Nej precis:

Eftersom jag har självdrag så är badrumsfläkten en del av husets ventilation.

Jag tänker följande:

1) Stänga av helt när öppna spisen ska tändas

2) 800 RPM i grundventilation varma delen av året annars avstängd

3) 5 sekunde efter närvaro i badrummet så går fläkten upp i boost-läge

4) på natten varma delen av året går fläkten upp på 1500 RPM

Osv….
 
Jo alltså jag förstår att jag kan bryta strömmen till fläkten mm genom en puck men jag är ute efter att med mjukvara styra till exempel antal varv.
 
….eftersom det saknas integration till Homey (min kontrollenhet) tänkte jag köra HA, billigast möjliga installation.
 
F Fideliox skrev:
Ja jag körde bara några lampor och kortet dog efter 2 år, köpte ändå märkes. Men du kan givetvis testa. Men när du börjar då random reboots och krascher är det bara att skaffa nytt kort och installera om igen. Du kan ju köpa en no name SSD väldigt billigt idag.
Jag har kört min HA på en Rpi4 och SD-kort i 3+ år utan bekymmer. Ca 30 lampor och 20 sensorer. Jag har dock lagt zigbee2mqtt, influxdb och grafana på en vanlig linux-server, ”utanför” RPi-burken. Funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Alltså jag ska styra en fläkt ingenting annat. Jag kör redan HA men jag behöver en nära fläkten eftersom den styrs på BLE.

Jag har noll koll på kodning annars kanske jag skulle försöka få ihop styrning med en ESP eller liknande.
Om man bortser från bristen på kunskap i kodning, så löser en Bluetooth Proxy på en ESP32 ditt räckviddsproblem. Kan vara bra att känna till om du har en standard-ESP32 liggande. Det finns ”kodfri” installation här:
https://esphome.io/projects/index.html

Bluetooth Proxy
https://esphome.io/components/bluetooth_proxy.html
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag tänker köra ett minneskort på 2 GB. En SSD är overkill till en installation som bara ska köra en service, fläkten.
Kanske att den klarar sig utan sensorer om du stänger av att skriva historik till databasen, men minneskort dör väldigt fort i HA. (Till skillnad från en SSD tenderar minneskort att skriva om samma sektor på kortet om och om igen så det dör fort för detta use-case)
 
Jag kan köpa tre SD-kort för 149 kr. Kopierar bara imagen med installationen. Behöver i princip bara byta kort när/om det pajar.

På en annan installation har jag kört 1,5 år på ett SD-kort.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man bortser från bristen på kunskap i kodning, så löser en Bluetooth Proxy på en ESP32 ditt räckviddsproblem. Kan vara bra att känna till om du har en standard-ESP32 liggande. Det finns ”kodfri” installation här:
[länk]

Bluetooth Proxy
[länk]
Jo men sen måste jag skriva om koden som finns för integrationen till HA för att fungera med en ESP och det är där den branta uppförsbacken kommer. Det fixar jag inte med den begränsade tid som finns.

Edit: önskar ju såklart att kunskapen eller tiden fanns
 
D Derbyboy skrev:
….eftersom det saknas integration till Homey (min kontrollenhet) tänkte jag köra HA, billigast möjliga installation.
Ser ingen anledning att behålla Homey om du överväger en HA. Ger ju nya problem att köra två olika hubbar parallellt.
Sälj Homeyn medan den har ett värde o gå över en gång för alla till HA. En HAgreen är som sagt under 1100 kr i Sverige redan.
 
Jag kör inte två hubbar parallellt. Jag kör homey för allt men därutöver har jag lite kritiska sensorer kopplade till en RPI. RPI:n är batteridriven och fungerar vid strömavbrott.
 
D Derbyboy skrev:
Jo men sen måste jag skriva om koden som finns för integrationen till HA för att fungera med en ESP och det är där den branta uppförsbacken kommer. Det fixar jag inte med den begränsade tid som finns.

Edit: önskar ju såklart att kunskapen eller tiden fanns
Ah! Jag uppfattade det som att HA redan hade en integration men att räckvidden är otillräcklig. Bluetooth Proxy:n är bara en dum repeater och behöver inte ”kodas om”. Den slussar bara BLE vidare.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Jo men så är det, finns en integration till HA för den fläkten.

Ok, ska kika på proxy. Kan vara ett alternativ. Tack!
 
D Derbyboy skrev:
Nej precis:

Eftersom jag har självdrag så är badrumsfläkten en del av husets ventilation.

Jag tänker följande:

1) Stänga av helt när öppna spisen ska tändas

2) 800 RPM i grundventilation varma delen av året annars avstängd

3) 5 sekunde efter närvaro i badrummet så går fläkten upp i boost-läge

4) på natten varma delen av året går fläkten upp på 1500 RPM

Osv….
Hur mycket av "det andra" har du på plats? Dvs sensor i badrummet och något sätt att berätta att spisen tänds?
Kommer det här vara den enda hemautomationen i huset?


Tänker oavsett att du borde klara dig på en billig Pi och SD-kort.
Se till att stänga av att spara historik, så blir det inte mycket skrivningar alls att tala om.
 
Det mesta….

Jag har dock ingen tempmätare i skorstenen så jag tänker att jag kör en knapp elller röststyrning när jag ska tända brasan.


Har en viss grundventilation via köksfläkten som jag också behöver stänga av när jag ska tända.

Rörelsesensor behöver jag fixa till badrummet. Har 5 st Fibaro ”eye” men kanske kör Pål något annat till badrummet även om den är ganska snygg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.