B
Om du exempelvis tar ett 1m långt vattenpass, lägger det helt i våg och mät avståndet under vattenpasset och golvet.
 
T Talisman skrev:
Vad betyder "chimsa"?

Vad menar du med att "kolla det åt två håll så att det visar samma?"
Omöjligt om tätskiktet under är helt
 
  • Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
F FDT skrev:
Ett korrekt golv i dusch skall luta mellan 7-20 mm per meter.
Var det så även 2014?
 
  • Gilla
AndyTheGreat
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kolla med laser, är det säg 2 meter från dörrtröskel så borde du ha 17mm skillnad på tumstocken till brunnen
 
Fattar inte riktigt problemet, det är väl bara att köra en alkalisk linjeriktare vertikalt från hörn till hörn och sen dividera avståndet med pi?

Kunde inte motstå 😬
Lite så kan man känna ibland!
 
  • Haha
  • Gilla
7ender och 3 till
  • Laddar…
H
T Talisman skrev:
Jag bor i en bostadsrätt som totalrenoverades, inklusive badrum, 2014. Jag och min numera avlidna sambo köpte lägenheten vid årsskiftet 2014/2015.

Jag har alltid tyckt att avrinningen av vatten varit påtagligt dålig, och kompenserat det med att minutiöst använda golvskrapa efter varje dusch.

Min sambo gjorde inte det, och när han hade duschat uppstod det "vattenpölar" som var kvar i 4-5 timmar eller längre.

Jag tänkte försiktigt börja ta tag i det här problemet nu, och tänker att ett lämpligt första steg skulle kunna vara att med hjälp av lämplig/a verktyg försöka granska lutningen på badrumsgolvet lite närmare.

Kan någon tipsa om hur jag bör gå tillväga?

Jag ska tillägga att jag är ytterst opraktisk, knappt vet skillnaden på en skiftnyckel och en skruvmejsel, och inte kan någon "VVS-terminologi".

Jag är därför inte ett dugg hjälpt av svar av typen "Fattar inte riktigt problemet, det är väl bara att köra en alkalisk linjeriktare vertikalt från hörn till hörn och sen dividera avståndet med pi?"
Lite knivigt med lutningen när golvbrunnarna ligger så nära varandra. Att mäta rätt för en ovan är inte lätt. Vilka branschregler gällde när badrummet gjordes måste du också ha koll på. Ring säker vatten eller BKR och be dem om ett tips om en duktig besiktningsman.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Lite knivigt med lutningen när golvbrunnarna ligger så nära varandra. Att mäta rätt för en ovan är inte lätt. Vilka branschregler gällde när badrummet gjordes måste du också ha koll på. Ring säker vatten eller BKR och be dem om ett tips om en duktig besiktningsman.
Vad är meningen med det?
 
T Talisman skrev:
Jag bor i en bostadsrätt som totalrenoverades, inklusive badrum, 2014. Jag och min numera avlidna sambo köpte lägenheten vid årsskiftet 2014/2015.

Jag har alltid tyckt att avrinningen av vatten varit påtagligt dålig, och kompenserat det med att minutiöst använda golvskrapa efter varje dusch.

Min sambo gjorde inte det, och när han hade duschat uppstod det "vattenpölar" som var kvar i 4-5 timmar eller längre.

Jag tänkte försiktigt börja ta tag i det här problemet nu, och tänker att ett lämpligt första steg skulle kunna vara att med hjälp av lämplig/a verktyg försöka granska lutningen på badrumsgolvet lite närmare.

Kan någon tipsa om hur jag bör gå tillväga?

Jag ska tillägga att jag är ytterst opraktisk, knappt vet skillnaden på en skiftnyckel och en skruvmejsel, och inte kan någon "VVS-terminologi".

Jag är därför inte ett dugg hjälpt av svar av typen "Fattar inte riktigt problemet, det är väl bara att köra en alkalisk linjeriktare vertikalt från hörn till hörn och sen dividera avståndet med pi?"
Vad är syftet med mätningen när du redan vet att lutningen är dålig?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
BKR från feb 2014:

[bild]

[länk]
Enligt dessa regler är det godkänt med lokala fall, så länge inga bakfall finns…
 
B BSOD skrev:
Om du exempelvis tar ett 1m långt vattenpass, lägger det helt i våg och mät avståndet under vattenpasset och golvet.
Vad betyder "i våg"?
 
R Rickard.lj skrev:
Kolla med laser, är det säg 2 meter från dörrtröskel så borde du ha 17mm skillnad på tumstocken till brunnen
Vad menar du med "kolla med laser"?
 
H HEM2121 skrev:
Lite knivigt med lutningen när golvbrunnarna ligger så nära varandra. Att mäta rätt för en ovan är inte lätt. Vilka branschregler gällde när badrummet gjordes måste du också ha koll på. Ring säker vatten eller BKR och be dem om ett tips om en duktig besiktningsman.
Ja, det är ju ett tänkbart alternativ.
 
K Kane skrev:
Vad är syftet med mätningen när du redan vet att lutningen är dålig?
Syftet med mätningen är att få ett hum om HUR dålig lutningen är.

Om det är "Men herregud, så här är det i 90% av alla bostäder i Sverige, ingen som helst fara" eller "Total katastrof, förmodligen är badrummet redan rejält vattenskadat".
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Syftet med mätningen är att få ett hum om HUR dålig lutningen är.

Om det är "Men herregud, så här är det i 90% av alla bostäder i Sverige, ingen som helst fara" eller "Total katastrof, förmodligen är badrummet redan rejält vattenskadat".
Där har du faktiskt en bättre fråga. Vad blir konsekvenserna av dåligt fall där vatten blir stående på fungerande tätskikt.
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.