D Dilato skrev:
Min VVS:are som bytte styrning i min värmepump (tog en timme sammanlagt med två besök, typ) skickade faktura utan ROT.

När jag ringde och frågade om det, sa han att om vi ska använda ROT lägger vi på kostnaden för administration så då blir det dyrare.
Vilket skitsnack den VVS:aren for med!
Ingen administration alls. Det sker i hans faktureringsprogram automatiskt!
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vilket skitsnack den VVS:aren for med!
Ingen administration alls. Det sker i hans faktureringsprogram automatiskt!
Vilket faktureringsprogram gör allt automatiskt? Lägga in ny kund, lägga in delar, logga in på skatteverket, exportera filen till skatteverket, godkänna, skriva ut kvittens till revisorn? Nyfiken
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Jag har också fått prisuppgifter som i första hand ges som pris efter ROT, men alltid med tilläget "under förutsättning att det finns utrymme för ROT". Men jag har erfarenheten att 70 - 80% av priser jag fått har varit före ROT, och jag har själv fått påminna om ROT.

Det låter i mina öron lite konstigt att beställa ett jobb för över 100 000, helt utan någon form av skriftligt avtal om pris, vad som skall levereras osv, från en firma man inte har någon större erfarenhet av. Det kan ju gå hur illa som helst.

Jag har låtit en firma göra jobb i den strorleksordningen på löpande räkning, med bara en muntlig prisuppskattning. Men då av en firma jag har oändligt förtroende för, efter tidigare arbeten.
 
  • Gilla
dc79 och 3 till
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Vilket skitsnack den VVS:aren for med!
Ingen administration alls. Det sker i hans faktureringsprogram automatiskt!
Njaa. Nu har jag inte sett hur automatiska de funktionerna är. Men även om programmet automatiskt skickar in ansökan till skatteverket (och fullt så automatiskt tvivlar jag på att det är). Så blir det ändå manuellt arbete, det skall hanteras de gånger det av ngn anledning blir anmärkningar från skatteverket. Fastighetsbeteckning skall fås fram, personnummer på kunden, sådant tar normalt någon minut, men sedan är det säkert någon som inte har koll på sin fastighetsbeteckning, anger fel personnummer, visar sig inte vara ägare till fastigheten osv. Någon form av bevakning att pengarna faktiskt kommer in. Gäller det då ROT för en timme på plats hos kunden, så har jag viss förståelse för om hantverkaren är ovillig, även om jag tror de flesta hantverkare fixar ROT även på smådebiteringar utan att knorra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D dc79 skrev:
Hej!

Förra veckan fick vi en ny värmepump (bergvärme) installerad och i början på den här veckan kom fakturan. Det muntliga priset för värmepump och installation var 125k. Jag grävde tyvärr inte djupare i saken. När fakturan kom så var den på 125k men det var inklusive ROT skattereduktion. Fullpris före ROT var knappa 140k. Har det gått rätt tillväga? Borde inte angivet pris vara före reduktion?

Undrar
/david
Till privatpersoner är priset alltid efter ROT.
 
  • Gilla
dc79
  • Laddar…
L Lassiter skrev:
Till privatpersoner är priset alltid efter ROT.
Beror på vad kunden har begärt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Därför det är viktigt med tydliga offerter. Våra offerter är alltid specade

Vad som skall göras i detalj, det som står här ingår. Varken mer eller mindre

Arbetskostnad: 100kr
Material: 100kr
Resor: 20 kr
Totalpris: 220kr inkl moms

Pris att betala med fullt rotavdrag: 190kr inkl moms

Obs: Om rotavdrag inte medges av skatteverket debiteras beställare hela beloppet.

Solklart, utom för en kund för ett par år sedan som trodde han skulle betala 220-190kr. Alltså 30kr. Tog ett halvår och MYCKET tjaffs innan han betalade
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D dc79 skrev:
Jag undrar helt enkelt om det vanligtvis går till så att man inkluderar avdraget i det pris man uppger vid offert/beställning. Jag förstår egentligen både och men det känns mera ärligt att ge ett pris och sedan efter det kommer avdraget.
Nu hade väl du inte tagit in någon offert utan gjort en muntlig överenskommelse. Och då kan det väl vara så att man från firman du kontaktade svarade initialt med vad de skulle kosta dig. Du kanske till och med frågade vad det skulle kosta. Och fick då svar på det.

Hade du begärt offert så kanske pris före och efter ROT stått.
 
L Lassiter skrev:
Till privatpersoner är priset alltid efter ROT.
Men om man nolltaxerar, eller har extremt låg skatt, eller förbrukat allt på RUT, det finns ju ingen ROT då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.