" men inte gjort det ännu då det inte är något egentligt problem.

Differentialen störde jag mig på, så jag svetsade den och kör nu heldiffat hela tiden, visst svänger det sämre men det är ett ickeproblem det med. Säkert slitsamt om man är en liten tjej men inte för mig.

Glidskenorna är för små original, så jag svetsade på lite med stål på dessa och det gjorde enorm skillnad

Den är köpt ny 2019, men jag köpte den begagnad för en vecka sedan för ynkliga 3000kr. Hittills en av mina bästa affärer då jag fick 2500kr för min 25 år gamla Stiga.

Vi får se om lyckan varar.
Hur gjorde du när du svetsade diffen, har åxå upptäckt att den inte är särskilda bra att ta sig fram. Kunde du svetsa på plats eller fick du riva ner den ? Har du några bilder?
 
Klaminder Klaminder skrev:
Hur gjorde du när du svetsade diffen, har åxå upptäckt att den inte är särskilda bra att ta sig fram. Kunde du svetsa på plats eller fick du riva ner den ? Har du några bilder?
På bilden har jag markerat i blått på axeln där jag svetsade. Punktsvetsade runt om
 
  • Blå moped motor och kedjan närbild, svart kedjekåpa, tekniska komponenter, metallytor, fordonsmekaniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, ja då lär jag göra lika tackar.
Stefan_N_79 Stefan_N_79 skrev:
På bilden har jag markerat i blått på axeln där jag svetsade. Punktsvetsade runt om
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.