Tolkar det som att det är en bardisk vid köket. Funderar dock på några praktiska saker där som att hur blir det att sitta där om det också lagas mat? Och blir det en spis med inbyggd fläkt för var hamnar annars fläkten?
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
L Lobot skrev:
Tolkar det som att det är en bardisk vid köket. Funderar dock på några praktiska saker där som att hur blir det att sitta där om det också lagas mat? Och blir det en spis med inbyggd fläkt för var hamnar annars fläkten?
Ett alternativ skulle ju kunna vara att ha en bit hel vägg längst in, sätta spishällen diagonalt i hörnet och ha ett hörnskåp med fläkt. Lite mer förvaring samt flytta isär spis och diskho för nu ser det lite nära ut.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Lobot skrev:
Ett alternativ skulle ju kunna vara att ha en bit hel vägg längst in, sätta spishällen diagonalt i hörnet och ha ett hörnskåp med fläkt. Lite mer förvaring samt flytta isär spis och diskho för nu ser det lite nära ut.
Tack!
Ska laborera lite med med köket. Alternativ placering av diskho är även mot yttervägg under överskåpen för att öka bänkytan vid hällen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L Lobot skrev:
Tolkar det som att det är en bardisk vid köket. Funderar dock på några praktiska saker där som att hur blir det att sitta där om det också lagas mat? Och blir det en spis med inbyggd fläkt för var hamnar annars fläkten?
Exakt, en häll vid bardisken med frihängande fläkt ovanför. Vi hade det så i förra huset, och gästerna samlades runt när man lagade mat, väldigt trevligt! Just nu har vi en häll med inbyggd fläkt som ska suga ner oset, aldrig mer.

Så här hade vi förut, som vi vill tillbaka till med en samlingsplats runt spishällen:
Ett modernt, ljusinsläppt kök med matplats, köksö och inbyggda vitvaror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det finns ju en fin vy i en rak fin linje från entrén i väst och ned mot den öppna ytan med matgrupp och de fönster och dörren som är där. Men en takhängd fläkt längst ut på den delen av köksbänken riskerar att hamna mitt i den linjen känns det som.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nu har vi gjort några olika alternativ, och detta tror vi är vinnaren.

Nu har vi fått Entrén på gaveln, vilket passar bättre på den långsmala tomten. Det blir en stor hall, som kan bli delad så man får en klädkammare i anslutning till hallen i stället.

På det här alternativet som är gjort efter några av era synpunkter som vi håller med om så blir det mindre död yta, framförallt på övervåningen. Även om det blir lite lite tråkigare och mindre levande, så blir det mycket mer praktiskt än första alternativet.

Detta kan bli det som skickas in för bygglov, tiden börjar rinna ut. Har satt in lite möbler för att få någon uppfattning om storlek.

Fasader (fönstersättning):
[bild]

Övervåning:
[bild]

Bottenvåning (Tvättstuga med groventré, kontor/gästrum till vänster om det):
[bild]

Bör vi ändra något mer?
Nu ser det mycket mer välplanerat ut!

Då kan man börja gotta ner sig i detaljer istället 🙃

Hade flyttat upp gavelfönsterna lite såhär så de ligger mer i siktlinjen från ytterdörren och inte störs av väggarna + gör sig bättre i sovrummet uppe (antagligen så de blir centrerade på gaveln så det inte bara ser ”snett” ut då). Sen hade jag gjort det där nere från golv till tak också.

om fönstret i hallen hade flyttats lite till höger hade du kunnat ha en garderobsrad till vänster som gick hela vägen upp till väggen istället.
Handritad planritning av byggnad med mått, möblering och utrymmen markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillgänglighetskraven i badrummet nere ser tyvärr inte ut att vara uppfyllda. Där måste vara utrymme bredvid toaletten. Sen kan det vara svårt med fall till duschen när den är så nära dörrarna.

Var är tvättstugan och hur är den möblerad? Vad används de andra ”tomma” rummen till?

Var är diskmaskinen tänkt? Jag tror också rent estetiskt att det hade varit snyggare att fortsätta raden med överskåp över köksön också. Om jag ska vara petnoga hade det nog varit snyggare om köksön livade med väggen till badrummet med istället för att sticka ut sett från hallen.

Vad är tänkt under trappen? Jag gissar att där är en vägg vid tvn och då blir det ett väldigt konstigt utrymme där.

Sovrumsdörrar brukar öppnas inåt rummet. Som det är ritat nu kan bägge barnrum inte vara öppna samtidigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L Lobot skrev:
Det finns ju en fin vy i en rak fin linje från entrén i väst och ned mot den öppna ytan med matgrupp och de fönster och dörren som är där. Men en takhängd fläkt längst ut på den delen av köksbänken riskerar att hamna mitt i den linjen känns det som.
Tack för feedback, bra tanke. Flyttar nog diskho mot vägg, och flyttar in häll och fläkt en bit. Vi ska ha möte med köksleverentören så småningom, då blir köket detaljplanerat, tar med detta då 👍
 
  • Gilla
Lobot
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Nu ser det mycket mer välplanerat ut!

Då kan man börja gotta ner sig i detaljer istället 🙃

Hade flyttat upp gavelfönsterna lite såhär så de ligger mer i siktlinjen från ytterdörren och inte störs av väggarna + gör sig bättre i sovrummet uppe (antagligen så de blir centrerade på gaveln så det inte bara ser ”snett” ut då). Sen hade jag gjort det där nere från golv till tak också.

om fönstret i hallen hade flyttats lite till höger hade du kunnat ha en garderobsrad till vänster som gick hela vägen upp till väggen istället.
[bild]
Tillgänglighetskraven i badrummet nere ser tyvärr inte ut att vara uppfyllda. Där måste vara utrymme bredvid toaletten. Sen kan det vara svårt med fall till duschen när den är så nära dörrarna.

Var är tvättstugan och hur är den möblerad? Vad används de andra ”tomma” rummen till?

Var är diskmaskinen tänkt? Jag tror också rent estetiskt att det hade varit snyggare att fortsätta raden med överskåp över köksön också. Om jag ska vara petnoga hade det nog varit snyggare om köksön livade med väggen till badrummet med istället för att sticka ut sett från hallen.

Vad är tänkt under trappen? Jag gissar att där är en vägg vid tvn och då blir det ett väldigt konstigt utrymme där.

Sovrumsdörrar brukar öppnas inåt rummet. Som det är ritat nu kan bägge barnrum inte vara öppna samtidigt.
Tack, instämmer, känns närmare med denna lösning och är roligare nu i slutskedet.

Badrummet, stämmer, tappade visst tillgänglighetskraven i detta. Behöver möblera tillbaka så tolaett och handfat hamnar mitt emot varandra igen. Man sitter på toa brevid en dörr då, men får leva med det. Fallet får jag ha ett öga på när de gjuter.

Tvättstuga närmast hallen, kontor tillika gästrum andra toma rummet. Har möblerat dessa så många gånger nu, så har inte orkat rita in det igen, ännu. Men en rad med maskiner och bänk längs ena väggen i tvättstugan. Eventuell förvaring på andra.

Köket får vi se exakt hur sakerna hamnar i mötet med köksleverentören, låter det vara lite öppet. Detta får ses som en grovplanering. Tyvärr så kräver huslevarantören en pelare i hörnet at öppningen mellan våningarna, därför får bardisken gå ända dit ut.

Under trappan är inte färdigtänkt ännu, åt att bygga in för förvaring, alternativt ha öppet och låta väggen för TVn vara en halv-vägg (så är det tälkt i ritning)? Tror det senare kan vara snyggare, men opraktiskt.

Sovrumsdörrarna till barnrummet är inte optimalt att de kan slå i varandra, men går de inåt blir det tokigt det med för möblering, kanske finns bättre placeringar/lösningar för detta?

Tack för bra feedback!
 
R
Vispen74 Vispen74 skrev:
Sovrumsdörrarna till barnrummet är inte optimalt att de kan slå i varandra, men går de inåt blir det tokigt det med för möblering, kanske finns bättre placeringar/lösningar för detta?
Apropå dörrarna till sovrummen så hade vi liknande i vårat förra hus, vi valde att dörrarna öppnades inåt sovrummen så i ditt fall så behöver ni flytta dom närmre den skiljande väggen emellan sovrummen för att det skulle fungera.. ifall ni gillar idén..
 
R Rejäl skrev:
Apropå dörrarna till sovrummen så hade vi liknande i vårat förra hus, vi valde att dörrarna öppnades inåt sovrummen så i ditt fall så behöver ni flytta dom närmre den skiljande väggen emellan sovrummen för att det skulle fungera.. ifall ni gillar idén..
Jo, det känns som det givna alternativet. I det här faller dock idén med att delen till vänster av barnrummen primärt utgör en sovalkov, då kan inte dörren komma in där. Så det är lite svårt att få ihop alla värden.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
Jag har lite svårt för fönstersättningen, när det är nästan samma på de våningsplanen men inte riktigt så skaver det lite för mig. Då är det bättre att variera mer. tycker jag.

Dörren till sovrummet i nedre högra hörnet öppnas lämpligen inåt med gångjärnen på andra sidan så att den öppna dörren går längs garderoberna. I det övre hörnet kan man byta plats på sängarna och soffan (lite naturligare att ha garderoberna vid sängarna) och sen flytta dörren så långt det går till vänster så går det bra att öppna den också med liten risk för att öppna den på någon.

En tvättstuga är som mest effektiv om den är 60 + 130 + 60 cm bred. Då kan man ha 60 cm djupa maskiner och garderober på båda sidorna och ha tillräckligt brett emellan för att rullstolscirkeln får plats. Man kan ju stryka en raden, men det blir mer slöseri med yta.

Som lillanutten skriver så är det viktigt med siktlinjer, ställen där man kan se tvärs igenom huset och från dörrar och ut genom fönster. Det gör mycket för upplevelsen av huset. Exempel på det är att när man öppnar en sovrumsdörr så är fönstret mittemot och när man kommer uppför/nedför en trappa så har man ett fönster mitt fram.

När kökshalvön slutar just där skulle jag ju vilja flytta korridoren nedåt i ritningen så att badrumsväggen blir i linje med kökshalvöns slut. Det leder väl till att trappan hamnar i höjd med korridorväggen vilket också ser bättre ut tror jag. Rummen bör bli tillräckligt stora ändå och om inte kan man minska på hallen.

Blir det inte bättre att spegelvända trappan så att man inte behöver gå förbi trappan när man kommer hem och ska gå upp och när man kommer upp för trappan så ser man öppningen ner och därmed ut genom fönstren?

Det brukar vara billigare att bygga om man ser till att vägglängder är multiplar av 60 cm så att det inte behövs extra reglar, extra byggskivor etc.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Jo, det känns som det givna alternativet. I det här faller dock idén med att delen till vänster av barnrummen primärt utgör en sovalkov, då kan inte dörren komma in där. Så det är lite svårt att få ihop alla värden.
Så som det är möblerat just nu kan det ju fungera om dörrarna öppnas såhär
Handritad ritning av lägenhet med möbler, måttangivelser och skrivna anteckningar. Röd markering kring trappområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

annars rent krasst… jag fattar grejen med att göra rummen uppdelade i två delar, men det blir också onödig korridoryta så alternativet är ju att göra såhär och hitta andra möbleringar:

Handritad arkitekturritning av en bostadsplan med mått och rumsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Tack för tipsen. Tvättstugan är lätt att justera, ska göra det utefter tipsen och se hur det blir.

Fönstersättningen kan lätt göra att det blir en rörig fasad, så undviker att flytta runt för mycket i den, men allt behöver och kan omöjligt vara i 100% Linje.

Barnrummen har jag också tänkt på att korta korridoren och sätta dörrarna som lillanutten föreslår. Ska rita om så och provmöblera.

Siktlinjerna är klart viktigast i allmänna utrymmen, i sovrum etcetera är det inte prio, men bra om det går att få till givetvis.

Trappan kan man absolut spegelvända, hade så från början, men det blir mindre öppet mot vardagsrummet då. Flödet från övervåningen går oftast mot kök och matplats, så båda alternativ är ok. Är faktiskt väldigt sällan som flödet är mellan övervåning och direkt ytterdörr, max en gång per dygn skulle jag påstå, vilket gör alla planlösningar med trappan direkt vid ytterdörr opraktiska med risk att släpa runt sand och grus i huset. Att spegelvända trappan beror även på om vi ska bygga in trappan med förråd under eller inte. Denna är dock inte ristad i sten än, Siktlinjerna på ovanvåningen blir ju bättre med spegelvänd.

Måtten, att hålla detta strikt cc 60 försökte vi i förra bygget, men märkte vid byggandet att det aldrig blir så i alla fall i praktiken, man får alltid hålla på att kapa skivorna i alla fall några centimeter eller mer i hörnen, så det får låg prio. Ytterväggarnas mått är givna av husleverantör, så där behöver vi inte fundera.

Tips välkomnas på en vettig indelning och möblering av nedre badrum och bastu.

Ritar om och uppdaterar senare!
 
Redigerat:
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack!
Ska laborera lite med med köket. Alternativ placering av diskho är även mot yttervägg under överskåpen för att öka bänkytan vid hällen.
Ja, flytta diskhon till ytterväggen och sätt spishällen mitt på bardisken så att det blir bra avställning på båda sidor.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nu har vi gjort några olika alternativ, och detta tror vi är vinnaren.

Nu har vi fått Entrén på gaveln, vilket passar bättre på den långsmala tomten. Det blir en stor hall, som kan bli delad så man får en klädkammare i anslutning till hallen i stället.

På det här alternativet som är gjort efter några av era synpunkter som vi håller med om så blir det mindre död yta, framförallt på övervåningen. Även om det blir lite lite tråkigare och mindre levande, så blir det mycket mer praktiskt än första alternativet.

Detta kan bli det som skickas in för bygglov, tiden börjar rinna ut. Har satt in lite möbler för att få någon uppfattning om storlek.

Fasader (fönstersättning):
[bild]

Övervåning:
[bild]

Bottenvåning (Tvättstuga med groventré, kontor/gästrum till vänster om det):
[bild]

Bör vi ändra något mer?
Är det ritat skalenligt?

För när jag försöker måtta upp så får jag innermåtten till 6 x 13,8 m (13,8 = känt värde).

Tittar jag på sovrummen där uppe till exempel så kommer troligen inte en säng kunna ställas så som i det övre sovrummet då det blir nästintill för tajt när man börjar räkna bort allt. 6 - 1,2 (korridor) = 4,8 m. 4,8/2 = 2,4 m.

Räknar man sedan bort väggtjockleken så blir det knappt 2,3 m i bredd. Så med en 160 cm säng kommer det finnas knappt 35 cm utrymme på vardera sida sängen.. vääldigt tajt!

En annan sak är trappan, enligt vad jag kan se så är den endast 2,4 m enligt ritningen. Men en vilplanstrappa vid en takhöjd om 2,4 meter lär snarare bli 3 meter djup.


Nu är inte min avsikt att kritisera dina ritningar, utan snarare poängtera att det är svårt att vara behjälplig fullt ut när skalorna inte riktigt stämmer :)

Frågan blir då, stämmer måtten 6 x 13,8?

Nästa fråga är, är ni låsta till de måtten? För på många sätt tror jag det vore bättre att bredda huset något (under förutsättning att jag då fått ut rätt mått) till 6,6 m. Den lilla förändringen hade gjort stor skillnad skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.