Attitudeswe
Köp inte en Acer om du inte vill ha en slit och släng dator där tangentbord och gångjärn är slut efter 3år.

Kan du ta den på firman så satsa på en välbyggd företagsdator. Hp ProBook t.ex.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H Henke_01 skrev:
Tack för alla svar!

Tänkte förtydliga det lite varför jag funderar på att köpa en ny större dator.

Jag har redan en extern skärm, men ibland kanske man vill sitta vid köksbordet eller nån annanstans än inne på kontoret. Sen händer det ofta att sambon har sin dator inkopplad på den externa skärmen och hålla på att koppla ur och in datorerna när man ska sitta vid datorn känns bara jobbigt. Sen äger jag skog och har möjlighet att göra avdrag och lyfta momsen på datorer och sånna saker, sen har jag dessutom 2 boenden, lägenhet på en ort och hus på en annan ort. Och ibland kanske man inte vill dra med sig datorn hela tiden när man åker till huset, utan det kan vara bra att ha en dator där också. Så då tänkte jag köpa en ny som jag tar upp på verksamheten och gör avdrag för. Den mindre datorn på ungefär 14" har jag privat när jag är I lägenheten och den på 15.6 eller 17.3 som jag tänker köpa nu kommer jag att ha i huset.

Datorerna jag funderar på är:

Acer Aspire 5
Skärmstorlek: 17,3"
Upplösning: 1920x1080, (FHD)
Processortyp: Core i7
Minne: 32 GB, ((2 x 16GB))
Diskstorlek: 1 TB
Grafikkort: Intel Iris Xe Graphics

Acer Aspire 5
Skärmstorlek: 15.6"
Upplösning: 2560x1440, (QHD)
Processortyp: Core i7
Minne: 32 GB, ((2 x 16GB))
Diskstorlek: 1 TB
Grafikkort: Intel Iris Xe Graphics

Det är 2 likvärdiga datorer för samma pris, det som skiljer är Skärmstorleken och upplösningen.
Har en acer aspire och haft den sedan 2014 supernöjd.
 
  • Gilla
Henke_01
  • Laddar…
Unikt namn
Jag skulle kollat på HP 470 (17") eller Lenovo T16 (16" men 16:10 format, dvs lite högre än standard widescreen).
Dvs tex denna från HP eller denna från Lenovo. Gärna lagt på ett 3års serviceavtal om ändå firman ska stå för bolinetna.

Se även till att skaffa någon molnbackup för företagsdatat, tex Office 365/Google Drive / Dropbox eller liknande om du inte redan har det.

Det är barabökigt med en liten skärm, och de länkade datorerna är hyggligt slimmade och lätta för att vara "stora".
 
Haft 17" i många år, men gick ner i storlek senast för att få bättre prestanda/kvalite för pengarna (arbetsdator med bestämt maxpris)
Ångrar mig grymt mycket, är 60 synen börjar svika och skulle haft större isf mindre skärm.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Köp inte en Acer om du inte vill ha en slit och släng dator där tangentbord och gångjärn är slut efter 3år.

Kan du ta den på firman så satsa på en välbyggd företagsdator. Hp ProBook t.ex.
Jag har haft både Acer och Asus datorer i flera år som jag har varit riktigt nöjd med, aldrig haft några problem med dom. Däremot har jag ingen erfarenhet av HP datorer, då jag aldrig har haft nån, men det kan nog vara ett alternativ kanske.

Den "privata" datorn som jag har just nu är en Toshiba på 13.3", som jag haft snart 9 år, det är också en dator som jag varit riktigt nöjd med.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag skulle kollat på HP 470 (17") eller Lenovo T16 (16" men 16:10 format, dvs lite högre än standard widescreen).
Dvs tex denna från HP eller denna från Lenovo. Gärna lagt på ett 3års serviceavtal om ändå firman ska stå för bolinetna.

Se även till att skaffa någon molnbackup för företagsdatat, tex Office 365/Google Drive / Dropbox eller liknande om du inte redan har det.

Det är barabökigt med en liten skärm, och de länkade datorerna är hyggligt slimmade och lätta för att vara "stora".
Lenovo gillar jag inte, har aldrig haft nån så jag ver inte varför jag inte gillar dom, men det är nog en dator som jag aldrig skulle köpa av nån anledning.

När det gäller HP datorer så har jag ingen större erfarenhet av dom heller, då jag aldrig har haft nån. Men skulle valet stå mellan Lenovo och HP, så skulle jag helt klart välja HP:n före Lenovo:n. HP datorn du länkade till såg väl inte så dum ut.

Men sen beror nog valet av dator stor del på var man köper den också, har i stort sett nästan alltid köpt från Inet, vilket är ett ställe som jag tycker är väldigt bra att beställa från. Dustin som HP datorn du länkade till fanns på har jag nog aldrig beställt från tidigare.
 
Dell XPS 17 med Pro Support är ett bra alternativ. Lite mindre till måtten, men ändå en 17 tums skärm, och deras Pro support är oslagbar!
 
H
H Henke_01 skrev:
Jag funderar på att köpa en ny dator, men är lite osäker på om man man ska ta en 15.6" eller 17.3"..?! Jag har även en 13"/14" dator som är lätt att ta med om jag ska åka nånstans och behöver en dator med mig eller om jag av nån annan anledning behöver en mindre dator. Den på 15.6" eller 17.3" kommer jag mestadels att ha i huset och behöver alltså inte bära runt så mycket med den. Då jag även kommer ha en mindre dator på 13-14 tum, så är ju inte steget upp till 15.6 så stort, så då funderar jag på om man kanske ska satsa på en 17.3".. Eller vad tror ni..?!
Ju större desto bättre.
 
anders07 anders07 skrev:
Dell XPS 17 med Pro Support är ett bra alternativ. Lite mindre till måtten, men ändå en 17 tums skärm, och deras Pro support är oslagbar!
Jo, Dell är väldigt bra också. Och skulle nog helt klart kunna vara ett alternativ, men då är ju dom tyvärr ganska dyra. Hade helst inte velat lägga ut mer än högst 15000:- på "firmadatorn".
 
H Henke_01 skrev:
Jo, Dell är väldigt bra också. Och skulle nog helt klart kunna vara ett alternativ, men då är ju dom tyvärr ganska dyra. Hade helst inte velat lägga ut mer än högst 15000:- på "firmadatorn".
Ja, jo, då ligger en XPS 17 lite långt ifrån... 😅
 
Unikt namn
Både Lenovo, HP och Dell har laptop serier som framförallt är framtagna för "släpa dagligen till arbetsplatsen".

För Lenovo har de serierna T och X i namnet (T16 tex).

HP har Probook (470 som jag länkade) och Elitebook

Dell har XPS (och till viss del Latitude, även om jag är besviken över hur rappliga de blivit).

Dessa håller en väsentligt högre kvalitet än respektive modeller som riktar sig mot konsumenter och budgetsegmentet.

Köper du en sådan modell för just arbete är risken att du blir missnöjd mycket mindre.

Förutom en "arbetsdator" skulle jag leta efter en I7 med 16gb+ ram.

Jag ska kolla lite på Inet och se vad de har i lager.
H Henke_01 skrev:
Lenovo gillar jag inte, har aldrig haft nån så jag ver inte varför jag inte gillar dom, men det är nog en dator som jag aldrig skulle köpa av nån anledning.

När det gäller HP datorer så har jag ingen större erfarenhet av dom heller, då jag aldrig har haft nån. Men skulle valet stå mellan Lenovo och HP, så skulle jag helt klart välja HP:n före Lenovo:n. HP datorn du länkade till såg väl inte så dum ut.

Men sen beror nog valet av dator stor del på var man köper den också, har i stort sett nästan alltid köpt från Inet, vilket är ett ställe som jag tycker är väldigt bra att beställa från. Dustin som HP datorn du länkade till fanns på har jag nog aldrig beställt från tidigare.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Attitudeswe
Unikt namn Unikt namn skrev:
Både Lenovo, HP och Dell har laptop serier som framförallt är framtagna för "släpa dagligen till arbetsplatsen".

För Lenovo har de serierna T och X i namnet (T16 tex).

HP har Probook (470 som jag länkade) och Elitebook

Dell har XPS (och till viss del Latitude, även om jag är besviken över hur rappliga de blivit).

Dessa håller en väsentligt högre kvalitet än respektive modeller som riktar sig mot konsumenter och budgetsegmentet.

Köper du en sådan modell för just arbete är risken att du blir missnöjd mycket mindre.

Förutom en "arbetsdator" skulle jag leta efter en I7 med 16gb+ ram.

Jag ska kolla lite på Inet och se vad de har i lager.
I7 är overkill för office+surf. 8gb ram räcker säkert för 100 flikar i webbläsare, men 16 är ju typ standard så kör på det...

En gen 12 i5 är snabbare än en gen 11 i7. Dessutom halva strömförbrukningen

https://versus.com/en/intel-core-i5-1235u-vs-intel-core-i7-1165g7
 
Unikt namn
På Inet var det lite skralt med arbetslaptops.
Men detta är den billigaste jag skulle valt. Men 21k känns helt ärligt i överkant även om jag tycker att Lenovo Thinkpad levererar kvalité. En snarlik borde gå att hitta billigare någon annan stans.
https://www.inet.se/produkt/1975157/lenovo-thinkpad-t16-g2-i7-16gb-512gb

Har ej provat AMD/Ryzen i bärbara och knappt Asus heller, så jag kan inte med gott samvete rekommendera en sådan.
 
Unikt namn
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I7 är overkill för office+surf.
Så är det de första åren.
Men min praktiska erfarenhet att (slimmade) arbetslaptops med i7 åldras betydligt bättre.

Byter du inom 2-3 år spelar det försåss inte lika stor roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.