S sepani skrev:
Jag hittade avsnittet i manualen som pratar om reducerad tilluft

Värmeväxlarens påfrysningsskydd (påfrysningsfara uppstår när avluftstemperaturen är lägre än +5 °C och uteluftstemperaturen är lägre än -3 °C för aggregat utrustade med förvärmare och +3 °C för aggregat utan förvärmare).

Påfrysningsskydd kan utföras på tre olika sätt för aggregaten ERU 160/350/550 VB EC A21:
gradvis hastighetsreduktion av tilluftsfläkten
• med bypass (förutsätter tillbehör (elektrisk eftervärmare))
• Med hjälp av en elektrisk förvärmare . (om aggregatet är utrustat med en elektrisk förvärmare (tillval)) Lägesvaloch inställningar är beskrivna i manualen för styrsystemet (A21)
En budgetlösning för att förhindra påfrysning. Eftersom frånluftsfläkten fortsätter att snurra som vanligt kommer byggnaden att ventileras ungefär lika mycket (om den inte är väldigt tät). Den minskade mängden tilluft från aggregatet tas då istället från otätheter i byggnaden. Så detta är ingen som sparar på energi när det blir kallt ute.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag stängde av eftervärmen efter första vintern i vårat hus och justerade upp bergvärmen ett snäpp. Gick på ett ut när det kommer till innetemperaturen och sparade märkbart mycket el.

Har faktiskt aldrig tänkt på att det skulle dra kallt ur tilluften. Dock har monterat alla don så att tilluften är riktad bort från sängar, soffor och matplatser.
Mycket intressant! Har både en jäkligt kunnig vän som påstår detta och även en tekniker på Östbergs som tillverkar Heru-Ftx. De sa åt mig att se tängs av elvärmaren och höja pumpen. Installerade nya FTX'n i våras och nu när första köldknäppen kom med temperaturer ner mot -20 så pajade ena fläkten. Då var inte värmaren igång så min teori var att det blev för kallt i aggregatet. Det vore intressant att prova, och även få veta hur varm -15⁰c kan bli av återvinningsvärmen
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Mycket intressant! Har både en jäkligt kunnig vän som påstår detta och även en tekniker på Östbergs som tillverkar Heru-Ftx. De sa åt mig att se tängs av elvärmaren och höja pumpen. Installerade nya FTX'n i våras och nu när första köldknäppen kom med temperaturer ner mot -20 så pajade ena fläkten. Då var inte värmaren igång så min teori var att det blev för kallt i aggregatet. Det vore intressant att prova, och även få veta hur varm -15⁰c kan bli av återvinningsvärmen
Jag har faktiskt aldrig kollat vad jag för temp på tilluften när det är kallt ute. Bor i Västerbotten och har haft rätt kalla vintrar sista åren.

Jag gjorde ett test nu iförd endast kalsonger. Jag kan inte känna att det drar kallt någon stans i sovrummet eller vardagsrummet. Ståendes på köpkspallen når jag med handen till ena donet och då kan jag känna att det blåser lite svalt efter taket.

Vi har rätt högt till tak och alla tilluftsdon sitter på tre meter eller högre. Det kanske kan ha viss betydelse.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag har faktiskt aldrig kollat vad jag för temp på tilluften när det är kallt ute. Bor i Västerbotten och har haft rätt kalla vintrar sista åren.

Jag gjorde ett test nu iförd endast kalsonger. Jag kan inte känna att det drar kallt någon stans i sovrummet eller vardagsrummet. Ståendes på köpkspallen når jag med handen till ena donet och då kan jag känna att det blåser lite svalt efter taket.

Vi har rätt högt till tak och alla tilluftsdon sitter på tre meter eller högre. Det kanske kan ha viss betydelse.
Tack för det vetenskapliga kalsongtestet!😂 Jag har ganska små radiatorer och fönstrena behöver nya tätningslister och kitt i mitt 80-tals hus. Ska prata med firman som installerade pumpen och kanske kan man täta, kitta, byta radiatorer *Puh*
 
  • Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tack för det vetenskapliga kalsongtestet!😂 Jag har ganska små radiatorer och fönstrena behöver nya tätningslister och kitt i mitt 80-tals hus. Ska prata med firman som installerade pumpen och kanske kan man täta, kitta, byta radiatorer *Puh*
Jag är absolut inte frusen utan gillar tvärtom när det är lite ” crisp” men måste till frun erkänna att det drar väldigt kallt. Våra tilluftsdon har placerats efter bästa spridning t ex i hörna i tv rum och där står dessvärre soffan och blir svårt att flytta den…så en efterhärmare får det bli. Fråga om det blir elektrisk eller vattenburen. Gissar att elektrisk är mycket enklare installation
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Jag är absolut inte frusen utan gillar tvärtom när det är lite ” crisp” men måste till frun erkänna att det drar väldigt kallt. Våra tilluftsdon har placerats efter bästa spridning t ex i hörna i tv rum och där står dessvärre soffan och blir svårt att flytta den…
Kan man inte vrida donen för att ändra riktning som luften kommer in?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S sepani skrev:
Jag är absolut inte frusen utan gillar tvärtom när det är lite ” crisp” men måste till frun erkänna att det drar väldigt kallt. Våra tilluftsdon har placerats efter bästa spridning t ex i hörna i tv rum och där står dessvärre soffan och blir svårt att flytta den…
Sluta toffla , det är helt normalt :)
 
  • Haha
sepani
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Kan man inte vrida donen för att ändra riktning som luften kommer in?
Jo det förstås men då går de rakt in i hörnet..? Och inte ut i rummet
 
S sepani skrev:
Jo det förstås men då går de rakt in i hörnet..? Och inte ut i rummet
Bort från ytorna där frugan vistas:)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Verkar inte vara något fel på din installation eller funktion efter att ha läst tråden? De flesta verkar ju ha samma temp på tilluft som du. Att din hustru klagar över att hon fryser har väl att göra med att ni har 20 grader inne och ett stort äldre hus med källare och säkert inte betongbunkertätt som nybyggda lägenheter är idag, vilket väl är vad hon kanske är van vid? Tycker att du ska ställa upp värmen till 22 grader och sluta jaga den stackars ventilationsfirman mera.
 
S sepani skrev:
Gissar att elektrisk är mycket enklare installation
Ja, men om du har vattenburen värme så är det nog värt den extra installationskostnaden. Det är iofs inte idealt att ha vattenvärmare på en kallvind, men det går med antifrysskydd i vattnet.
Ta in offerter och räkna på det. Tror elförbrukningen lätt kan landa på 3-8 MWh/år om det finns en frusen person i hushållet. Det brukar finnas angivet årsförbrukningssiffror för eftervärmare i databladen för FTX-agg.

En el-eftervärmare kan dra rätt duktigt med effekt om värmen ska upp till de temperaturer som krävs för att det ska kännas dragfritt. Både frugan och jag är frusna, och för vår del krävs 25-30C på tilluften för att det inte ska upplevas som kallt drag. Nu har vi visserligen inga riktbara don, men framförallt har vi lågt till tak, som mest 225 cm och annars 200 cm i vår gamla skånelänga.

Jag skulle börja med att rikta om donen. Det är en snabb, enkel och billig insats/test som ger värdefull input över några dagar.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Verkar inte vara något fel på din installation eller funktion efter att ha läst tråden? De flesta verkar ju ha samma temp på tilluft som du. Att din hustru klagar över att hon fryser har väl att göra med att ni har 20 grader inne och ett stort äldre hus med källare och säkert inte betongbunkertätt som nybyggda lägenheter är idag, vilket väl är vad hon kanske är van vid? Tycker att du ska ställa upp värmen till 22 grader och sluta jaga den stackars ventilationsfirman mera.
Kan delvis hålla med. O temp är ökad. Men jag är väldigt förvånad över att ingen verkar förvånad över de 3200 rpm frånluft vid kallt väder? Det var ju bland annat det som var en stor fråga…sen har det oxo funnits mycket olika uppfattningar om värmeförluster eller ej i otillräckligt isolerade rör…
 
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, men om du har vattenburen värme så är det nog värt den extra installationskostnaden. Det är iofs inte idealt att ha vattenvärmare på en kallvind, men det går med antifrysskydd i vattnet.
Ta in offerter och räkna på det. Tror elförbrukningen lätt kan landa på 3-8 MWh/år om det finns en frusen person i hushållet. Det brukar finnas angivet årsförbrukningssiffror för eftervärmare i databladen för FTX-agg.

En el-eftervärmare kan dra rätt duktigt med effekt om värmen ska upp till de temperaturer som krävs för att det ska kännas dragfritt. Både frugan och jag är frusna, och för vår del krävs 25-30C på tilluften för att det inte ska upplevas som kallt drag. Nu har vi visserligen inga riktbara don, men framförallt har vi lågt till tak, som mest 225 cm och annars 200 cm i vår gamla skånelänga.

Jag skulle börja med att rikta om donen. Det är en snabb, enkel och billig insats/test som ger värdefull input över några dagar.
Mwh 🙀🙀
 
Kikade på Östbergs hemsida för HERU 100 S EC (inkl inbyggd eftervärmare).
Där står:
AEC (årlig elförbrukning)202kWh
AHS genomsnittligt klimat4577kWh
AHS varmt klimat2070kWh
AHS kallt klimat8955kWh
Vet inte vad AEC och AHS står för, men killgissar att det är den estimerade årliga förbrukningen i olika delar av Europa. Sverige tillhör "kallt klimat". AEC bör vara endast elförbrukning för fläktarna, medan AHS bör vara elförbrukning inkl eftervärmare. Allt estimerat för normvärden rimligtvis. 8955 kWh = 8,955 MWh. :)
 
Attitudeswe
Oldboy Oldboy skrev:
Kikade på Östbergs hemsida för HERU 100 S EC (inkl inbyggd eftervärmare).
Där står:
AEC (årlig elförbrukning)202kWh
AHS genomsnittligt klimat4577kWh
AHS varmt klimat2070kWh
AHS kallt klimat8955kWh
Vet inte vad AEC och AHS står för, men killgissar att det är den estimerade årliga förbrukningen i olika delar av Europa. Sverige tillhör "kallt klimat". AEC bör vara endast elförbrukning för fläktarna, medan AHS bör vara elförbrukning inkl eftervärmare. Allt estimerat för normvärden rimligtvis. 8955 kWh = 8,955 MWh. :)
Med dom siffrorna är jag glad att jag kan köra vår FTX med värmaren avslagen och låta LLVP sprida varmluft istället.

Lite kyligt i sovrummen är ok med två vardagsrum som nås bra av LLVP
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.